F1 KALENDER 2013
 1 Australiens GP17/3 
 2 Malaysias GP24/3 
 3 Kinas GP14/4 
 4 Bahrains GP21/4 
 5 Spaniens GP12/5 
 6 Monacos GP26/5 
 7 Kanadas GP9/6 
 8 Storbritanniens GP30/6 
 9 Tysklands GP14/7 
 10 Ungerns GP28/7 
 11 Belgiens GP25/8 
 12 Italiens GP8/9 
 13 Singapore GP22/9 
 14 Sydkoreas GP6/10 
 15 Japans GP13/10 
 16 Indiens GP27/10 
 17 Abu Dhabi GP3/11 
 18 USA:s GP17/11 
 19 Brasiliens GP24/11 
 SPONSORER
 
 
Årets skandalerTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Pressfotografer.
Det positiva med 2008 Ärs sÀsong var att de sportsliga skandalerna uteblev eller var sÄ pass obetydliga jÀmfört med föregÄende Är, att jag bara nÀmner de tveksamma domsluten i min förra krönika om Ärets besvikelser. IstÀllet tycker jag att det var media som stod för Ärets största skandaler! Det hÀr fÄr jag vÀl Àta upp, dÄ de har vÀldigt svÄrt att ta emot och förstÄ kritik mot sig sjÀlva, vÄra sÄ kallade "granskare". Men friskt vÄgat Àr hÀlften vunnet som det heter och jag kallar mig sjÀlv inte heller journalist, jo bara nÀr jag vill ha gratis intrÀde och nÄgon gratis rÀkmacka...

Engelska skandalpressen med News of the World i spetsen

  Klicka här för en stor bild
Nu vet vi alla att Max Mosley gillar hanky-panky...
Att hÀnga ut en mÀnniskas sexuella lÀggning eller lustar, mot personens vilja Àr bland det lÀgsta man kan göra. News of the World (NOTW) gjorde det mot FIA:s ordförande Max Mosley och de hade till och med ordnat fotografering bÄde utanför och inne pÄ bordellen. Jag försvarar inte det att han villigt gÄr till prostituerade för att fÄ lite hanky-panky, men jag anser att folk ska ha sitt sexliv ifred sÄ lÀnge de inte vÄldför sig pÄ oskyldiga vuxna eller gör övergrepp pÄ barn.

Den brittiska pressen var förbannad pÄ landsmannen Mosley efter 2007 Ärs spionskandaler och ansÄg att han var en landsförrÀdare. Men NOTW gick som sagt alldeles för lÄngt nÀr man arrangerade det hela med bordellen och drog Àven upp slÀkten Mosleys historiska kopplingar med nazismen och skapade riktigt "smaskiga" rubriker pÄ sina förstasidor. Utan tvekan var detta Ärets skandal med anknytning till Formel 1. Som tur Àr har den svenska pressen inte kommit fullt sÄ lÄngt i sin skandaljournalistik och vi fÄr hoppas pÄ att de aldrig nÄr NOTW:s lÄgvattenmÀrke.


ViasprÀtt, eller med andra ord de ansvariga i MTG/Viasat
För det första lÄt mig Ànnu en gÄng förklara att jag inte Àr emot Viasats satsning pÄ en motorsportskanal och Ànnu mera Formel 1. DÀremot förstÄr jag besvikelsen för de som antingen inte kan fÄ in kanalen, eller pÄ grund av andra omstÀndigheter inte kan skaffa den. Jag kÀnner Àven en viss oro för att Formel 1 kommer att bli en ÀndÄ mindre nischsport i Sverige dÄ rekryteringen av nya fans blir svÄrare. Jag kommer sjÀlv frÄn en familj dÀr ingen var intresserad av motorsport, utan det var tillfÀlligheter som gjorde att jag blev intresserad. Som liten grabb lÄg jag framför TV:n och sÄg pÄ SVT:s sÀndningar av Formel 1-VM med Ronnie Peterson i spetsen och det vÀckte mitt intresse som hÄller i sig Àn idag! NÀr nu Formel 1 kommer att direktsÀndas i en liten betalkanal Àr risken stor för att mÄnga missar chansen att bli intresserade och bara de redan inbitna fansen kommer att njuta av vÀrldens bÀsta show!

Men det Àr som sagt inte det som gör mig förbannad pÄ Viasat. Det Àr deras brist pÄ respekt och förstÄelse för sina kunder som gör mig och mÄnga andra upprörda. Först försökte de blÄsa de svenska fansen pÄ Ärets tvÄ sista lopp, under en av de mest spÀnnande sÀsonger pÄ mycket lÀnge. De meddelade sitt beslut att sluta sÀnda i TV6 med bara tvÄ veckors framförhÄllning och det tog ytterligare en vecka innan folk började uppfatta vad som var pÄ gÄng. Som tur Àr Àndrade de sig nÀr trycket blev för stort frÄn bland annat proteströrelser frÄn Forza Motorsport och andra motormedia. Jag vet frÄn sÀkra kÀllor att satsningen var planerad och i stort sett redan klar i somras, sÄ Viasat hade helt klart en planerad strategi med att meddela sitt beslut tvÄ veckor innan sÀsongens nÀst sista lopp i Kina. De ville av ekonomiska orsaker ha in nya kunder till sina betalkanaler redan nu i vinter och ville inte vÀnta pÄ att motorsportfansen skulle ansluta sig i mars 2009.

Men de bet sig sjÀlva i röven och fick göra en pudel inför hela svenska folket. Personligen tycker jag de ansvariga borde ha förstÄtt detta, och nu har redan det skamfilade varumÀrket Viasat fÄtt sig ytterligare en törn. Att sedan gÄ ut med reklamslogans som "100 procent motorsport" gör inte heller att mitt förtroende för de ansvariga blir ett dugg bÀttre. Jag förstÄr att man ibland mÄste sÀnda fotboll och andra sporter i motorkanalen. Men det finns mÄnga motorsportfans som retat sig pÄ att fÄ se sin hatsport fotboll i "sin" motorportkanal, och som trodde pÄ Viasats slogan "100 procent motorsport". Det enda man kan konstatera Àr att man aldrig kan lita pÄ vad Viasat skriver eller sÀger, för de menar nÄgot annat...

Hade jag haft ett övergripande ansvar inom MTG/Viasat hade de ansvariga fÄtt se sig om efter nya arbeten. Vad Viasat behöver Àr en ledning som kan samspela och förstÄ sina TV-tittare, för i lÀngden kan man inte blÄsa sina kunder eller potentiella nya kunder hur lÀnge som helst.


Svenska kvÀllspressen och TT
KvÀllstidningsgiganterna Aftonbladet och Expressens bevakning av Formel 1 Àr minimal i sina pappersversioner. I deras Internetversioner finns det lite mer, men ack sÄ mÄnga grodor som infinner sig! I början blev man arg, men pÄ sista tiden har fansen insett att faktafelen bara fortsÀtter och numera Àr den en sport att presentera de senaste grodorna pÄ diverse bloggar och forum.

Aftonbladet gör massor med grodor i sina texter, och vissa faktafel Àr rent ut sagt hÀpnadsvÀckande. Men Àven telegrammen frÄn TT som tidningen publicerar Àr fulla med felaktigheter. HÀr behövs det skÀrpning frÄn bÄde Aftonbladet och TT som borde ha resurser att kvalitetsgranska sitt material! Visst, det kommer sÀkert en och annan groda frÄn mina tangentbord, men jag driver Forza Motorsport helt sjÀlv pÄ min fritid och skriver alla texter, lÀgger in resultat, hÀmtar bilder/filmer, designar och programmerar sajten, samt driver servrarna och har ytterst smÄ resurser jÀmfört med giganter som Aftonbladet och TT. De borde som sagt inte slÀppa igenom sÄ mycket felaktigheter!

Expressen Àr Ànnu sÀmre eftersom deras bevakning av Formel 1 i det nÀrmade kan kallas för obefintlig! Det Àr i alla fall betydligt svÄrare att ens hitta deras texter, dÄ motorsport för en mycket undanskymd roll pÄ deras sidor.


Nej, nu fÄr det vara nog med negativa krönikor, och min plan Àr att avsluta Ärets sÀsongssammanfattningar med tre positiva krönikor dÀr olika vinnarna ska hyllas! "Stay tuned" och byt inte kanal...


Publicerade krönikor i serien sÀsongssammanfattningar 2008:
Årets skandaler
Årets besvikelser


Krönika av Per BjĂ€levik, 2008-11-12 12:11
     
   
 
 
 FÖRAR-VM 2012
 1 S.Vettel281.0 
 2 F.Alonso278.0 
 3 K.RĂ€ikkönen207.0 
 4 L.Hamilton190.0 
 5 J.Button188.0 
 6 M.Webber179.0 
 7 F.Massa122.0 
 8 R.Grosjean96.0 
 9 N.Rosberg93.0 
 10 S.PĂ©rez66.0 
 11 N.HĂŒlkenberg63.0 
 12 K.Kobayashi60.0 
 13 M.Schumacher49.0 
 14 P.di Resta46.0 
 15 P.Maldonado45.0 
 16 B.Senna31.0 
 17 J-E.Vergne16.0 
 18 D.Ricciardo10.0 

 KONSTRUKTÖRS-VM 2012
 1 Red Bull460.0 
 2 Ferrari400.0 
 3 McLaren378.0 
 4 Lotus303.0 
 5 Mercedes142.0 
 6 Sauber126.0 
 7 Force India109.0 
 8 Williams76.0 
 9 Toro Rosso26.0 
 10 HRT0.0 
 = Marussia0.0 
 = Caterham0.0 

 F1 KALENDER 2012
 1 Australiens GP18/3 
 2 Malaysias GP25/3 
 3 Kinas GP15/4 
 4 Bahrains GP22/4 
 5 Spaniens GP13/5 
 6 Monacos GP27/5 
 7 Kanadas GP10/6 
 8 Europas GP24/6 
 9 Storbritanniens GP8/7 
 10 Tysklands GP22/7 
 11 Ungerns GP29/7 
 12 Belgiens GP2/9 
 13 Italiens GP9/9 
 14 Singapore GP23/9 
 15 Japans GP7/10 
 16 Sydkoreas GP14/10 
 17 Indiens GP28/10 
 18 Abu Dhabi GP4/11 
 19 USA:s GP18/11 
 20 Brasiliens GP25/11