|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ă
rets besvikelser | |
|
|
|
|
|
|
Jag kommer under avslutning av Äret att presentera en del personliga krönikor dÀr jag tycker till om Ärets sÀsong och försöker komma med bortförklaringar dÄ resultaten inte stÀmde överrens med mina genomgÄngar inför sÀsongen... Jag börjar med det enklaste, att sÄga andra...
Ă
rets största besvikelse
| | | Kimi Räikkönen kan bara skratta åt årets säsong. | Utan tvekan Kimi RĂ€ikkönen! TĂ€nk vad fel jag hade och jag citerar mig sjĂ€lv frĂ„n min krönika inför sĂ€songen: "bĂ€va mĂ„nde konkurrenterna, risken för dominans Ă€r stor". Jag trodde helt enkelt att RĂ€ikkönen skulle köra skiten ur Felipe Massa i Ă„r och det blev precis tvĂ€rtom! SĂ€songen började ganska okej med tvĂ„ segrar och en andraplats i de fyra första loppen. Men sedan gick det bara utför. I det lĂ€ngsta stod jag ut och intalade mig att snart sĂ„ vĂ€nder det och han kommer tillbaka i toppen, men det hĂ€nde aldrig. Ăven om bilen nu inte passade honom, trodde jag i min enfald att han var bĂ€ttre Ă€n sĂ„ hĂ€r. I Ă„r har vi lĂ€rt oss att Kimi RĂ€ikkönen Ă€r en av mĂ€ngden förare som Ă€r snabb nĂ€r bilen passar honom, men dĂ„lig pĂ„ att vĂ€nda pĂ„ utveckling till hans fördel. Men han behöver inte kĂ€nna sig ensam, de flesta förare fungerar sĂ„. Det finns/fanns undantag och Fernando Alonso Ă€r den av dagens förare som verkar kunna vĂ€nda pĂ„ steken under pĂ„gĂ„ende sĂ€song Ă€ven om hans misslyckade Ă„r i McLaren har satt sina tvivel. Den bĂ€sta i modern tid var annars Michael Schumacher som kunde anpassa sin körstil till bilen och vinna lopp med bilar som inte passade honom som handsken. Sorry Kimi, men till den nivĂ„n kommer du aldrig upp till!
Ănnu en finlĂ€ndare svek
| | | Podium: Första segern för Heikki Kovalainen. | Vad ska man dĂ„ sĂ€ga om Heikki Kovalainen? Jag vet att det inte kan vara lĂ€tt att vara stallkompis med Lewis Hamilton dĂ„ hela stallet fokuserar pĂ„ engelsmannen, frĂ„ga Alonso! Men sĂ„ hĂ€r dĂ„lig fĂ„r man bara inte vara! Bara en vinst och den var rena bjudningen och tvĂ„ andra pallplatser i en McLaren som var Ă„rets bĂ€sta bil! Han lyckades bara skrapa ihop 53 poĂ€ng och blev sjua i förar-VM! Det kan bara bli en sĂ„gning. Men det hĂ€r hade jag mera pĂ„ kĂ€nn inför sĂ€songen Ă€ven om jag hoppades pĂ„ ett lyckligare scenario. Citat frĂ„n min inför: "Men jag Ă€r positiv och tror han kan överraska och till och med slĂ„ Hamilton ibland. Jag hoppas i alla fall det, men skulle Ă„ andra sidan inte vara direkt överraskad ifall han fĂ„r det svĂ„rt. Heikki, nu eller aldrig sĂ€ger jag!"
Nu fÄr han ett Är till pÄ sig och jag upprepar mig inför 2009: "Heikki, nu eller aldrig sÀger jag!"
Alla tveksamma domslut
Sedan mÄste bara FIA och övriga som ansvarar för Grand Prix helgerna fÄ sig en rejÀl utskÀllning! De flesta inklusive förarna förstÄr inte mÄnga av Ärets bestraffningar eller brist pÄ bestraffningar. Ena gÄngen fÄr man 25 sekunder tillÀgg, en annan gÄng fÄr man ett drive-through-straff, en tredje gÄng ett 10 sekunders stop-and-go och en fjÀrde gÄng inget straff alls för mycket liknande incidenter. SÄ hÀr kan det bara inte fortsÀtta! BÄde förare och publik mÄste veta vad som gÀller, nu Àr det rena rama lotteriet!
Ăvriga snyftare
| | | Rubens Barrichello - Honda RA108. | Williams och Nico Rosberg hade ingen lysande sÀsong och frÄgan Àr ifall Frank och kompani kan vÀnda pÄ steken? Red Bull var ocksÄ ett fiasko! Honda, trodde aldrig de skulle kunna bygga en sÀmre bil Àn fjolÄrets fiasko RA107, men det gjorde de! Inte nog med det, de drog undan stödet för Super Aguri och gav inte dem tid nog för att hitta köpare av lilleputtstallet. IstÀllet fick de packa ihop och senare sÄldes delarna ut pÄ aktion och spreds ut över vÀrlden.
Till sist fÄr Viasat en slÀng av skopan, dÄ de försökte blÄsa oss pÄ sÀsongens tvÄ sista lopp!
Publicerade krönikor i serien sÀsongssammanfattningar 2008:
Ă
rets skandaler
Ă
rets besvikelser
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|