F1 KALENDER 2013
 1 Australiens GP17/3 
 2 Malaysias GP24/3 
 3 Kinas GP14/4 
 4 Bahrains GP21/4 
 5 Spaniens GP12/5 
 6 Monacos GP26/5 
 7 Kanadas GP9/6 
 8 Storbritanniens GP30/6 
 9 Tysklands GP14/7 
 10 Ungerns GP28/7 
 11 Belgiens GP25/8 
 12 Italiens GP8/9 
 13 Singapore GP22/9 
 14 Sydkoreas GP6/10 
 15 Japans GP13/10 
 16 Indiens GP27/10 
 17 Abu Dhabi GP3/11 
 18 USA:s GP17/11 
 19 Brasiliens GP24/11 
 SPONSORER
 
 
Ett stopp för mycketTill föregćende sidaSkriv ut

  Klicka här för en stor bild
Depåstopp: Fernando Alonso - Renault R26.
Än en gĂ„ng visade det sig att en enstoppsstrategi var bĂ€ttre Ă€n den normala tvĂ„stopparen. I Bahrain lyckades Kimi RĂ€ikkönen ta sig Ă€nda upp pĂ„ pallen efter att ha startat sist. En mycket anmĂ€rkningsvĂ€rd prestation och en fin körning. Stallkamraten Juan Pablo Montoya lyckades aldrig komma upp i den fart som McLaren hade visat under den sista delen av vintertesterna. McLaren meddelade efterĂ„t att man hade haft problem med Montoyas motor, eller mer specifikt, mappningen av den. Det kan i och för sig anses utgöra ett argument mot att enstopparen var bĂ€ttre, men Ă€ndĂ„, RĂ€ikkönen slutade pĂ„ pallen och en jĂ€mförelse med övriga konkurrenter visar ju att strategin fungerade ocksĂ„ gentemot dem.

I Malaysia var det dags igen. Felipe Massa tog sig i mÄl före Michael
Schumacher. Massa startade som 22:a man, Schumacher som nummer 14. NÀr Schumacher gjorde sitt sista depÄstopp pÄ Sepang passade Massa pÄ att ta sig förbi. Inte med mycket, men det rÀckte.

  Klicka här för en stor bild
Felipe Massa - Ferrari 248 F1.
Schumacher spenderade 55,7 sekunder i depĂ„, in- och utvarv orĂ€knat (in-och utvarven var i sig ungefĂ€r lika snabba som vanliga varv). Massa 28,4 sekunder. Det innebĂ€r 27,3 sekunder att ta in för Schumacher. Han hade behövt vara nĂ€rmre halvsekunden snabbare per varv Ă€n Massa. Och det var han – nĂ€stan. Fram till sitt sista depĂ„stopp var Schumacher 0,47 sekunder snabbare per varv Ă€n Massa. Det gick alltsĂ„ inte speciellt lĂ„ngsamt för den gamle vĂ€rldsmĂ€staren Ă€ven om han efterĂ„t inte var helt nöjd med bilens prestanda. Massa tappade inte tillrĂ€ckligt med tid bakom konkurrenterna i loppets inledningsskede för att Schumacher skulle kunna komma ut före sin stallkamrat ur depĂ„n. Efter tio varv var Massa bara tvĂ„ sekunder bakom Schumacher som hade fastnat bakom Villeneuve.

  Klicka här för en stor bild
McLarens Michelindäck.
Anledningarna till att enstoppsstrategin har visat sig lyckosam tycks vara flera. DÀckens prestanda stÄr sig vÀl över lÀngre distanser och det verkar gÀlla för bÄde Michelin och Bridgestone. Dessutom Àr bÄde Bahrain och Sepang banor som Àr relativt enkla att köra om pÄ. Enstoppstrategin tycks fungera bÀst utifrÄn vissa förutsÀttningar. Att starta frÄn de frÀmre startleden med fulla tankar Àr kanske inte en sÄ god idé. Föraren kommer dÄ att fÄ fullt upp med att vÀrja sig mot snabbare konkurrenter och risken Àr att han kör slut pÄ dÀcken i fÄfÀnga försök att förhindra omkörningar. Men startar man lÄngt bak, pÄ en bana som medger omkörningar, sÄ kan enstopparen vara lösningen. Föraren kan snabbt ta sig förbi de riktigt lÄngsamma ekipagen (jag förutsÀtter att vi nu pratar om en förare i toppskiktet) och dÀrefter ligga pÄ ett stadigt tempo, utan att hindras av lÄngsammare bilar. Nyckeln till en lyckad enstoppare Àr att föraren kan köra i sitt eget tempo.

Fördelarna med enstoppsstrategin Àr följande:

- mindre risk för att hindras av lÄngsammare bilar Àn om man ligger pÄ en
tvÄstoppare.
- ett depÄstopp mindre gör att risken för misstag frÄn mekanikernas sida
minskar.
- risken för att föraren gör misstag i depÄn minskar.
- risken med eventuella problem med tankriggar och dÄliga dÀck minskar.
- vid risk för vÀderomslag ger enstopparen mindre risk för ett extra
depÄstopp.

Nackdelarna:

- risk att fastna i trafik bakom betydligt lÄngsammare bilar pÄ banor dÀr
det Àr svÄrt att köra om.
- vid framskjuten startposition ökar risken att snabbare bilar fastnar
bakom, med defensiv körning som följd.
- risken att köra slut pÄ dÀcken ökar.
- start mitt i fÀltet ökar risken för incidenter

  Klicka här för en stor bild
Kimi Räikkönen - McLaren MP4-21.
Vi kommer att fÄ se fler enstoppare i Är. Motorreglerna gör att fler kommer att fÄ Àndra sina strategier efter motorbyten och vi kommer ocksÄ fÄ se fler chansningar av stall som normalt inte kan konkurrera nÀr de ligger pÄ samma strategi som snabbare konkurrenter. Men det gÀller inte det absolut snabbaste stallet. Det stall som inte behöver chansa, som vet att de kommer att stÄ i första startled, de vÀljer förmodligen, i de flesta fall, alltid en flerstoppsstrategi. De har fri bana redan frÄn start och behöver inte riskera att hindras av lÄngsammare trafik. Och det stallet Àr Renault.


Joakim TÀrnström, 2006-03-20 15:03
     
   
 
 
 FÖRAR-VM 2012
 1 S.Vettel281.0 
 2 F.Alonso278.0 
 3 K.RĂ€ikkönen207.0 
 4 L.Hamilton190.0 
 5 J.Button188.0 
 6 M.Webber179.0 
 7 F.Massa122.0 
 8 R.Grosjean96.0 
 9 N.Rosberg93.0 
 10 S.PĂ©rez66.0 
 11 N.HĂŒlkenberg63.0 
 12 K.Kobayashi60.0 
 13 M.Schumacher49.0 
 14 P.di Resta46.0 
 15 P.Maldonado45.0 
 16 B.Senna31.0 
 17 J-E.Vergne16.0 
 18 D.Ricciardo10.0 

 KONSTRUKTÖRS-VM 2012
 1 Red Bull460.0 
 2 Ferrari400.0 
 3 McLaren378.0 
 4 Lotus303.0 
 5 Mercedes142.0 
 6 Sauber126.0 
 7 Force India109.0 
 8 Williams76.0 
 9 Toro Rosso26.0 
 10 HRT0.0 
 = Marussia0.0 
 = Caterham0.0 

 F1 KALENDER 2012
 1 Australiens GP18/3 
 2 Malaysias GP25/3 
 3 Kinas GP15/4 
 4 Bahrains GP22/4 
 5 Spaniens GP13/5 
 6 Monacos GP27/5 
 7 Kanadas GP10/6 
 8 Europas GP24/6 
 9 Storbritanniens GP8/7 
 10 Tysklands GP22/7 
 11 Ungerns GP29/7 
 12 Belgiens GP2/9 
 13 Italiens GP9/9 
 14 Singapore GP23/9 
 15 Japans GP7/10 
 16 Sydkoreas GP14/10 
 17 Indiens GP28/10 
 18 Abu Dhabi GP4/11 
 19 USA:s GP18/11 
 20 Brasiliens GP25/11