 | | Nos Toyota TF108. | Precis som den japanske kollegan Honda, förvĂ€ntar man sig att Toyota ska vara med dĂ€r upp och i alla fall dĂ„ och dĂ„ slĂ„ss om enstaka podiumplatser. Toyota har under en kort period varit dĂ€r uppe och var dĂ„ pĂ„ gĂ„ng, men de senaste Ă„ren kan bara beskrivas som ett stort fiasko. Stallet anses ha den största budget av alla och snart mĂ„ste nĂ„got hĂ€nda innan japanerna tröttnar!
Ett av problemen för de japanska stallen ska vara att företagskulturen hos dem Àr mycket japansk. Det finns för mÄnga mellanchefer och de i sin tur kan inte bestÀmma nÄgot, utan alla beslut bestÀms högre upp i hierarkin. Det tar för lÄng tid, samt att besluten fattas av fel personer utan fackkunskap. Ett annat problem Àr bristen inom Formel 1 pÄ konstruktörer och ingenjörer av toppklass och att japanerna inte lyckats anstÀlla rÀtt nyckelpersoner.
Vintertesterna
Det har varit bĂ„de dur och moll i vinter och det Ă€r inte ovanligt nĂ€r man granskar Toyota. Ibland har man satt mycket bra tider, medan man under andra tester varit lĂ„ngt efter de snabbaste. ĂndĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att det ser bĂ€ttre ut i Ă„r Ă€n under förra Ă„rets tester och speciellt Jarno Trulli har varit positiv och visat att TF108 kan vara med och plocka poĂ€ng i Ă„r.
Jarno Trulli #11
|  | | Bland annat i Bahrain var Jarno Trulli snabb i sin Toyota TF108. | Jarno Trulli har en naturlig snabbhet, men precis som sitt stall Ă€r han ocksĂ„ ojĂ€mn och lite svĂ„r att fĂ„ grepp om. Jag anser att han Ă€r bĂ€ttre Ă€n mĂ„nga belackare tror, och i en bil som passar honom perfekt Ă€r han svĂ„rtstoppad. Men till skillnad frĂ„n de bĂ€sta förarna, mĂ„ste allt stĂ€mma till 100 procent och dĂ„ Ă€r de flesta av dagens förare snabba i en Formel 1 bil. ĂndĂ„ rankar jag honom i den övre halvan av startfĂ€ltet för sin rĂ„a snabbhet.
Timo Glock #12
|  | | Timo Glock - Toyota TF107. | Jag har sett alldeles för lite av Timo Glock för att egentligen kunna uttala mig om honom. Vintertesterna sĂ€ger en del, och tyvĂ€rr sĂ„ visar de att Glock kommer att fĂ„ en tuff start pĂ„ sĂ€songen. Han har sjĂ€lv konstaterat att TF108 inte alls passar honom och att han har haft det svĂ„rt att hitta de rĂ€tta instĂ€llningarna pĂ„ bilen. Det Ă€r egentligen det enda jag har att gĂ„ pĂ„, och mitt tips blir att han till skillnad frĂ„n Trulli, fĂ„r det mycket svĂ„rt att ta sig in bland de tio första i bĂ„de kvalificeringar och lopp, i alla fall under första halvan av sĂ€songen.
Publicerade krönikor i serien inför 2008:
Super Aguri
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Williams
Red Bull
Toyota
Toro Rosso
Honda
Force India
McLaren
|