|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
SÄ ska vi vara förvÀntansfulla nu? | |
|
|
|
|
|
|
SĂ„ var dĂ„ F1-sĂ€songen 2006 igĂ„ng, och vilken start det blev! Bahrain Ă€r en bana som jag anser förtjĂ€nar ett bĂ€ttre omdöme Ă€n vad den normalt fĂ„r, för hĂ€r Ă€r det alltid bra race. Dessutom Ă€r det som att slĂ€ppa ut kalvar pĂ„ grönbete nĂ€r F1-förarna samlas för en ny sĂ€songsstart. Entusiasmen verkar nĂ€stan alltid lite högre och alla ser ut att ta i lite extra â ja, alla utom Montoya den hĂ€r gĂ„ngen. Men först till nĂ„got helt annat â svensk TV-bevakning av F1.
HÀr var det tyvÀrr si och sÄ med entusiasmen. Janne och Eje var det som vanligt inga fel pÄ, lite ringrostighet bara men Àven nÀr de tvÄ Àr ringrostiga Àr de bÀttre Àn nÄgot annat svenskt kommentatorspar för motorsport varit. Studion dÀremot verkade sakna all form av entusiasm. Jag Àr en rÀdd kille, men jag ska nog ÀndÄ drista mig till att sÀga att Robert Aschberg verkade nÀrmast tvingad in i studion. Vem Àr det som vÄgar tvinga Aschberg undrar jag? Aschberg behöver inte vara expert pÄ F1, men nÀr han inte ens verkar vilja vara dÀr blir det hackigt, trÄkigt och segt. TyvÀrr speglade det av sig pÄ gÀsterna, som blev osÀkra och nervösa av Aschbergs ointresse eller nervositet. Det flöt aldrig pÄ, förutom nÀr Janne och Eje fick komma in med lite snack frÄn banan.
| | | Inte Carolina och Tore | Carolina Gynning och FC-Z Tore (nej, jag har inte bemödat mig att lĂ€ra mig hans efternamn Ă€n, utan övar pĂ„ min arrogans istĂ€llet) hade inte direkt skruvat upp mina förvĂ€ntningar pĂ„ förhand. Tore undertrĂ€ffade de förvĂ€ntningarna, det flöt aldrig pĂ„ hĂ€r heller. Han lĂ€ser teknisk fysik och tycker att muttermaskinerna ska bli intressanta att studera âŠ. ehhh hmm ja ⊠Kanske Ă€r det bara lite nervositet sĂ„ hĂ€r i början, kanske Ă€r saknaden av fotbollslaget stor. Vad gĂ€ller studion framstod i alla fall Carolina Gynning som den mest professionella. Jag tror hennes glamourreportage blir bra, och att spela "Finns i sjön" med Alonso Ă€r vĂ€rt respekt. Jag kan inte ens reglerna för "Finns i sjön". Dessutom lyckades hon nĂ€stan fĂ„ Gallerian och SveavĂ€gen i Stockholm att framstĂ„ som F1-glamouröst. Tro mig, det gĂ„r inte.
Mina tips: programledaren mĂ„ste vara intresserad och engagerad, dĂ„ kommer gĂ€sterna och reportrarna igĂ„ng och dĂ„ kommer man att kunna förmedla en nĂ€rvaro till tittarna istĂ€llet för som i helgen en frĂ„nvaro. SĂ€ndningarna av loppet var bra â korta vĂ€ltajmade reklamavbrott för det mesta, betydligt bĂ€ttre Ă€n vad TV4 lyckades med. SĂ„ fullt godkĂ€nt betyg för Viasats första F1-sĂ€ndning, TV4 var aldrig sĂ„ hĂ€r bra. LĂ„t nu bara bli att sĂ€nda reklam nĂ€r presskonferensen börjar!
Nu tillbaka till F1 och loppet. Kan det vara sÄ illa att man ska tvingas ha positiva förvÀntningar pÄ resten av den hÀr sÀsongen? Det ser nÀmligen ut som vi har ett antal potentiella vinnare i Är.
Fernando Alonso Ă€r sjĂ€lvskriven, en mĂ€sterlig körning. DĂ€r Ă€r vinnare nummer 1 i Ă„r. Lika bra att kalla honom vinnare nu, för nĂ€sta Ă„r vĂ€ntar en McLaren inkörd av Kimi ⊠Michael Schumacher och Ferrari Ă€r tillbaka, i Ă„r kanske de inte ens behöver sabotera Michelins dĂ€ck i USA för att vinna ett lopp. Kimi RĂ€ikkönen âŠ. Ja, han kommer att vinna lopp i Ă„r. Juan Pablo Montoya ⊠borde vinna lopp i Ă„r, men hur kass var han inte i helgen? Jenson Button â tja, att döma av den brittiska pressen har han redan vunnit en massa lopp och nu vĂ€ntar VM-titeln. Rubens Barrichello Ă€r nog lika bra som Button, men Honda har ett avancerat andreföraresystem dĂ€r man plockar bort tredje vĂ€xeln för andreföraren under loppet.
| | | Nico Rosberg. | Nico Rosberg blir vĂ€rldsmĂ€stare 2009 â kom ihĂ„g var ni lĂ€ste det först. En annan gĂ„ng ska jag förklara logiken bakom det, och varför det Ă€r sĂ„, just dĂ„. Och bara för att göra det officiellt: Jag blev ett Nico Rosberg-fan i helgen. Men Ă€r han tysk eller finsk? Hör av er och sĂ€g vad ni tycker.
Giancarlo Fisichella kommer inte att vinna. Han gör sig nog heller inga vÀnner i stallet. Det gör man sÀllan om man under loppet ropar "This car is shit, this car is ******* shit". Bilen lade av efter det. NÀr lÀgger Fisichella av?
Felipe Massas slogan Àr "Beyond Any Limit" PÄ svenska blir det "Bortom all sans och vett".
Toyota sÀger i en radioreklam att framgÄngarna i Formel 1 har kommit lite för fort, fortare Àn vad man har tÀnkt sig. Det mÀrks att Toyota Àr framgÄngsrika och reagerar fort. De bromsade rejÀlt redan i helgen, för att inte lyckas för mycket för snabbt. Bra jobbat av Toyota! Eller nÄgot.
Super Aguri fĂ„r dagens applĂ„dĂ„ska. Vilken bedrift! De kom till start, och nej det Ă€r ingen ironi i detta. De kom till start och inte nog med det â de övade sig pĂ„ depĂ„stopp hela eftermiddagen och fick sĂ„ smĂ„ningom ocksĂ„ alla tvĂ„ bilar i mĂ„l⊠ja nĂ€stan. Det var ingen ide att klassificera Ide ⊠(tack Arne Hegerfors för lĂ„net).
| | | Som Super Aguri ... fast mycket mycket sämre ... | Stallets insats Ă€r inte vĂ€rt nĂ„gonting annat Ă€n beundran. Jag vet, för jag klev ifjol in i ett racingstall vars hela verksamhet stannade av pĂ„ sĂ€songens första trĂ€ning nĂ€r en stallkamrat bestĂ€mde sig för att testa treans vĂ€xel pĂ„ Mantorps lĂ„nga rakstrĂ€cka. Vi har inte kört sen dess â vi Ă€r det Super Aguri kunde ha varit.
Avslutningsvis:
Kvalet â en sorglustig historia i F1 de senaste Ă„ren. Men Ă€ven en blind FIA-höna kan med hjĂ€lp av ett par döva stall hitta ett korn. Det nya kvalet fungerar i stort sett utmĂ€rkt. Utslagningssystemet var spĂ€nnande, och det hĂ€nde hela tiden nĂ„got pĂ„ banan. Jag önskar mig bara en förĂ€ndring: ta bort regeln om att fylla pĂ„ brĂ€nsle för loppet före sista kvalpasset. I dagens oljeberoende samhĂ€lle blir det fel att ha 10 bilar Ă„ka runt i 15 minuter bara för att förbruka 30-40 kg brĂ€nsle. Det Ă€r inte sĂ€rskilt kul att titta pĂ„ heller.
Bahrain Ă€r en bana som ligger ute i öknen. ĂndĂ„ lyckas TV-kamerorna zooma in en McDonaldsskylt. NĂ„got Ă€r fel i vĂ€rlden nĂ€r sĂ„dant kan ske. Nu har jag dessutom nĂ€mnt McDonalds i denna krönika. Jag förvĂ€ntar mig att en ansvarig pĂ„ bolaget via mail tar kontakt med mig, och talar om hur jag nu ska fĂ„ en gratis mĂ„ltid pĂ„ en av deras restauranger.
F1-sÀsongen Àr nu igÄng. Nu kör vi!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|