|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ett stopp för mycket | |
|
|
|
|
|
|
| | | Depåstopp: Fernando Alonso - Renault R26. | Ăn en gĂ„ng visade det sig att en enstoppsstrategi var bĂ€ttre Ă€n den normala tvĂ„stopparen. I Bahrain lyckades Kimi RĂ€ikkönen ta sig Ă€nda upp pĂ„ pallen efter att ha startat sist. En mycket anmĂ€rkningsvĂ€rd prestation och en fin körning. Stallkamraten Juan Pablo Montoya lyckades aldrig komma upp i den fart som McLaren hade visat under den sista delen av vintertesterna. McLaren meddelade efterĂ„t att man hade haft problem med Montoyas motor, eller mer specifikt, mappningen av den. Det kan i och för sig anses utgöra ett argument mot att enstopparen var bĂ€ttre, men Ă€ndĂ„, RĂ€ikkönen slutade pĂ„ pallen och en jĂ€mförelse med övriga konkurrenter visar ju att strategin fungerade ocksĂ„ gentemot dem.
I Malaysia var det dags igen. Felipe Massa tog sig i mÄl före Michael
Schumacher. Massa startade som 22:a man, Schumacher som nummer 14. NÀr Schumacher gjorde sitt sista depÄstopp pÄ Sepang passade Massa pÄ att ta sig förbi. Inte med mycket, men det rÀckte.
| | | Felipe Massa - Ferrari 248 F1. | Schumacher spenderade 55,7 sekunder i depĂ„, in- och utvarv orĂ€knat (in-och utvarven var i sig ungefĂ€r lika snabba som vanliga varv). Massa 28,4 sekunder. Det innebĂ€r 27,3 sekunder att ta in för Schumacher. Han hade behövt vara nĂ€rmre halvsekunden snabbare per varv Ă€n Massa. Och det var han â nĂ€stan. Fram till sitt sista depĂ„stopp var Schumacher 0,47 sekunder snabbare per varv Ă€n Massa. Det gick alltsĂ„ inte speciellt lĂ„ngsamt för den gamle vĂ€rldsmĂ€staren Ă€ven om han efterĂ„t inte var helt nöjd med bilens prestanda. Massa tappade inte tillrĂ€ckligt med tid bakom konkurrenterna i loppets inledningsskede för att Schumacher skulle kunna komma ut före sin stallkamrat ur depĂ„n. Efter tio varv var Massa bara tvĂ„ sekunder bakom Schumacher som hade fastnat bakom Villeneuve.
| | | McLarens Michelindäck. | Anledningarna till att enstoppsstrategin har visat sig lyckosam tycks vara flera. DĂ€ckens prestanda stĂ„r sig vĂ€l över lĂ€ngre distanser och det verkar gĂ€lla för bĂ„de Michelin och Bridgestone. Dessutom Ă€r bĂ„de Bahrain och Sepang banor som Ă€r relativt enkla att köra om pĂ„. Enstoppstrategin tycks fungera bĂ€st utifrĂ„n vissa förutsĂ€ttningar. Att starta frĂ„n de frĂ€mre startleden med fulla tankar Ă€r kanske inte en sĂ„ god idĂ©. Föraren kommer dĂ„ att fĂ„ fullt upp med att vĂ€rja sig mot snabbare konkurrenter och risken Ă€r att han kör slut pĂ„ dĂ€cken i fĂ„fĂ€nga försök att förhindra omkörningar. Men startar man lĂ„ngt bak, pĂ„ en bana som medger omkörningar, sĂ„ kan enstopparen vara lösningen. Föraren kan snabbt ta sig förbi de riktigt lĂ„ngsamma ekipagen (jag förutsĂ€tter att vi nu pratar om en förare i toppskiktet) och dĂ€refter ligga pĂ„ ett stadigt tempo, utan att hindras av lĂ„ngsammare bilar. Nyckeln till en lyckad enstoppare Ă€r att föraren kan köra i sitt eget tempo.
Fördelarna med enstoppsstrategin Àr följande:
- mindre risk för att hindras av lÄngsammare bilar Àn om man ligger pÄ en
tvÄstoppare.
- ett depÄstopp mindre gör att risken för misstag frÄn mekanikernas sida
minskar.
- risken för att föraren gör misstag i depÄn minskar.
- risken med eventuella problem med tankriggar och dÄliga dÀck minskar.
- vid risk för vÀderomslag ger enstopparen mindre risk för ett extra
depÄstopp.
Nackdelarna:
- risk att fastna i trafik bakom betydligt lÄngsammare bilar pÄ banor dÀr
det Àr svÄrt att köra om.
- vid framskjuten startposition ökar risken att snabbare bilar fastnar
bakom, med defensiv körning som följd.
- risken att köra slut pÄ dÀcken ökar.
- start mitt i fÀltet ökar risken för incidenter
| | | Kimi Räikkönen - McLaren MP4-21. | Vi kommer att fĂ„ se fler enstoppare i Ă„r. Motorreglerna gör att fler kommer att fĂ„ Ă€ndra sina strategier efter motorbyten och vi kommer ocksĂ„ fĂ„ se fler chansningar av stall som normalt inte kan konkurrera nĂ€r de ligger pĂ„ samma strategi som snabbare konkurrenter. Men det gĂ€ller inte det absolut snabbaste stallet. Det stall som inte behöver chansa, som vet att de kommer att stĂ„ i första startled, de vĂ€ljer förmodligen, i de flesta fall, alltid en flerstoppsstrategi. De har fri bana redan frĂ„n start och behöver inte riskera att hindras av lĂ„ngsammare trafik. Och det stallet Ă€r Renault.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|