IRL · Kanaan startade pĂ„ fjortonde plats och redan pĂ„ andra varvet var han trea tappade dock sedan ner till runt sjĂ€tte plats. Herta stog pĂ„ pole och tog ocksĂ„ starten med Scheckter bakom sig. Bakom de tvĂ„ var de nĂ€rmaste förarna uppdelade i par Towsend Bell hade Dan Wheldon bakom sig och Sam Hornish hade Tony Kanaan bakom sig.
Varv 36 började depÄbesöken och nÀr alla varit inne var Herta fortfarande i ledningen men nu med Kanaan som tvÄa, följd av Wheldon, Franchitti, Hornish och Bell. Tomas Scheckter halkade ner till fjortonde dÄ han fick köra ett extra varv genom depÄn som straff för fortkörning i depÄn.
Varv 69 gick Vitor Meira som enda bil in för ett depÄstopp, bilen blev inte bÀttre efter stoppet och han gick senare in i depÄn igen för att försöka reparera ett elfel, han kom ut pÄ banan igen men lÄg nu Ätta varv efter ledaren. Varv 76 var det dags för de flesta andra att göra sina depÄstopp och Àn en gÄng kom Herta ut som ledare. Nu jagad av de andra tre förarna i Stall Andretti Green dÀr Franchitti var den som lÄg pÄ mest och försökte hela tiden att ta sig förbi Wheldon och Kanaan.
Varv 115 tredje depÄstoppet för de flesta förarna och pÄ varv 122 kom första gulflaggen nÀr Ed Carpenter sköt motorn. Under gulflaggen gick alla utom de fem frÀmsta förarna Herta, Wheldon, Kanaan, Franchitti och Hornish i depÄ, Buddy Rice fick stanna i depÄn med nÄgot fel pÄ drivningen.
Omstart och denna gÄng fick Herta se sig passerad av de andra fyra i toppen, Wheldon var nu ny ledare med Kanaan nÀrmast bakom. Men Herta gav sig inte och tio varv senare Àr han uppe i ledningen igen. Kort dÀrefter var det Castroneves motor som gick upp i rök med ny gulflagg som resultat pÄ varv 138. Nu gick Kanaan, Franchitti och Hornich in för ett depÄstopp men Herta och Wheldon stannade kvar ute pÄ banan.
Ăven vid denna omstart fick Herta ingen fart utan blev passerad av fem förare, Hornish var ny ledare vid omstarten men fick se sig passerad av Kanaan och Wheldon nĂ„gra varv senare. Scheckter som tidigare halkade ner till fjortonde plats var nu fyra. Till slut var Herta tvungen att gĂ„ in i depĂ„ under grönflagg vilket visade sig vara lyckosamt för samtidigt blev det ny gulflagg nĂ€r Danica Patrick fick problem med bilen och resten av fĂ€ltet gjorde sina depĂ„besök under gulflagg. Ăven Scott Dixon fick parkera med motorproblem.
Herta var uppe i ledningen nÀr omstarten gick och denna gÄng lyckades han behÄlla frontpositionen. Men han fick inte vara ifred lÀnge för bakom honom pressade hans stallkollegor Kanaan och Wheldon vid nÄgra tillfÀllen alla tre i bredd. HÀr existerar verkligen inte det nÄgra stallorder.
Brian Herta.
NÀr kampen i fronten var som bÀst sÄ kraschade tyvÀrr fyra bilar nÀr Bell tappade greppet och blev pÄkörd av Jaques Lazier som ersatte den sparkade Manning i stall Ganassi, Àven Matsura och Yasukawa var inblandade i kraschen. Den fjÀrde gulflaggen kom ut med nitton varv kvar att köra.
Herta, Kanaan, Wheldon och Scheckter Àr de fyra frÀmsta nÀr omstarten gÄr med sju varv kvar att köra och kampen mellan stallkompisarna i Andretti Green fortsÀtter. Fyra varv kvar lyckades Scheckter ta sig runt Kanaan. En svettig avslutning blev det och Bryan Herta var den som kom först över mÄllinjen med Wheldon som tvÄa.
Resultat i Michigan
Pos Förare Diff
1 Bryan Herta
2 Dan Wheldon 0.0374
3 Tomas Scheckter 0.1488
4 Tony Kanaan 0.2357
5 Sam Hornish Jr. 0.4677
6 Buddy Lazier 0.5268
7 Scott Sharp 0.9021
8 Dario Franchitti 0.9717
9 Patrick Carpentier 1 varv
10 Ryan Briscoe 0.1851
11 Alex Barron 0.3817
12 A.J. Foyt IV 2 varv
13 Jimmy Kite 3 varv
StÀllningen efter Michigan
1 Dan Wheldon 417
2 Sam Hornish Jr. 339
3 Tony Kanaan 338
4 Dario Franchitti 333
5 Bryan Herta 291
6 Helio Castroneves 286
7 Scott Sharp 276
8 Tomas Scheckter 275
9 Vitor Meira 257
10 Patrick Carpentier 249
11 Danica Patrick 221
12 Alex Barron 209
13 Kosuke Matsuura 199
14 Darren Manning 186
15 Scott Dixon 184
16 Ryan Briscoe 179
17 Buddy Rice 173
18 A.J. Foyt IV 166
19 Ed Carpenter 164
20 Roger Yasukawa 155