|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inför 2008: McLaren | |
|
|
|
|
|
|
| | Premiärvisningen av McLaren MP4-23. | Efter fjolĂ„rets diskning i konstruktörs-VM startar McLaren med de högsta numren pĂ„ bilarna och fĂ„r de sĂ€msta depĂ„platserna. Det kommer att pĂ„verka stallet en del, inte minst de mindre ytorna för garagen och motorhemmen. VĂ€rsta konkurrenten Ferrari kan ibland fĂ„ taktiska fördelar av McLarens garageplats, men troligtvis mindre Ă€n vad man kan befara.
Men det har tidigare i vinter ryktats om att Bernie Ecclestone försöker Àndra McLarens garageplats till en bÀttre ruta och finska media har skrivit om att Ecclestone vill att McLaren ska ha plats nummer tre i depÄn, men att Renault vÀgrat och att plats fem skulle tillfalla McLaren. Oftast Àr de tre första depÄplatserna större och ett stall som McLaren har mycket utrustning och Àr vana vid de större depÄplatserna. Personligen hoppas jag verkligen inte att detta stÀmmer, för McLaren hamnade sist i fjolÄrets konstruktörs-VM och ska dÀrmed fÄ de sÀmsta platserna. Regler Àr till för att följas och det vore en skandal om Ecclestone verkligen försöker pÄverka stallens platser i depÄn. SÄ höll ögon öppna och studera McLaren och deras garage lite extra nÀr TV-sÀndningarna startar frÄn Melbourne.
Vintertesterna
Ă
rets vintertester har varit jÀmnare och ovissare Àn pÄ mÄnga Är, men visst kommer McLaren och Ferrari att slÄss om de flesta av segrarna i Ärets Formel 1-VM. De flesta tolkar det som om Ferrari har haft ett litet övertag under de lÀngre stinterna, medan McLaren mycket vÀl kan vara snabbare under ett par varv. Under det senaste testet i Barcelona övertygade McLaren Àven under de lÀngre stinterna och speciellt engelska media hÀvdar nu att McLaren har fördel över Ferrari.
Jag tror att Ferrari kommer att ha fördel i Melbourne (i alla fall i loppet) men att McLaren mycket vÀl kan ta över under de efterkommande loppen, precis som i fjol. I fjol var Ferrari med sin lÀngre hjulbas snabbare pÄ de flesta högfartsbanor dÀr aerodynamiken spelade stor roll i kurvarna, medan McLaren hade övertag nÀr det mekaniska greppet spelade större roll. Troligtvis har McLaren gÄtt mot Ferraris hÄll och förbÀttrat sina bilar i högfartskurvor. Albert Park i Melbourne Àr en speciell bana, men historiskt sett sÄ har oftast den som vunnit hÀr Àven vunnit VM eller varit mycket nÀra. DÀrför Àr sÀsongsöppnaren i Melbourne extra intressant och jag ser med spÀnning fram emot fredagens trÀningar. KomihÄg att banan inte Àr permanent och att dess karaktÀr Àr en blandning av en riktig racerbana och en stadsbana, och att greppet pÄ banan Àr uselt de tvÄ första dagarna.
Lewis Hamilton #22
| | | Lewis Hamilton - McLaren MP4-23. | DebutsÀsongen 2007 var en succé, Àven om den slutade i moll med pinsamma misstag, inte minst i Brasilien. I Är Àr han utan snack stallets förstaförare och har allt stöd han kan fÄ, nu nÀr Fernando Alonso gÄtt tillbaka till Renault. Samtidigt kan sÀsong tvÄ vara svÄrare Àn debutsÀsongen, för trots stallets stöd och tillit, ökar pressen pÄ honom. Egentligen Àr det bara segrar som gÀller och den pressen gör att det ska bli extra intressant att följa honom i Är. Jag tror pÄ en fortsatt succé, för maken till talang har vi sÀllan skÄdat, Àven om man ibland kan tycka att han fÄtt en "rÀkmacka" till start i Formel 1. Det enda jag Àr osÀker pÄ, Àr ifall han kommer han att kunna "leda" stallet och "styra" utvecklingen i rÀtt riktning, nÄgot som jag anser Michael Schumacher var mÀstare pÄ. En del anser att det Àr för "lÀtt" att sitta i en bra Formel 1-bil, och att det Àr först nÀr bilarna Àr sÀmre som man ser förarnas rÀtta potential.
Heikki Kovalainen #23
| | | Heikki Kovalainen - McLaren MP4-23. | FÄgel, fisk eller mitt i mellan, det Àr frÄgan för Heikki Kovalainen. Helt klart Àr pressen pÄ Lewis Hamilton mycket större och ingen begÀr att Kovalainen ska piska Hamilton under detta Är. Men samtidigt sÄ mÄste den unge finlÀndaren fundera om det hÀr Àr sista chansen att bevisa att han Àr ett vÀrldsmÀstarÀmne. Skulle han fÄ storstryk av Hamilton, och trenden Àven fortsÀtter under 2009, sÄ Àr han direkt pÄ dekis, och kommer troligtvis att fÄ allt sÀmre körningar. DÀrför tror jag att den personliga pressen Àr det största problemet och han kommer att försöka till 110 procent med att hÀnga pÄ Hamilton. DÀrför tror jag att han kommer att göra vissa misstag ibland, inte minst i början pÄ sÀsongen. Men jag Àr positiv och tror han kan överraska och till och med slÄ Hamilton ibland. Jag hoppas i alla fall det, men skulle Ä andra sidan inte vara direkt överraskad ifall han fÄr det svÄrt. Heikki, nu eller aldrig sÀger jag!
Publicerade krönikor i serien inför 2008:
Super Aguri
Ferrari
BMW Sauber
Renault
Williams
Red Bull
Toyota
Toro Rosso
Honda
Force India
McLaren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|