| | Nos Toyota TF108. | Precis som den japanske kollegan Honda, förvÀntar man sig att Toyota ska vara med dÀr upp och i alla fall dÄ och dÄ slÄss om enstaka podiumplatser. Toyota har under en kort period varit dÀr uppe och var dÄ pÄ gÄng, men de senaste Ären kan bara beskrivas som ett stort fiasko. Stallet anses ha den största budget av alla och snart mÄste nÄgot hÀnda innan japanerna tröttnar!
Ett av problemen för de japanska stallen ska vara att företagskulturen hos dem Àr mycket japansk. Det finns för mÄnga mellanchefer och de i sin tur kan inte bestÀmma nÄgot, utan alla beslut bestÀms högre upp i hierarkin. Det tar för lÄng tid, samt att besluten fattas av fel personer utan fackkunskap. Ett annat problem Àr bristen inom Formel 1 pÄ konstruktörer och ingenjörer av toppklass och att japanerna inte lyckats anstÀlla rÀtt nyckelpersoner.
Vintertesterna
Det har varit bĂ„de dur och moll i vinter och det Ă€r inte ovanligt nĂ€r man granskar Toyota. Ibland har man satt mycket bra tider, medan man under andra tester varit lĂ„ngt efter de snabbaste. ĂndĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att det ser bĂ€ttre ut i Ă„r Ă€n under förra Ă„rets tester och speciellt Jarno Trulli har varit positiv och visat att TF108 kan vara med och plocka poĂ€ng i Ă„r.
Jarno Trulli #11
| | | Bland annat i Bahrain var Jarno Trulli snabb i sin Toyota TF108. | Jarno Trulli har en naturlig snabbhet, men precis som sitt stall Ă€r han ocksĂ„ ojĂ€mn och lite svĂ„r att fĂ„ grepp om. Jag anser att han Ă€r bĂ€ttre Ă€n mĂ„nga belackare tror, och i en bil som passar honom perfekt Ă€r han svĂ„rtstoppad. Men till skillnad frĂ„n de bĂ€sta förarna, mĂ„ste allt stĂ€mma till 100 procent och dĂ„ Ă€r de flesta av dagens förare snabba i en Formel 1 bil. ĂndĂ„ rankar jag honom i den övre halvan av startfĂ€ltet för sin rĂ„a snabbhet.
Timo Glock #12
| | | Timo Glock - Toyota TF107. | Jag har sett alldeles för lite av Timo Glock för att egentligen kunna uttala mig om honom. Vintertesterna sÀger en del, och tyvÀrr sÄ visar de att Glock kommer att fÄ en tuff start pÄ sÀsongen. Han har sjÀlv konstaterat att TF108 inte alls passar honom och att han har haft det svÄrt att hitta de rÀtta instÀllningarna pÄ bilen. Det Àr egentligen det enda jag har att gÄ pÄ, och mitt tips blir att han till skillnad frÄn Trulli, fÄr det mycket svÄrt att ta sig in bland de tio första i bÄde kvalificeringar och lopp, i alla fall under första halvan av sÀsongen.
Publicerade krönikor i serien inför 2008:
Super Aguri
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Williams
Red Bull
Toyota
Toro Rosso
Honda
Force India
McLaren
|