| | En blodig biff hos Red Bull tackar man inte nej till. | Red Bull har det som krÀvs för att lyckas, stabil Àgare med bra ekonomi och en kompetent samling ingenjörer. FrÄgan Àr varför det hittills gÄtt sÄ dÄligt? Förutom dÄlig driftsÀkerhet, sÄ tror jag personligen att det Àr lite för mycket rock 'n' roll runt stallet och att man förlorar lite fokus pÄ just racing. Sedan Eddie Jordans dagar, Àr Red Bull stallet för de bÀsta och frÀckaste festerna, och varje Grand Prix helg Àr det fullt med stjÀrnor, "wannabes", "pit babes" och andra gratisÀtare i stallets motorhem och andra lokaler.
Det Àr lÀtt hÀnt att förare och personal blir lite splittrade av det hÀr. Samtidigt tycker jag att Formel 1 ska ha glamour och lite drag runt sig. Kunde inte de andra stallen hjÀlpa till lite mer och skapa lite mera drag runt Formel 1, för nu fÄr Red Bull dra ett för stort lass sjÀlva!
Vintertesterna
Förra Äret led man med Red Bull, för ibland nÀr de var pÄ vÀg till skapliga resultat, fick man hydraulikproblem eller rena ras av vÀxellÄdan. RB3 kunde aldrig riktig utvecklas, för problemen med vÀxellÄdan gjorde att stallet aldrig fick den kontinuitet som behövdes för utveckling.
Ă
rets nya RB4 Ă€r ett steg i rĂ€tt riktning och inte minst driftsĂ€kerheten har blivit bra mycket bĂ€ttre. Ăven farten verkar bĂ€ttre och jĂ€mnare, och i Ă„r kommer Red Bull att förhoppningvis slĂ„ss i det övre mittfĂ€ltet och ibland till och med om "The Best of The Rest".
David Coulthard #9
| | | David Coulthard - Red Bull RB4. | Veteranen i kilt, skotten David Coulthard var blek i fjol och fick storstryk av Webber i kvalen, men samlade in fler poÀng Àn australiensaren i loppen. Det berodde till stor del pÄ Red Bulls usla tillförlitlighet, trots att bÄda bröt sju gÄnger var. Jag tror att Coulthard fÄr bra med stryk i Är, och han kommer att fÄ det svÄrt att behÄlla sin plats efter denna sÀsong. Red Bull sÀger sig dock vara nöjda med honom och sÀger att han tillför sÄ mycket med sin lÄnga erfarenhet. Visst, det gör han sÀkert, men jag ser hellre att man slÀpper fram en yngre talang och lÄter Coulthard bli utvecklingsförare med goda lönevillkor.
Mark Webber #10
| | | Mark Webber - Red Bull RB4. | Mark Webber kallas för "kvalkungen" och har verkligen imponerat under kvalificeringarna, trots sÀmre bilar. Hans fart under loppen har dock varit sÀmre, och ibland har han varit involverad i onödiga incidenter. SÄ frÄgan mÄnga stÀller sig Àr: hur bra Àr egentligen Mark Webber? Jag rankar honom högt, bland de sex snabbaste i fÀltet och tror att han skulle göra ett lika bra jobb som de förare som nu sitter i en Ferrari eller McLaren.
Om det beror pÄ att dagens Formel 1 bilar Àr för lÀttkörda har jag ingen aning om, men tyvÀrr betyder bilarna för mycket och förarna för lite i dagens Formel 1. DÀrför Àr det positivt att antispinn numera Àr förbjudet och det ska bli intressant att följa hur förarna hanterar det i Är, nu nÀr en kÀnslig gasfot gÀller igen. Inte minst nÀr det regnar kommer vi att fÄ se stor skillnad mellan förarna och jag tror som sagt att Webber inte kommer att misslyckas.
Publicerade krönikor i serien inför 2008:
Super Aguri
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Williams
Red Bull
Toyota
Toro Rosso
Honda
Force India
McLaren
|