|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
F1 2006 - Alla jagar Alonso | |
|
|
|
|
|
|
NÀr förra Ärets sÀsong startade var det ingen som pÄ förhand hade Alonso som favorit till titeln. Han var med i segerdiskussionerna, men favoriterna var Michael Schumacher och Kimi RÀikkönen. Alonso tog dock ledningen efter andra loppet, en ledning han sen inte slÀppte. Det har lett honom inte bara till innehavaren av rekordet den yngste vÀrldsmÀstare genom tiderna, utan ocksÄ till 2006 Ärs jagade villebrÄd och VM-favorit. SÄ vad kan stoppa spanjoren frÄn att ta med sig nummer 1 till McLaren 2007 dit han gÄr nÀr Ärets sÀsong Àr avslutad?
| | | Fernando Alonso. | En hel del stÄr i vÀgen för Alonso, som alltid nÀr det gÀller att försvara en titel. HÀr Àr nÄgra av de faktorer han mÄste besegra, eller ha med sig, för att vinna igen.
Rivalerna
Fernando Alonso har pÄ förhand sex stycken huvudutmanare, och dÀrtill ett par jokrar som kan dyka upp och blanda sig i leken.
De tvĂ„ nĂ€rmsta utmanarna Ă€r Kimi RĂ€ikkönen och Michael Schumacher â förra Ă„rets tvĂ„a och trea i VM. För Kimi RĂ€ikkönen var 2005 ett Ă„r av att jaga ikapp, falla tillbaka, jaga ikapp och slutligen falla tillbaka. McLaren var till en början lĂ„ngsamma att komma underfund med bilen. NĂ€r de vĂ€l kom underfund med bilen, sĂ„ krĂ„nglade motorerna. LĂ€gg dĂ€rtill ett par misstag och en motstĂ„ndare som var nĂ€rmast felfri och hade allt under kontroll och att jaga ikapp Alonso blev en för svĂ„r uppgift. 2006 Ă€r Kimis och McLarens chans till revansch men det finns en del frĂ„getecken pĂ„ himlen. Det första rör, som vanligt, tillförlitligheten. Stallet har under vintern haft problem med en svag motor som inte hĂ„ller â sĂ€llan en sĂ€rskilt bra indikation â men verkar nu ha fĂ„tt ordning pĂ„ de problemen, men det har kostat vĂ€rdefull testtid som var planerad Ă„t andra saker. SĂ„ frĂ„gan Ă€r om McLaren Ă€nnu en sĂ€song ska starta för lĂ„ngsamt. Det andra Ă€r den nĂ„got infekterade situationen vad gĂ€ller förare och stall under 2006.
McLarens kontrakt med Alonso för 2007 har inte bara gjort en av Ärets McLarenförare överflödig, utan har gjort bÄda förarna irriterade över Ron Dennis agerande. Kimi RÀikkönen sÀgs redan vara klar för Ferrari, men det Àr Ànnu inte bekrÀftat. Man kan dock inte utesluta att den hÀr situationen kan pÄverka samarbetet förare-stall under 2006. Det och tillförlitligheten kan störa Kimis jakt pÄ Alonso. En annan aspekt mÄste ocksÄ vÀgas in: Alonso har redan en VM-titel, Kimi har det inte. Om han som ryktena sÀger ska byta stall, kan det dröja ett par sÀsongen innan han Àr tillbaka i en titelposition. I en avgörande strid i sista loppet Àr frÄgan vem som Àr minst nervös: han som redan har gjort det en gÄng, eller han som inte har nÄgon titel Àn.
För Michael Schumacher och Ferrari Àr det hÀr ocksÄ ett Är av revansch. Ifjol misslyckades man kapitalt och förutom bjudsegern i USA vann man inte ett lopp. Ferrari mÄste lyckas 2006 av en massa olika skÀl. Nyckelpersonerna Brawn, Byrne och Schumacher har varit dÀr lÀnge nu och vunnit allt man kan vinna. Hur stor Àr motivationen att kÀmpa sig tillbaka igen om det börjar snett? Som vanligt nÀr det gÀller Ferrari och vintertester sÄ har man testat mycket för sig sjÀlv i Italien. Det verkar dock som man Àr med fartmÀssigt, men det kommer en del oroande rapporter om motorn och vÀxellÄdans tillförlitlighet. McLaren och Ferrari Àr de tvÄ toppstall som har testat mest med den gamla V10-motorn under vintern. Aldo Costa, som designade förra Ärets bil, Àr kvar i stallet men i Är har Rory Byrne tagit ett större ansvar igen. BridgestonedÀcken verkar enligt testerna fungera bÀttre, och dessutom förvÀntas dÀckbyten i depÄsstoppen gynna Bridgestone mer Àn Michelin. Lyckas Ferrari Ätminstone halvhyfsat, Àr Schumacher med i VM-striden.
Det var de tvĂ„ huvudrivalerna. Men det finns nĂ„gra till â Juan Pablo Montoya Ă€r en av dem. Han nĂ€mns ovanligt lite i Ă„rets spekulationer efter förra Ă„rets upp- och nersĂ€song med skador, pĂ„köringar bakifrĂ„n och annat smĂ„tt och gott. Man kan dock aldrig helt rĂ€kna bort Montoya pĂ„ förhand â colombianen har en sak att bevisa McLaren och andra inför ett nytt kontrakt 2007. Montoya Ă€r definitivt snabb nog för att vinna mĂ€sterskap Ă€ven i F1 â han kunde trots sin nĂ„got annorlunda sĂ€song ifjol matcha Kimi. Senast en förare inte nĂ€mndes sĂ€rskilt mycket i förhandssnacket gick han och vann VM...
Alonsos stallkamrat Giancarlo Fisichella Ă€r en annan förare som Ă€r lĂ€tt att rĂ€kna bort pĂ„ förhand. Ă
andra sidan blev han sÄ ordentligt utskÄpad av Alonso ifjol att det inte Àr sÄ konstigt. Fisichellas chans gentemot Alonso finns, om samarbetet mellan Alonso och Renault pÄ grund av McLarenkontraktet inte fungerar sÄ bra. Annars blir det tufft för Fisichella.
Sen Ă€r det de tvĂ„ Hondaförarna. De Ă€r med i diskussionerna dĂ€rför att Honda kanske Ă€r det stall som imponerat mest under vintern. LĂ„nga, snabba och tillförlitliga testrundor har varit standard för stallet. HĂ€r Ă€r frĂ„gan snarare om förarna Ă€r redo för en VM-utmaning? Jenson Button har kört 100 GP utan en seger â ett faktum som har uppmĂ€rksammats mycket till Buttons irritation. Ăven om Hondan skulle vara i nivĂ„ med den bĂ€sta bilen, Ă€r det möjligt att gĂ„ frĂ„n noll segrar till en VM-titel pĂ„ nio mĂ„nader? Och Ă€r Button kapabel till det? Rubens Barrichello Ă€r det ocksĂ„ svĂ„rt att se som en riktigt vĂ€rldsmĂ€starkandidat. En av de mest erfarna förarna har i sex sĂ€songer varit andreförare sĂ„vĂ€l statusmĂ€ssigt som prestationsmĂ€ssigt hos Ferrari. Oavsett vad som sĂ€gs sĂ„ har det Ă„tminstone en liten pĂ„verkan pĂ„ en idrottsmans sjĂ€lvförtroende, och hĂ€r Ă€r frĂ„gan istĂ€llet hur hungrig Rubens egentligen Ă€r? Efter sex Ă„r som andreförare, Ă€r kanske en hög lön hos Honda, pallplatser och ett par segrar tillrĂ€ckligt? I en strid in i sista loppet mot Alonso, tror jag ingen av Hondas förare Ă€nnu Ă€r tillrĂ€ckligt redo för att avgĂ„ med segern.
Sen har vi tvĂ„ jokrar â Toyotaförarna Ralf Schumacher och Jarno Trulli. Toyotas vinterform Ă€r nĂ„got osĂ€ker, de ser ut att kunna bli farliga och kan vinna lopp i Ă„r, men det Ă„r svĂ„rt att bedöma var de stĂ„r. Om de nu skulle visa sig ha fĂ„tt fram en riktig vinnarbil, sĂ„ Ă€r det samma problem hĂ€r som hos Honda: det Ă€r svĂ„rt att se vare sig Trulli eller Ralf Schumacher som potentiella vĂ€rldsmĂ€stare. Konstigare saker har hĂ€nt, men det vore en rejĂ€l överraskning Ă€ven med en suverĂ€n Toyotabil.
Slutsats:
Det finns fyra toppförare i F1 idag: Fernando Alonso, Kimi RÀikkönen, Michael Schumacher och Juan Pablo Montoya. En av dem blir vÀrldsmÀstare 2006, och Alonsos största rivaler finns i den hÀr gruppen.
McLarenkontraktet
Att byta stall Ă€r inte nĂ„got konstigt i F1 â förare och stallpersonal hoppar runt och det ligger i sakens natur för en förare att byta stall efter femâsex Ă„r. SĂ„ att Alonso beslutade sig för att efter fem Ă„r och en VM-titel lĂ€mna Renault för McLaren var inte sĂ„ konstigt. MĂ€rkligare var dock hur det gick till, för det hela verkar ha kommit som en total överraskning. Dessutom var sĂ€ttet det presenterades pĂ„ ocksĂ„ nĂ„got man kan ifrĂ„gasĂ€tta.
NÀr hela Renaultstallet skulle samlas för ett slut för i Är-kort saknades en person: Fernando Alonso. Han hade meddelat att han inte kunde komma, till mÄngas förvÄning. Lite senare skickade Ron Dennis ut ett pressmeddelande om att Alonso var klar för McLaren 2007.
Alonsos manager Flavio Briatore gick genast ut, pÄ eget brevpapper och inte pÄ Renaults, och förklarade att han inte hade haft nÄgot med det hela att göra. Högste Renaultchefen Carlos Ghosn svÀvade pÄ svaret nÀr han fick frÄgan om Renaults framtid i F1. För mekanikerna och ingenjörerna hos Renault som arbetat med Alonso i flera Är, mÄste det hela ha kommit som en chock. NÀr stallet lanserade sin bil, sa Alonso att hans beslut inte hade med pengar att göra utan mer med vad Renault inte kunde lova för framtiden. Nu Àr frÄgan hur det hÀr pÄverkar Alonsos chanser att arbeta med stallet i en förvÀntat jÀmn och tuff sÀsong.
Det kommer utan tvekan att finnas mĂ€nniskor i stallet som kĂ€nner sig svikna, inte bara av att Alonso gĂ„r till vĂ€rsta konkurrenten, utan ocksĂ„ pĂ„ sĂ€ttet det meddelades pĂ„. Till att börja med har det nog ingen större betydelse â alla hos Renault vill och mĂ„ste vinna, inte bara för vinnandets skull utan ocksĂ„ för att övertyga ledningen om att F1 Ă€r vĂ€rt att fortsĂ€tta satsa pĂ„. Dessutom finns det nog hos hela stallet en stor önskan att vilja bevisa att framgĂ„ngarna 2005 inte var en slump.
Men om det hela börjar lite dĂ„ligt för Alonso â bilen fungerar inte riktigt, stallet gör ett par misstag, Alonso gör ocksĂ„ ett par misstag och resultaten uteblir. Om Alonso klagar pĂ„ stallet och sĂ€ger Ă„t dem att fixa problemen. Ja, dĂ„ finns det en risk för att stallet istĂ€llet omedvetet vĂ€nder sig till lojala men lite lĂ„ngsammare Fisichella och att samarbetet med Alonso blir mer anstrĂ€ngt. Det har skett tidigare hos Renault, frĂ„ga bara Jarno Trulli eller Jenson Button. DĂ„ kan Alonso hamna i en situation dĂ€r han inte bara ska kĂ€mpa mot McLaren och Ferrari och de andra utan Ă€ven internt i stallet, dĂ€r alla vet att han om nio mĂ„nader kommer att lĂ€mna dem.
Lite grann av samma situation var Montoya i 2004, nÀr det redan vid sÀsongsstarten var klart att han skulle gÄ till McLaren 2005. DÀr kom resultaten, Ätminstone i jÀmförelse med Ralf Schumacher. Men allt eftersom sÀsongen led, och testerna alltmer inriktade sig pÄ nÀsta Ärs bil, fick Montoya mindre och mindre tid i bilen. Samma sak kan ske för Alonso i Är, vilket kan vara avgörande om han Àr mitt uppe i en titelfight.
Men det kan fungera ocksĂ„. 1995 blev Michael Schumacher tidigt klar för Ferrari, men vann trots det sin andra raka VM-titel för Benetton innan han lĂ€mnade stallet. Visserligen blev hans kontrakt med Ferrari Ă„tminstone officiellt klart i början av den sĂ€songen â men det gĂ„r att vinna VM och behĂ„lla teamkĂ€nslan i ett stall dĂ€r regerande vĂ€rldsmĂ€staren och försteföraren bestĂ€mt sig för att gĂ„ vidare.
Slutsats:
Alonso mÄste fÄ en bra, eller Ätminstone hygglig start, pÄ sÀsongen tillsammans med Renault. Lite tidiga motgÄngar och samarbetet kan bli infekterat, och mycket som ligger under ytan idag kan komma upp.
DĂ€cksbyten... och Michelin
2005 var Michelins Är. (vi glömmer hÀr den lilla fadÀsen med dÀck som inte klarade av mer Àn ett par varv pÄ Indianapolis...) och ville man vinna VM var det MichelindÀck man skulle ha. Den franska dÀcktillverkaren reagerade bÀst pÄ de nya reglerna med ett enda set dÀck för hela loppet, och hittade balansen mellan grepp och tillförlitlighet.
Nu Àr det helt nya förutsÀttningar igen. FIA har Äterinfört dÀcksbyten i depÄstoppen och pÄ förhand anses det gynna Bridgestone. Som om inte det vore nog Àr det tvÄ saker till i hela dÀcksdebaclet i F1 som kan ha en stor pÄverkan för de som kör pÄ MichelindÀck.
Dels kör flera toppstall pĂ„ Bridgestone i Ă„r. Toyota och Williams har bytt och kör nu pĂ„ BridgestonedĂ€ck tillsammans med Ferrari och Midland, samtidigt som Bridgestone bara har Scuderia Toro Rosso â det tidigare Minardistallet som Red Bull nu har köpt. Bridgestone har fĂ„tt fler bra stall att fĂ„ input frĂ„n vad gĂ€ller dĂ€cktester, och dessutom rör det sig om stall som ocksĂ„ har resurserna till att testa. Man har redan beslutat sig för att samla all data frĂ„n dĂ€cktesterna i en gemesam databas tillgĂ€nglig för samtliga Bridgestonestall.
Som om det inte vore nog med dĂ€ckbyten och fler toppstall pĂ„ Bridgestone, sĂ„ ligger Michelin i öppen fejd med FIA. Det har lett till att det hĂ€r Ă€r Michelins sista sĂ€song i F1 inom överskĂ„dlig framtid. Det kan slĂ„ Ă„t bĂ„da hĂ„llen. Det borde finnas en stor vilja hos Michelin att i sin sista sĂ€song Ă€n en gĂ„ng tvĂ„la till Bridgestone och sen lĂ€mna F1 med flaggan i topp. Det har Michelin sjĂ€lva ocksĂ„ uttryckt, vilket innebĂ€r att de kommer att satsa alla sina resurser Ă€ven i sin sista sĂ€song. Men man mĂ„ste ocksĂ„ resa ett frĂ„getecken för hur villiga Michelin egentligen Ă€r att satsa allt pĂ„ nĂ„got de ska lĂ€mna â nĂ€r det dessutom har införts nya regler som de sjĂ€lva har motsatt sig. Det kan vara en nackdel att ha MichelindĂ€ck 2006, och i F1 Ă€r bra dĂ€ck en av de enskilt viktigaste faktorerna för framgĂ„ng.
Slutsats:
DÀckbyten som kan ge en fördel för Bridgestone, brÄk mellan Michelin och FIA, fler toppstall pÄ BridgestonedÀck och Michelins sista sÀsong i F1. Det som Mika HÀkkinen beskrev som "runt och svart" kan avgöra Alonsos titelförsvar pÄ alla möjliga sÀtt.
Renault
En förare Àr sÀllan bÀttre Àn den bil han har till förfogande. Ingenstans Àr det tydligare Àn i F1 dÀr materialet har en stor betydelse för framgÄngen. 2005 byggde Renault en bil som var snabb, tillförlitlig och dessutom snÀll mot dÀcken. Dessutom en bil som fungerade utmÀrkt under vintertesterna inför sÀsongen och gav stallet gott om tid och testmil att fininstÀlla och lÀra sig bilen. Det gav dem en sÄdant försprÄng, att de under resten av sÀsongen kunde kosta pÄ sig att hÄlla tillbaka lite och köra smart istÀllet för att hela tiden tvingas ta ut max och ta stora risker. Alonso utnyttjade det till perfektion och tog sin första titel.
Ska Alonso försvara sin titel krĂ€vs det att Renault upprepar sin succĂ© en gĂ„ng till. Det finns en hel del som talar för att de kan lyckas med det. Till att börja med har de ett bra koncept att utgĂ„ ifrĂ„n i form av förra Ă„rets bil. De vet redan hur man bygger en bil och motor som fungerar med de nya reglerna, och kan utveckla det konceptet istĂ€llet för att uppfinna hjulet en gĂ„ng till. De rider ocksĂ„ pĂ„ en framgĂ„ngsvĂ„g â precis som Alonso vet de att de kan vinna och hur man vinner, en kĂ€nsla nog sĂ„ viktig inom motorsport med smĂ„ marginaler. Vintertesterna har dessutom visat att Renault Ă„tminstone dĂ€r Ă€r bĂ„de snabba och tillförlitliga, och verkar ha fĂ„tt en bra start.
Det finns emellertid faktorer som talar emot att de ska lyckas. En Ă€r osĂ€kerheten kring framtiden â Renaults ledning har under vintern sĂ€nt ut dubbla signaler om man Ă€r beredd att stanna i F1. Koncernchefen Ghosn har inte kunnat eller velat ge ett klart svar. Alonso har antytt att det var de osĂ€kra framtidsplanerna som fick honom att vĂ€lja McLaren. Renault har haft synpunkter pĂ„ vart F1 Ă€r pĂ„ vĂ€g, och det verkar rĂ„da en allmĂ€n osĂ€kerhet kring en fortsatt lĂ„ngsiktig satsning. GĂ„r det att bygga en vinnarbil under sĂ„dana förutsĂ€ttningar, nĂ€r det samtidigt finns en oro för jobbet?
Slutsats:
Renault mÄste upprepa sin fjolÄrssuccé, och fÄ en bra start pÄ sÀsongen. En dÄlig start kan sÀtta samarbetet mellan stall och förare under onödig press, och dessutom fÄ Renaultledningen att fundera pÄ om F1 Àr vÀrt att fortsÀtta satsa pÄ. ]Hittills ser de ut att vara pÄ helt rÀtt vÀg, men det första ordentliga svaret ser vi först i helgen.
Sammanfattning
Det Àr mycket Alonso ska övervinna för att ta sina andra raka VM-titel. Men ingen har sagt att det ska vara lÀtt att vinna VM i Formel 1. FrÄga bara Kimi RÀikkönen.
Renault Ă€r en av favoriterna, och Alonso Ă€r stallets klart bĂ€sta förare. Det Ă€r nu upp till Alonso att klara av allt som slĂ€ngs mot honom. Jag tror han klarar det och Ă€r beredd pĂ„ att fĂ„ Ă€ta upp varenda ord om 9 mĂ„nader. Som sagt â ingen har sagt att det ska vara lĂ€tt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|