[IRL] · NĂ€r IndyCar tĂ€vlar pĂ„ Pikes Peak International Raceway gĂ€ller det att ha koll pĂ„ vindarna runt bergen i Colorado dĂ„ de kan skifta mycket snabbt och störa balansen pĂ„ bilarna.
Sam Hornish Jr.
I starten var det inget som störde de bÄda Penskebilarna i första startledet, Castroneves kunde behÄlla ledningen frÄn sin poleplats och Hornish lade sig bakom honom. Men redan efter 20 varv var det Hornish som utan motstÄnd körde upp i ledningen.
Varv 74 började bilarna komma in för att göra första depÄbesöket och pÄ varv 80 av de 225 som skulle köras sÄ kom första gulflaggen ut nÀr Ryan Briscoe kraschade i muren, stallÀgaren Chip Ganassi sÄg inte glad ut och det var inte sÄ konstigt dÄ detta var den fjortonde bilen som stallet kraschat i Är och Jaques Lazier inte ens kom till start efter att ha kraschat hÄrt under lördagens trÀning, stallet har haft stora problem hela sÀsongen.
Omstart pÄ varv 91 med bara tio bilar pÄ ledarvarvet. Sam Hornish Jr. i ledningen nu med Franchitti bakom sig, dÀrefter följde Castroneves, Kanaan, Wheldon och Meira. Franchitti började genast att attackera Hornish och fem varv senare körde han förbi och upp i ledningen.
NÄgra varv senare var Wheldon, Kanaan och Castroneves inblandade i en incident som kunde ha slutat med krasch för alla tre. De körde tre i bredd med Kanaan lÀngst ned Castroneves i mitten och Wheldon lÀngst upp, avstÄndet mellan bilarna krympte hela tiden och samtidigt som Wheldon touchade Castroneves slÀppte Castorneves pÄ gasen och hade han inte gjort det hade sÀkert alla tre kraschat.
Scheckter var den förare som började sista omgÄngen av depÄstopp pÄ varv 148. NÄgra varv senare körde Àven resten av förarna in för sina sista depÄstopp. Franchitti fick motorstopp i depÄn och hans dag var förstörd, han halkade ner till nionde plats ett varv efter ledaren Wheldon som nu lÄg ett halvt varv före tvÄan Hornish.
Dan Wheldon.
Med 25 varv kvar att köra var det bara tre bilar pÄ ledarvarvet, Wheldon, Hornish och Kanaan. NÄgra varv senare började Kanaan pressa pÄ Hornish samtidigt som de hela tiden hade varvade bilar att ta sig förbi, men Kanaan lyckades inte utnyttja situationen och Hornish körde i mÄl som tvÄa.
I och med Wheldons seger lade Honda beslag pÄ Motorchampionatet och Wheldon utökade sin ledning i förarmÀsterskapet.
Resultat Pikes Peak
Pos Förare Chassi-Motor diff
1. Dan Wheldon Dallara-Honda
2. Sam Hornish Jr. Dallara-Toyota 12.4763
3. Tony Kanaan Dallara-Honda 13.7639
4. Helio Castroneves Dallara-Toyota 1 varv
5. Vitor Meira Panoz-Honda 1.3690
6. Tomas Enge Dallara-Chevy 1.5986
7. Dario Franchitti Dallara-Honda 3.7365
8. Danica Patrick Panoz-Honda 2 varv
9. Scott Sharp Panoz-Honda 3 varv
10. Patrick Carpentier Dallara-Toyota 3.0325
11. Buddy Rice Panoz-Honda 12.8633
12. Bryan Herta Dallara-Honda 17.2501
13. Kosuke Matsuura Panoz-Honda 21.3114
14. Tomas Scheckter Dallara-Chevy 4 varv
15. Roger Yasukawa Dallara-Honda 5 varv
16. Scott Dixon Panoz-Toyota 10.0793
17. Jimmy Kite Dallara-Toyota 6 varv
18. Alex Barron Dallara-Toyota 8.6648
19. Ed Carpenter Dallara-Toyota 9 varv
20. Ryan Briscoe Panoz-Toyota 149 varv Krash
21. A.J. Foyt IV Dallara-Chevy 187 varv Hantering
Tabellen efter Pikes Peak
Pos. Förare PoÀng
1 Dan Wheldon 505
2 Sam Hornish Jr. 408
3 Tony Kanaan 385
4 Dario Franchitti 371
5 Helio Castroneves 348
5 Scott Sharp 348
7 Vitor Meira 327
8 Bryan Herta 321
9 Tomas Scheckter 303
10 Patrick Carpentier 287
11 Danica Patrick 259
12 Alex Barron 253
13 Kosuke Matsuura 240
14 Scott Dixon 210
15 Ryan Briscoe 208
15 Buddy Rice 208