|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
2005 Ärs motorsportmÀstare | |
|
|
|
|
|
|
Motorsport handlar om att vinna, och det frÀmsta man kan vinna Àr mÀsterskap. 2005 bjöd pÄ ett antal mÀstare, varav flera tog hem sittmÀsterskap i stor stil.
| | | Flavio Briatore och Fernando Alonso tar emot pris i Monaco. | Alonso â felfri i ett helt Ă„r
Ingen gjorde det mer Ă€n Fernando Alonso som genomförde en nĂ€rmast felfri Formel 1 sĂ€song som gjorde honom till den yngsta vĂ€rldsmĂ€staren i F1 genom tiderna. Alonso imponerade inte bara genom att bli den första som bröt Schumachers dominans â sĂ€ttet han gjorde det pĂ„ imponerade Ă€n mer. Vi visste redan att spanjoren var snabb, men 2005 visade han att han kunde kombinera den snabbheten med ett taktiskt sinne för att disponera inte bara ett lopp utan en hel sĂ€song. En tidig ledning i mĂ€sterskapet gjorde att Alonso kunde bygga pĂ„ den plattformen. DĂ€refter var han pĂ„ pallen mest hela tiden och sĂ€krade titeln med tvĂ„ lopp kvar. Det gick att ana en frustration ibland över att inte kunna köra absolut sĂ„ snabbt det gick, men i de tvĂ„ avslutande loppen kunde Alonso igen slĂ€ppa lös snabbheten. En fantastisk omkörning pĂ„ Schumacher pĂ„ utsidan i 130R pĂ„ Suzuka följdes upp av en dominant sĂ€songsavslutning i Kina.
Fernando Alonso levererade nÀr han behövde, vilket Frankrikes GP Àr ett utmÀrkt exempel pÄ. Han var felfri och pressade bÄde McLaren och Kimi RÀikkönen till misstag nÀr de absolut inte behövd nÄgra. Alonso var snabbast och bÀst 2005, och det upptÀckte McLaren som i en överraskande manöver snodde Alonso framför nÀstan pÄ alla andra till 2007 Ärs sÀsong.
| | | GP2-titeln gav Nico ett F1-kontrakt | Nico Rosberg â den första GP2-mĂ€staren
GP2 var 2005 Ärs stora positiva överraskning. Serien bjöd pÄ underbar raceunderhÄllning, oftast bÀttre Àn Formel 1 och bilarna var alldeles lagom potenta. Klassen pÄ förarna var det inte heller nÄgot fel pÄ till skillnad mot de sista par sÀsongerna i F3000.
I toppen stod en finlÀndaren och en tysk med finskt pÄbrÄ. Heikki Kovalainen startade sÀsongen som titelfavorit och tog en tidig ledning i mÀsterskapet. Inför sÀsongen ansÄgs Nico Rosberg vara en potentiell racevinnare, men inte en trolig mÀsterskapskandidat.
Tyske Rosberg hade problem i början, dÄ han tillsammans med ART behövde tid att finna sig tillrÀtta i serien. Men efter halva sÀsongen verkade de hitta nÄgot som motstÄndarna hade missat och Rosberg tog upp jakten pÄ Kovalainen. Under 2005 visade Rosberg att han Àr fruktansvÀrt snabb under kval, kan jobba smart och intelligent tillsammans med ett stall och att han kan leverera under press. De gÄnger stallet gjorde misstag tog Rosberg det lugnt och gjorde det bÀsta av sÀsongen. Titeln sÀkrades genom en dominant dubbelseger i Bahrain.
Allt detta upptÀcktes av Williams, som nu har Rosberg sÀkrad med ett flerÄrigt kontrakt i F1. Nico Rosberg var 2005 en utmÀrkt symbol för GP2 som den nya underserien till Formel 1.
| | | Bourdais än en gång Champ Car-mästare | Formelbilar i USA
Sebastian Bourdais försvarade sin Champ Car-titel, men sÀttet han vann titeln pÄ 2005 var helt tvÀrtemot hans dominanta uppvisning 2004. Bourdais var seriens klart bÀsta förare, men 2005 tvingades han köra allt oftare för poÀng. Han hade ocksÄ Paul Tracy att slÄss mot, men kanadensaren lyckades Àn en gÄng besegra sig sjÀlv med ett antal kostsamma och klantiga misstag.
Bourdais dĂ€remot gjorde fĂ„ misstag och har etablerat sig som den klart bĂ€sta föraren i Champ Car idag. Det Ă€r en gĂ„ta att sĂ„ fĂ„ F1-stall verkar intresserade av honom. Men kanske har de uppmĂ€rksammat att Bourdais sĂ€llan Ă€r satt under press i Champ Car â och Bourdais nerver under press har tidigare visat sig vara en av hans svagheter.
| | | och Dan Wheldon var oslagbar i IRL | I USA:s andra formelbilsserie dominerade Dan Wheldon Äret fullkomligt. Wheldon vann bÄde Indy500 och Indycar-titeln och gjorde det mesta av Andretti-Greens övertag pÄ de andra stallen. Han vann ocksÄ titeln genom att vara snabbast och köra för seger hela tiden vilket ledde till totalt sex segrar vilket var nytt rekord för IRL. Han ledde ocksÄ varv i 15 av de 17 lopp och ledde dubbelt sÄ mÄnga varv som nÀrmsta konkurrent. Wheldon dominerade IRL 2005 och överraskade sen alla genom att hoppa av Andretti-Green och gÄ till Ganassi för 2006, med en option för framtida NASCAR-inhopp.
Och i NASCAR klÀttrade Tony Stewart pÄ stÀngsel
Stewarts andra NASCAR-titel togs pÄ ett betydligt mer harmoniskt sÀtt Àn den första titeln 2002. DÄ brÄkade Tony Stewart med nÀrmast allt och alla och titeln överskuggades av allt möjligt brÄk.
2005 var Tony Stewart lite tjockare, lite gladare och mycket sÀkrare. Han var fortfarande snabb men var nu ocksÄ sÀkerheten sjÀlv och drogs inte in i knappt ett enda brÄk. Stewart sa att hans andra titel var ett stort tack till hela stallet för vad de fick stÄ ut med under 2002.
I en sÄ konkurrenskraftig serie som NASCAR var Stewarts 2005 oerhört stark. Han slutade i topp 5 i 17 av sÀsongens 34 lopp. Han tog fem segrar och var endast utanför topp 10 vid 11 tillfÀllen. NÀr det var dags för NASCAR:s titelslutspel "The Chase" var Stewart och hans team kallast av alla. De behövde inte vinna nÄgot av de avslutande tio loppen för att sÀkra titeln. SÄ lÀnge han sÄg till att sluta i nÀrheten av konkurrenterna i varje lopp och inte bryta sÄ var titeln sÀkrad. Det avklarades med bravur.
| | | Loeb, som vanligt vinnare i Monte Calo ... och WRC. | I skogen var Loeb oslagbar
Sebastian Loeb startade sÀsongen som favorit, och som han levde upp till förvÀntningarna. Inför sÀsongen sa Petter Solberg kaxigt att han siktade pÄ att vinna 10 rallyn. Loeb sa ingenting, men avslutade Äret med 10 rallysegrar och sin andra titel.
Fransmannens sĂ€song började dock lite skakigt. Efter en numera sjĂ€lvklar seger i Monte Carlo rallyt tappade han och Citroen lite fart med att bryta Svenska Rallyt och sluta fyra i Mexico. Sen startade Loeb-tĂ„get âŠ
Loeb vann med lĂ€tthet Nya Zeelands rally och följde sen upp med ytterligare fem segrar pĂ„ rad. Han vann allt mellan april och juli och sĂ€krade dĂ€r mer eller mindre mĂ€sterskapet. Loebs 2005 var fylld av rekord: första fransmannen med tvĂ„ raka titlar, först med 6 raka segrar, flest antal segrar pĂ„ en sĂ€song ⊠Loeb vann helt enkelt allting, och Cyperns rally Ă€r en bra symbol för hans dominans 200: efter den första dagen ledde han med 2 minuter âŠ
Loebs fantastiska prestation överskuggades dock av ett i övrigt tragiskt rallyÄr. Richard Burns omkom i sviterna av sin hjÀrntumör, och Marko Martins kartlÀsare Michael Park omkom i en krasch i Storbritanniens rally.
| | | DTM-titeln gav ett McLarenkontrakt | I DTM föddes en ny MercedesstjÀrna
DTM handlade om tvÄ förare: Mattias Ekström och Gary Paffett. Mattias Ekström var den enda som kunde svara upp mot Mercedes bÀttre bil, men i slutÀndan rÀckte det inte hela vÀgen mot Gary Paffett.
Paffett vann flest race, men han och Ekström var nÀrmast oskiljaktiga under större delen av sÀsongen. Paffets nyckel till segern var hans snabbhet. Tre gÄnger i Är begick han misstag som kostade ett drive-through straff i depÄn. Trots det tog han poÀng i varje lopp, och utan misstag vann han. Till slut blev det för mycket för Ekström som lyfte Audin till en högre nivÄ vad den förtjÀnade. I de sista tvÄ loppen chansade Ekström och Audi rejÀlt men satsningen lyckades inte och Paffett slutade som vÀlförtjÀnt DTM-mÀstare.
| | | Andy Priaulx - världens just nu bästa touringcarförare? | Priaulx â frĂ„n EuropamĂ€stare till VĂ€rldsmĂ€stare
StandardvagnsvÀrlden Àr lite rörig. DTM anses ofta vara den frÀmsta standardvagnsserien idag, om man bortser frÄn NASCAR som standardvagnsserie. Men i Är förvandlades ETCC till WTCC och fick VM-status som standardvagnsserie.
DÀrmed fanns chansen för ett antal förhoppningsfulla förare att bli endast den andra vÀrldsmÀstaren i standardvagnar nÄgonsin. Mycket vÀlförtjÀnt blev det till slut Andy Priaulx som slutade som vÀrldsmÀstare tack vare en jÀmnhet ingen annan förare kunde matcha.
WTCC:s trÄkiga straffviktsystem gör att ingen förare kan dominera, och systemet ledde till att Priaulx i de flesta lopp slÀpade pÄ maximala 60 kg extra. DÀrför blev det bara en seger under Äret, men Ä andra sidan bjöd de 20 loppen pÄ totalt 12 olika segrare under Äret. Priaulx förtjÀnade dock definitivt sin titel. Man kan ifrÄgasÀtta om en sÀsongsfinal i ett mÀsterskap ska köras i Macau, men vÀl dÀr var det Priaulx som var helt felfri. Han tog den viktiga pole position i kvalet trots 60 extra kilo. Sen körde han för seger i bÄda loppen, tog pallplatser och sÀkrade VM-titeln. Priaulx kan definitivt kallas en av vÀrldens bÀsta standardvagnsförare. Roberto Ravaglia gick sÄ lÄngt till att kalla honom för den absolut bÀsta.
| | | Richard Göransson - svensk mästare i världsklass | Och i STCC försvarade Rickard Göransson Ă€ven sin titel
Rickard Göransson har alltid varit snabb. Men numera Àr han ocksÄ sÀkerheten sjÀlv och 2005 försvarade han bÄde sin STCC-titel och blev EuropacupmÀstare pÄ köpet.
Hemma i Sverige var Göransson inte lika dominant som Äret innan, han vann bara tvÄ lopp under Äret. Men efter en lite ojÀmn inledning hittade han toppformen efter Anderstorp och sÀkrade mycket poÀng varje helg. I sÀsongsfinalen var det ingen som hade ett vapen mot Göransson och den andra raka STCC-titeln var sÀkrad. Den följdes sen upp med tvÄ pallplatser i nyinstiftade Europacupen för standardvagnar vilket gav Göransson en Europacuptitel ocksÄ.
Rickard Göransson har nu etablerat sig som en snabb och sÀker förare, som Àr för snabb för STCC. Fanns det nÄgon rÀttvisa i racingvÀrlden skulle Göransson 2006 köra WTCC eller DTM.
| | | Mindre cykel enda sättet att stoppa Rossi på? | Till sist â pĂ„ tvĂ„ hjul finns det bara en Valentino Rossi
MotoGP Àr Valentino Rossi Cup. Det finns bara en utmanare till Rossi i MotoGP idag och det Àr Valentino Rossi sjÀlv. Den sjunde titeln sÀkrades utan problem med en dominant inledning som bara fortsatte vara dominant tills sÀsongen var klar.
Kanske Àr det Rossis överlÀgsenhet som har fÄtt honom att testa Ferraris F1:or alltmer intensivt. Han har inte mycket kvar att bevisa pÄ tvÄ hjul, efter att nu ocksÄ tagit Yamaha tillbaka till vinnarcirkeln. I Formel 1 har han dock allt att förlora, men alla MotoGP titlar kan ingen ta ifrÄn Doktor Rossi.
Efter en titt pÄ nÄgra av Ärets alla mÀstare, stÄr en sak klar. För att vinna ett mÀsterskap krÀvs det en mycket stark förare. Alla dessa mÀstare har en sak gemensamt: i deras sÀsonger Àr det svÄrt att hitta det minsta svaghetstecken och en förare som kan vinna ett eller flera mÀsterskap pÄ de högsta nivÄerna har nÄgot speciellt. Det visades om inte annat i GP Masters första tÀvling. DÀr var det tvÄ stycken före detta vÀrldsmÀstare som dominerade tillstÀllningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|