[IRL] · Redan pĂ„ andra varvet av de Ă„ttio som skulle köras kom första gulflaggen ut, det var Hornish som fick problem med sin bil och tvingades att gĂ„ i depĂ„n. Han kom dock ut igen 23 varv senare! Scheckter och Danica gick in i depĂ„n för att fylla pĂ„ med brĂ€nsle i strategiskt syfte dĂ„ de bĂ€gge kvalat in i bakre delen av fĂ€ltet.
Omstart pÄ varv fem och Ryan Briscoe tog Àven denna med Castroneves nÀrmast bakom. Inga större förÀndringar de nÀrmaste varven dÄ förarna radade upp sig pÄ ett lÄngt led. Det vill sÀga förutom Dario Franchitti som startade sist och redan pÄ Ättonde varvet var uppe pÄ plats tretton.
Varv femton kom andra gulflaggen nÀr Ed Carpenter snurrade. NÀr depÄn öppnade körde alla utom sex förare in, en av de sex var Dario Franchitti som nu lÄg fyra. De andra fem var Herta, Dixon, Pantano, Scheckter och Danica Patrick.
Omstart pÄ det tjugonde varvet med Bryan Herta i ledningen, bara nÄgra kurvor senare kom nÀsta gulflagg ut nÀr Castroneves, Danica Patrick och Ryan Briscoe körde ihop, incidenten orsakades av Briscoe nÀr han försökte passera pÄ insidan, en manöver som var dömd att misslyckas pÄ förhand.
Nytt försök att starta tÀvlingen pÄ varv tjugofem fortfarande med Herta i ledningen, följd av Dixon, Pantano och Franchitti. Efter fem varv till började topp sex förarna gÄ in för sina depÄstopp och nu var Tomas Enge ny ledare med Kanaan som tvÄa, sex sekunder bakom Enge. En ledning som krympte till tvÄ sekunder nÀr Enge snurrade pÄ varv 38 men lyckades hÄlla bilen pÄ banan.
Tomas Enge var först av ledarduon att gÄ in i depÄn pÄ varv 46, tvÄan Kanaan stannade ute fyra varv till. Ny ledare var nu Wheldon men inte vÀrst lÀnge dÄ han fick slut pÄ drivmedel pÄ varv 52 och det blev gulflagg igen.
Tony Kanaan.
Nu körde alla utom Kanaan, Rice, Barron, Carpentier, Matsuura och Scott Sharp in för sista depÄstoppet. Dessa var nu de sex första nÀr det var dags för omstart pÄ varv 56. Wheldons bil blev kvar i depÄn. Strax före omstarten körde Scheckter och Bucknum ihop och Scheckter fick bryta med trasig hjulupphÀngning.
NÀr det var fem varv kvar att köra var Kanaan fortfarande i ledning. Den jÀmnaste kampen om platserna var lÀngre ned i fÀltet, frÄn sjÀtte till tionde plats skiljde det bara cirka fem sekunder. Till slut blev det för tÀtt för Pantano som körde av i kamp om Ättonde platsen med Vitor Meira.
För Kanaan höll strategin perfekt, att inte göra nÄgra misstag och spara brÀnsle var vinnarereceptet. Kanaan Àr nu ny tvÄa i mÀsterskapet men mÄste vinna de tre ÄterstÄende tÀvlingarna för att kunna hela vinna serien.
Resultat Infineon Raceway
Pos Förare Chassi-Motor Varv Diff Status
1. Tony Kanaan Dallara-Honda 80
2. Buddy Rice Panoz-Honda 80 1.1826
3. Alex Barron Dallara-Toyota 80 1.8543
4. Patrick Carpentier Dallara-Toyota 80 2.6644
5. Tomas Enge Dallara-Chevy 80 10.9071
6. Kosuke Matsuura Panoz-Honda 80 30.8596
7. Scott Dixon Panoz-Toyota 80 31.2649
8. Dario Franchitti Dallara-Honda 80 32.4681
9. Vitor Meira Panoz-Honda 80 43.4655
10. Jeff Bucknum Dallara-Chevy 80 49.1701
11. Roger Yasukawa Dallara-Honda 80 1:06.222
12. Scott Sharp Panoz-Honda 80 1:25.055
13. Bryan Herta Dallara-Honda 79 1 varv
14. Giorgio Pantano Panoz-Toyota 78 2 varv Avkörning
15. Ed Carpenter Dallara-Toyota 77 3 varv
16. Tomas Scheckter Dallara-Chevy 57 23 varv Mekaniskt
17. Sam Hornish Jr. Dallara-Toyota 56 24 varv
18. Dan Wheldon Dallara-Honda 52 28 varv Mekaniskt
19. Ryan Briscoe Panoz-Toyota 20 60 varv Krasch
20. Danica Patrick Panoz-Honda 19 61 varv Krasch
21. Helio Castroneves Dallara-Toyota 19 0.2549 Krasch
Tabellen efter Infineon Raceway
1 Dan Wheldon 517
2 Tony Kanaan 438
3 Sam Hornish Jr. 421
4 Dario Franchitti 395
5 Scott Sharp 366
6 Helio Castroneves 360
7 Vitor Meira 349
8 Bryan Herta 338
9 Patrick Carpentier 319
10 Tomas Scheckter 317
11 Alex Barron 288
12 Danica Patrick 271
13 Kosuke Matsuura 268
14 Buddy Rice 248
15 Scott Dixon 236