| | 2003 års tävlingsbil. | Indycar, kĂ€nner ni igen det namnet? Jovisst, sĂ„ hette det vi idag kallar för Champ Car World Series fram till 1996 dĂ„ en tvist uppstod angĂ„ende rĂ€tten till namnet. Nu har namnet plockats fram igen efter en placering i karantĂ€n. IRL Indycar heter serien nu och Ă€r definitivt inte nĂ„gon utbrytarserie lĂ€ngre.
IRL Indycar skulle likavÀl kunna vara den fula ankungen, en gÄng hÄnad och bespottad. Det saknades bÄde det ena och det andra som en racingserie av mÄtt förvÀntades Àga. Förarna var relativt okÀnda och utrustningen i form av chassin eller motorer sÄg inte sÀrskilt imponerande ut. Men det var nog sjÀlva tanken, IRL skulle inte kosta skjortan. Meningen var att intresserade stall skulle veta i förvÀg vad ett deltagande kostar. Det fanns prislappar pÄ allt, vad en motor och ett chassi kostar, en Ärsförbrukning dÀck och sÄ vidare. Det har gjort att IRL har haft en stadig tillvÀxt pÄ förare och stall och vÀxt ikapp och förbi CART som man en gÄng bröt sig ur. Nu Àr det inte sÄ enkelt att IRL Àr intressant att tÀvla i bara för att kostnaden Àr överblickbar och förhÄllandevis lÄg. IRL har loppet som alla vill vinna - Indy 500.
Alla vill vinna Indy 500, inte bara stall och förare utan Àven de biltillverkare som bygger motorerna. TvÄ nya motortillverkare, Toyota och Honda som efter förra Ärets sÀsong nu lÀmnat konkurrentserien CART/Champ Car finns bland motortillverkarna. Chevrolet Àr kvar men Nissan har lÀmnat serien men kommer att satsa pÄ att förse supportserien Infinity Pro med sina motorer. En till chassitillverkare har dykt upp, Falcon som ansluter sig till Panoz G-Force och Dallara som bÄda funnits med sedan 1997. MÀrkligt nog ska ingen av de 22 startande bilarna pÄ Homestead anvÀnda sig av Falcon-chassit. Förseningar kan inte vara nÄgon anledning till frÄnvaron dÄ Falcon visade sitt chassi först av alla leverantörerna och det redan i november.
Tjugonio stall körde i IRL förra Äret mer eller mindre hela sÀsongen. Femton stall Àr anmÀlda för premiÀren pÄ Homestead. Nu Àr vÀl inte det nÄgon katastrof, fler stall lÀr nog infinna sig under seriens gÄng i Är. Men det Àr nog viktigt att peka pÄ att i jÀmförelse med Champ Car sÄ har avstÄndet krympt. Visst har IRL fÄtt en pÄspÀdning i förare frÄn Champ Car, kÀnda namn som Tony Kanaan, Dario Franchitti, Michael Andretti och sist och definitivt inte minst för svensk del - Kenny BrÀck!
| | | Kenny och hans chef. | Kenny ÄtervÀnder som tidigare skrivits pÄ Forza till sin gamle stallchef Bobby Rahal som han körde för i CART 2000-2001. Han fÄr i stort sett sitt gamla team kring sig och framför allt Don Halliday, raceingenjören som Kenny hade ett mycket gott samarbete med under de tvÄ Ären hos team Rahal. Nu ska Bobby Rahal Àven vinna Indy 500 som stallchef Àr det tÀnkt. Och mycket bÀttre förutsÀttningar kan han ju inte ha Àn med vÄr egen Indy 500-mÀstare frÄn 1999.
Den fula ankungen dÄ? Har det dÄ blivit en svan? Det Àr vÀl att ta i, men vÀl en fullvuxen anka!
|