|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Formel 1-förarna 2005: Vi summerar deras insatser | |
|
|
|
|
|
|
Efter flera Ärs dominans av Ferrari och Michael Schumacher som förvandlade Formel 1 till deras egna privata lekstuga bjöd sÀsongen 2005 pÄ en titelfight, som inte inkluderande nÄgon av de tvÄ.
Fernando Alonso och Kimi RÀikkönen tog inte bara över utan helt sonika snodde Schumachers mantel redan nÀr man anlÀnde till Melbourne i mars. DÀrefter handlade det bara om de tvÄ. Men F1 vore inte F1 utan politiskt brÄk maktkamp och regeldiskussioner. Allt det fick vi ocksÄ under 2005. Men lÄt oss glömma maktkamper, GPPC vs. Ferrari, Paul Stoddart vs. Max Mosley, fÄniga kvalregler, Ànnu fÄnigare dÀcksregler och tröttsamma motorregler för en stund.
IstÀllet koncentrerar vi oss pÄ de som borde vara huvudpersonerna i Formel 1: förarna och deras prestationer under 2005 Ärs F1-sÀsong. Helt politiskt inkorrekt börjar vi med den bÀsta och rÀknar ner frÄn toppen.
| | | 2005 handlade om Fernando och Kimi | Fernando Alonso
133 poÀng, 7 segrar, 8 pallplatser, 6 pole position, 2 snabbaste varv
Vem som Àn vinner VM mÄste sÀgas ha haft en nÀrmast perfekt genomförd sÀsong, för att ta flest poÀng och vinna mÀsterskapet Àr trots allt vad F1 handlar om. Fernando Alonso hade en helt perfekt genomförd sÀsong, det Àr svÄrt att hitta nÄgra som helst fel med den.
Fernando Alonso bröt inte bara Schumachers svit pÄ fem raka mÀsterskapssegrar, utan han gjorde det genom att vara helt felfri (sÄnÀr pÄ ett murbesök i Kanada). Alonso skaffade sig tidigt ett försprÄng och kunde dÀrefter bevaka sin ledning och se till att ta tillrÀckligt med poÀng. Han fanns hela tiden dÀr, och nÀr Kimi som i Europas GP fick problem, var Alonso i nÀrheten och pressade honom och McLaren till misstag.
NÀr titeln var sÀkrad i Brasilien fick Alonso Àntligen utrymme att ocksÄ visa att man var snabba, riktigt riktigt snabba. Han dominerade sÀsongsavslutningen i Kina, och var oerhört snabb i Japan dÀr han snurrade förbi Schumacher pÄ yttern i 130R. De tvÄ sista loppen visade att VM i Är vann av den snabbaste, sÀkraste och bÀsta föraren 2005.
SĂ€songen kan bara sammanfattas med ett ord: Perfektion.
Betyg: 10/10 - perfektion
Kimi RÀikkönen
112 poÀng, 7 segrar, 5 pallplatser, 5 pole position, 10 snabbaste varv
Det hÀr var andra gÄngen Kimi RÀikkönen slogs om mÀsterskapet, och Àn en gÄng föll han strax innan mÄllinjen. NÀr Kimi 2003 slogs om titeln var det tack vare tillförlitlighet och jÀmnhet som han var med i striden. I Är var det ombytta roller, Kimi var snabb och ibland fantastiskt snabb men varken tillförlitligheten eller jÀmnheten fanns dÀr.
Kimi hade bara ett lĂ€ge â att gĂ„ för fullt. MĂ€sterskapssituationen gjorde att han inte kunde göra sĂ„ mycket annat. Vissa menade att finlĂ€ndaren hade otur med diverse motorproblem i Mercedes rökmaskiner. Men man kan lika gĂ€rna hĂ€vda att han hade tur att det hĂ€nde innan loppen och dĂ€rmed inte blev lika dyrbart poĂ€ngmĂ€ssigt.
Utanför banan fick Kimi rubriker av helt fel anledningar. Han fick dras med rapporter och rykten om ett lite vĂ€l glatt festsinne. Huruvida allt var sant eller inte Ă€r en annan sak â det skrevs om det och McLaren var inte sĂ€rskilt förtjusta i de skriverierna.
I vilket fall som helst sÄ visade Kimi att han kommer att vinna titlar i framtiden, och att han Àr ruskigt snabb. Envis vinnarinstinkt visade han ocksÄ, satsningen som sÄ nÀr gick hela vÀgen hem pÄ Nurburgring och omköringen av Fisichella pÄ sista varvet pÄ Suzuka fastnade pÄ nÀthinnan. Men precis som 2003 rÀckte det inte heller i Är hela vÀgen fram, Alonso och Renault var helt enkelt för starka den hÀr gÄngen. Det hÀr var dock inte första gÄngen vi sÄg Kimi och Alonso slÄss om mÀsterskapet.
Betyg: 9/10 - Alonso var för stark
| | | "Det var bättre på din tid" | Michael Schumacher
62 poÀng, 1 seger, 4 pallplatser, 1 pole position, 3 snabbaste varv
NÄgon gÄng skulle Àven Schumacher tvingas abdikera, och lÀmna över titeln till en ny mÀstare. Men fÄ förvÀntade sig nog att det skulle ske pÄ ett sÄ dramatiskt sÀtt. Schumacher var aldrig riktigt pÄ under hela sÀsongen, och den enda segern kom som en skÀnk frÄn ovan (Bernie, Mosley & Michelin) i farsen kÀnd som USA:s GP 2005. PÄ det hela taget var 2005 en enda stor besvikelse för Schumacher. Avslutningen i Kina dÀr han kraschade pÄ vÀg till startuppstÀllningen och sen snurrade bakom sÀkerhetsbilen blev pÄ sÀtt och vis passande för hans sÀsong.
SÄ, Àr Michael Schumacher nu slut? Svaret pÄ den frÄgan Àr San Marino, Monaco, Brasilien ⊠eller nej med andra ord. PÄ Imola jagade han ikapp Alonso i en imponerande uppkörning. I Monaco spelade det ingen roll att det var en kamp om de sista poÀngplatserna: Rubens och Ralf skulle bara passeras, till de bÄdas stora irritation. I Brasilien tog Schumacher ut allt som fanns i Ferrarin och snodde fjÀrdeplatsen frÄn Fisichella som aldrig borde ha behövt fundera pÄ att tappa platsen till Schumachers Ferrari till att börja med.
SĂ„ Schumacher Ă€r inte slut â han och Ferrari togs bara pĂ„ sĂ€ngen av McLaren, Renault, Alonso och RĂ€ikkönen. Precis som de allra flesta av oss nog hoppades pĂ„, nĂ€r deras dominans var som störst.
Betyg: 7/10, tack vare de dĂ€r tre loppen âŠ
| | | "Så jag ska spela tennis på datorn nu?" | Juan Pablo Montoya
60 poÀng, 3 segrar, 2 pallplatser, 1 snabbaste varv
En typisk Montoya-sÀsong. Vem annars skulle skada sig pÄ tennisbanan och sen bli ifrÄgasatt resten av Äret om det verkligen var en tennisskada �
Montoya tog tid pÄ sig att komma upp i fart och finna sig tillrÀtta hos McLaren. Han började visserligen stabilt, med att plocka poÀng Ät McLaren i de inledande loppen innan stallet lÀrt kÀnna sin nya bil. Sen kom tennisskadan som stÀllde honom vid sidan i ett par lopp.
NÀr han vÀl kom tillbaka, lite tidigare Àn rekommenderat, hade McLaren fÄtt ordning pÄ bilen och Kimi hade kommit upp i full fart och anpassat bilen till sin körstil. Det tog Montoya ett tag att komma ikapp, men under sÀsongens andra halva visade han till slut att han frÄn nÀsta Är bör kunna utmana Kimi redan frÄn början.
McLaren verkade ocksÄ snabbt lÀra sig att hantera Montoya pÄ rÀtt sÀtt. NÀr man kastade bort hans seger i Kanada, var Montoya lugnet sjÀlv och blickade vidare framÄt istÀllet. Det blev till slut tre segrar för colombianen.
En typisk Montoya-sÀsong. Imponerande snabba körningar, ifrÄgasatt tennisskada och ett par bisarra pÄkörningar bakifrÄn av varvade förare. Montoya Àr Montoya, Àven hos McLaren. Montoya var borta i tvÄ lopp, men tog sÄ nÀr tredjeplatsen i VM ÀndÄ.
Betyg: 8/10 â varvade förare ska inte köra pĂ„ tĂ€tförare bakifrĂ„nâŠ
| | | suck | Giancarlo Fisichella
58 poÀng, 1 seger, 2 pallplatser, 1 pole position, 1 snabbaste varv
I sÄ mÄnga Är har Fisichella tjatat om att han förtjÀnar en plats i ett toppstall. NÀr han vÀl fick den sÄ ⊠gjorde han inte mycket vÀsen av sig.
Hur man Àn vÀnder och vrider pÄ saken sÄ kan Fisichellas sÀsong hos Renault inte beskrivas pÄ nÄgot annat sÀtt Àn ⊠tja, fiasko. En lyckosam seger i första loppet följdes aldrig upp av nÄgon mer seger. Dessutom blev han utskÄpad av stallkamraten Alonso pÄ ett sÀtt Fisichella sjÀlv tidigare har skÄpat ut stallkamrater lÀngre ner i fÀltet.
Hans tafatta försök att blockera Kimi pÄ Suzuka pÄ ett stÀlle dÀr Kimi aldrig prövade att köra om öppnade upp dörren för Kimi pÄ sista varvet. Det blev pÄ sÀtt och vis typiskt för Fisichellas sÀsong. Han missade sin chans, och spontant kÀnns det som det hela gÄr att sammanfatta med blek, utskÄpad och avslöjad.
Betyg: 5/10 â gör om, gör bĂ€ttre.
| | | "Min klocka är större än Jarnos" | Ralf Schumacher
45 poÀng, 2 pallplatser, 1 pole position, 1 snabbaste varv
Ralf Schumacher inleder normalt sÀsongen bra, för att sen falla ifrÄn varefter sÀsongen fortskrider. I sin första sÀsong hos Toyota vÀnde han istÀllet pÄ steken, och inledde svagt för att avsluta starkt. En typisk men otypisk Ralf-sÀsong alltsÄ?
Ralf tog lÄng tid pÄ sig att komma pÄ plata hos Toyota, och Jarno Trulli var klart bÀttre under sÀsongens första halva. Det dröjde inte lÀnge förrÀn de flesta utom Toyota ifrÄgasatte varför tysken har dubbelt sÄ bra betalt som Trulli. Hans andra stora krasch pÄ Indianapolis hotade ocksÄ att Àn en gÄng sÀtta stopp för hans sÀsong.
Men Ralf reste sig, och nÀr Toyota lanserade sin modifierade bil under sÀsongens andra halva vaknade han till. Han visade helt plötsligt hur bra han kan vara, och lyckades till slut ta sig förbi Trulli och sÀkra sjÀtteplatsen i VM.
Betyg: 6/10 - RÀkna aldrig ut Ralf ... Àven om det Àr frestande.
| | | Trullitåget in action | Jarno Trulli
43 poÀng, 3 pallplatser, 1 pole position
Om VM skulle avgöras av kvalresultat, skulle Jarno Trulli alltid figurera i toppstriden. Ăver ett kvalvarv Ă€r det fĂ„ som kan matcha italienaren i ren fart. Jarno Trulli sĂ„g ut att ha dragit nytta av att avsluta 2004 med Toyota, och inledde sĂ€songen pĂ„ ett lysande sĂ€tt.
I de första fem loppen tog han tre pallplatser, och det var svÄrt att hitta nÄgra som helst fel. Men dÀrefter slutade han aldrig pÄ pallen igen och vartefter sÀsongen led föll Trulli allt lÀngre och lÀngre bak. Trulli Àr och förblir en spÀnnande gÄta i Formel 1.
Hans kvalresultat som var bÀttre Àn vad bilen egentligen förtjÀnade gjorde att ett nytt uttryck snabbt myntades i F1: Trulli-tÄget. Och ve den som fastnade bakom tÄget, för det gick inte att köra om.
Betyg: 7/10 â TrullitĂ„get gör att han fĂ„r ett snĂ€pp högre betyg Ă€n sin stallkamrat.
| | | Uppsägningen | Rubens Barrichello
38 poÀng, 4 pallplatser
I 2005 tog kÀrlekssagan Rubens Barrichello och Michael Schumacher/Ferrari slut. NÀr Ferrari till slut stötte pÄ problem, innebar det att Rubens för första gÄngen sen han gick till Ferrari inte tog en seger. Men han gav inte upp, och lÀnge var han hack i hÀlarna pÄ Michael Schumacher.
Men tvÄ hÀndelser gjorde att Rubens till slut ledsnade pÄ sin situation hos Ferrari. I Monaco lÄg han före Michael Schumacher och glömde för ett ögonblick bort att Schumacher kör om vem som helst nÀr som helst han har lÀge till det. Rubens valde dock att ventilera sitt missnöje till dem som ville lyssna, vilket just dÄ var mÄnga. I farsen pÄ Indianapolis ledde han det s.k. loppet nÀr Schumacher tvingade honom kasta sig Ät sidan och tappa ledningen och segern. Det blev bara tre poÀng till för Rubens efter det, och han valde dÀrefter att lÀmna Ferrari och skriva pÄ för BAR.
Troligen ett bra beslut för alla inblandade.
Betyg: 6/10 â allting har ett slut.
| | | "Vaddå?? Bara för att jag skrev på så betyder ju inte det att det gäller..." | Jenson Button
37 poÀng, 2 pallplatser, 1 pole position
Jenson Button Ă€r riktigt bra ⊠nĂ€r bilen Ă€r bra. Han Ă€r ocksĂ„ riktigt bra nĂ€r bilen Ă€r underviktig âŠ
Upp som en sol i 2004 och ner som en pannkaka i 2005. Button fick rubriker av helt fel orsaker i Är. Det hela började med att hans tredjeplats pÄ Imola ströks nÀr BAR diskades för tvÄ lopp för kreativt utnyttjande av vikten och brÀnsletanken. BAR tog dÀrefter lÄng tid pÄ sig att komma ikapp och efter halva sÀsongen lÄg deras förare t.o.m. efter Minardiförarna i mÀsterskapet.
BAR kom dock tillbaka och Buttons vÀndning av sÀsongen var mycket imponerande med 10 raka poÀngplaceringar som flyttade honom upp till nionde plats i mÀsterskapet.
Men det som gav Button rubrikerna var hans hattande med kontrakt vid sidan av banan. Button Àr troligen den sÀmst skötta föraren i Formel 1. 12 mÄnader efter att han fÄtt rubriker för att vilja lÀmna BAR för Williams, fick han nu rubriker för att inte vilja gÄ till Williams utan stanna kvar hos BAR ⊠Det slutade med att Button och BAR köpte sig fria frÄn Williamskontraktet. Men Àr det sista gÄngen Button brÄkar om kontrakt?
Betyg: 6/10 â bra pĂ„ banan, en katastrof vid sidan av.
| | | "Det var fan vad du var glad då" Webber och Heidfeld. | Mark Webber
36 poÀng, 1 pallplats
Det var lĂ€tt att tro att Mark Webber var vĂ€rldsmĂ€stare redan innan han kom till Williams. SĂ„ uppskriven var Webber, och det var nĂ€stan oundvikligt att han skulle falla ner under 2005 vilket ocksĂ„ skedde. NĂ€r sĂ€songen var över var det lĂ€tt att stĂ„ dĂ€r och undra om han inte Ă€r bĂ€ttre Ă€n sĂ„ âŠ
Till Webbers försvar ska sÀgas att varken Williams eller BMW har anledning att vara stolta över nÄgot de gjorde i 2005. Att ta poÀng var i sig en prestation för dem i de flesta lopp. Webber lyckades dock inte ta kommandot över nÄgon av de tvÄ stallkamrater han hade under Äret pÄ ett sÄdant övertygande sÀtt som man borde ha förvÀntat sig. Framför allt gentemot Nick Heidfeld sÄg Webber mÄnga gÄnger pressad ut bÄde i loppen och efterÄt.
Saken blev inte bÀttre av att Webber fortsatte stÄ för en del tvivelaktiva manövrar pÄ banan och blev bortröstad som ordförande i förarnas sÀkerhetsorganisation. Under sÀsongen rapporterades det ocksÄ om en pyrande kritik internt inom Williams, som inte var helt nöjda med Webbers beteende.
Betyg: 6/10 â nĂ€sta sĂ€song har han mycket att bevisa, och dessutom Nico Rosberg som stallkamrat âŠ
Nick Heidfeld
28 poÀng, 3 pallplatser, 1 pole position
Nick Heidfeld borde kunna skriva en bok i hur man rÀddar, eller snarare Äterupplivar, en redan död F1-karriÀr.
Nick rÀddade sin karriÀr pÄ ett lysande sÀtt nÀr han sen omsider fick chansen hos Williams, som egentligen aldrig riktigt verkade vilja ha honom. Heidfeld tog kommandot över Mark Webber, och hade han inte skadat sig och blivit bortplockad frÄn sitsen i de fem sita loppen hade han nog slutat före Webber i VM.
Nu slutade han pÄ platsen bakom, men Heidfeld gick ÀndÄ segrande ur striden. För han plockade Ät sig ett treÄrskontrakt med BMW, och följde med dem frÄn Williams och till Schweiz istÀllet.
Betyg: 7/10 â den mest underskattade föraren i F1?
| | | "Klien är inte högre än så här. Vad har du att säga om det?" | David Coulthard
24 poÀng
NÀr David Coulthards McLaren-karriÀr tog slut, var det mÄnga som trodde att det ocksÄ innebar slutet pÄ skottens F1-karriÀr. Efter att enbart kört för Williams och McLaren, hade Coulthard etablerat sig som den perfekta lagspelaren och andreföraren i Formel 1. Hur skulle han nÄgonsin klara av att gÄ till ett mindre stall, dessutom ett med helt nya Àgare?
Alldeles utmÀrkt, tackar som frÄgar. Fri frÄn företagsstyrda McLaren levde Coulthard upp hos mer fria Red Bull. Det var inte bara det grÄsprÀngda skÀgget och det fÀrgade hÄret som visade det, utan ocksÄ det han gjorde pÄ banan. Det blev sÄ nÀr en pallplats redan i första loppet, och efter det rullade det bara pÄ.
Han slog inte alltid Christian Klien, men vad gjorde det? Coulthard kom till Red Bull för att göra ett jobb, och ge den unga organisationen hjÀlp pÄ vÀgen mot en sammansvetsad och erfaren F1-organisation. Det gjorde han med sina 24 poÀng och positiva upptrÀdande. Han kunde ocksÄ njuta av Formel 1. Intrycket frÄn 2005 Àr att sÄ hÀr bra Àr faktiskt David Coulthard.
Betyg: 8/10 â för körningen, poĂ€ngen och skĂ€gget.
| | | "Vad då ... Schumacher?" | Felipe Massa
11 poÀng
Felipe Massas största prestation 2005 var att han skrev pĂ„ ett kontrakt med Ferrari för 2006. Efter ett antal Ă„r som Sauberförare med Ferraris stöd (Jean Todts son rĂ„kar vara Felipe Massas manager bland annat âŠ) avslutade Massa sin sejour hos Sauber pĂ„ ett fullt godkĂ€nt sĂ€tt.
Den tidigare alltför vilda körningen var nu polerad i kanterna, och 4 gĂ„nger tog han poĂ€ng. Kanske inte sĂ„ jĂ€tteimponerande, men han slog ocksĂ„ stallkamraten Villeneuve knappt â Ă€ven om inte heller det betecknas som lika imponerande nu för tiden.
En ok prestation helt enkelt av Massa som nu stÄr inför sin karriÀrs största utmaning.
Betyg: 6/10 â plus för Ferrarikontraktet.
| | | En föraroverall och ett tält | Jacques Villeneuve
9 poÀng
Ex-vÀrldsmÀstaren frÄn 1997 fick fortsÀtta stÄ ut med kritik hÀr och dÀr Àven under 2005. Det tog tid för Sauber och Villeneuve att förstÄ varandra, men Villeneuve gav inte upp och arbetade hÄrt för att komma igen.
NÀr han och Sauber vÀl förstod varandra, vÀnde det och under sÀsongens andra halva var Villeneuve oftast den bÀttre av de tvÄ förarna i stallet. Men Villeneuve Àr tidigare vÀrldsmÀstare, CART-mÀstare och Indy500-mÀstare och fÄr som sÄdan leva med högre krav. De kraven motsvarande han inte riktigt.
Betyg: 6/10 â ok insats, men visade inte mer Ă€n att hans sista mĂ€sterskapsseger Ă€r VM 1997.
| | | De delade både lägenhet och bil | Christian Klien
9 poÀng
Klien fick under 2005 finna sig i att dela platsen och jÀmföras med rumskompisen Vitantonio Liuzzi, en duell Klien vann. Christian Klien tog ett steg framÄt under 2005 jÀmfört med sin debutsÀsong och gav en del svenska kritiker svar pÄ tal. Klien visade sig redan frÄn starten vara minst lika snabb som Coulthard, och hade otur att det inte gav mer utdelning i poÀngsammandraget.
Klien tappade dock aldrig fokus under Äret, och stallet valde att ge honom fler och fler chanser tills han sÄg ut som deras naturliga val för 2006. Kanske ingen blivande vÀrldsmÀstare, men Klien visade 2005 att han hör hemma i Formel 1.
Betyg: 7/10 â fyra gĂ„nger slutade Klien nia â han slogs om poĂ€ng i de flesta loppen.
| | | Ansiktsuttrycken speglar deras respektive säsonger | Tiago Monteiro
7 poÀng
Okay, firandet över tredjeplatsen pĂ„ Indianapolis var kanske att ta i. Men Ă€rligt talat â hur mĂ„nga fler chanser för Monteiro att stĂ„ pĂ„ en F1-pall? Lika bra att passa pĂ„ nĂ€r man kan. Men Monteiro tog poĂ€ng Ă€ven i ett riktigt F1-lopp med en Ă„ttondeplats pĂ„ Spa, sĂ„ det var om inte annat ett firande i förtur.
Det som annars utmÀrkte Monteiro var att han fram till sista loppet gÄtt i mÄl i varje lopp. 16 raka mÄlgÄngar Àr ovanligt jÀmnt för en förare i sin första F1-sÀsong. Framför allt för en som för bara nÄgra Är sen inte ens hade en tanke pÄ att köra racing, och aldrig kört en go-kart.
Monteiro utvecklades stadigt under 2005 och gjorde inte bort sig. Monteiro tror idag att om han nu skulle köra i Melbourne sÄ skulle han vara tvÄ sekunder snabbare. En förare som hittar tvÄ sekunder pÄ en sÀsong Àr vÀrd respekt.
Betyg: 7/10 â hotellstudenten som 1996 för första gĂ„ngen provade en racerbil, kör idag i F1 och tog 7 poĂ€ng.
| | | Ett inhopp och en pallplats | Alexander Wurz
6 poÀng, 1 pallplats, 1 race
SÀttet Alexander Wurz tog sin pallplats pÄ Àr pÄ sÀtt och vis typisk för hans position i F1. Efter att inte fÄtt plats i bilen inledningsvis kom han till slut ner i den i tid för att ersÀtta Montoya i San Marino.
Början av helgen var inte sÀrskilt imponerande, men Wurz jobbade pÄ tog sig upp i fÀltet under loppet. NÀr Kimi bröt och Button sedermera diskades var han plötsligt trea. Det var hans enda inhopp under 2005. Wurz Àr för bra för att "bara" vara testförare, men problemet Àr att han Àr en suverÀn testförare. Det vet McLaren.
Betyg: 7/10 â underskattad som racer.
Narain Karthikeyan
5 poÀng
Indiens första F1-förare kom in med ett rykte som snabb men vild, och bekrÀftade det under sin troligtvis enda F1-sejour. I de första loppen var han som Takuma Sato: snabb men vild. Men efter ett par lopp fick Karthikeyan problem. Han tog i allt mer och mer, blev mer och mer frÄnÄkt av stallkompisen och började krascha. Karthikeyan kom aldrig riktigt underfund med vare sig Jordan eller Formel 1.
Betyg: 4/10 â det rĂ€ckte inte till.
| | | "Bara röda M&M:s sa jag ju!" | Christijan Albers
4 poÀng
Den hollÀndske divan med storhetsvansinne blev lite grann satt pÄ plats nÀr Robert Doornboos kom in i stallet. Utanför banan, i depÄn och i stallet fick Albers inte mÄnga vÀnner med ett upptrÀdande vÀrdigt vilken idrottsdiva som helst.
Men bortsett frÄn det Àr han ingen dÄlig förare. Det visade Albers redan i DTM, och hos Minardi lyckades han med sin mÄlsÀttning: att hitta en plats i ett annat stall 2006. Han behöver ta vara pÄ den chansen vÀl, för ingen kommer att ge honom jobb för att han Àr en trevlig och hyvens kille.
Betyg: 5/10 â blir F1-karriĂ€ren lika lĂ„ng som Verstappens?
| | | Ibland får resultatet stå i skuggan av insatsen | Pedro de la Rosa
4 poÀng, 1 snabbaste varv, 1 race
Pedro de la Rosa var den som först fick chansen nÀr Montoya skadade sig pÄ tennisbanan.
I Bahrain tog de la Rosa chansen med bÄda hÀnderna och med ett stort mÄtt av entusiasm och hej vad det gick. Hans framfart och omkörningsöfrsök i loppet var lite grann som sex för första gÄngen: klumpigt, obekvÀmt, bakvÀnt men rackans vad kul ÀndÄ.
De la Rosa for fram sÄ fort och underhÄllande att han lÀmnade Bahrain med snabbaste varv, 4 poÀng och som loppets man. SÀga vad man vill, men nog sjutton tog han vara pÄ sin kanske enda chans som inhoppare hos McLaren.
Betyg: 7/10 â fĂ€rre poĂ€ng Ă€n Wurz, men ett betydligt starkare intryck.
| | | När pengarna tog slut ... | Patrick Friesacher
3 poÀng, 11 lopp
Friesacher var varken bÀttre eller sÀmre Àn förvÀntat i sin F1-debut. Efter orÀkneligt antal sÀsonger i F3000 fick österrikaren till slut ihop sponsring för en F1-sits. De pengarna rÀckte i 11 lopp, dÀr han var ok i jÀmförelse med Albers utan att glÀnsa. Men inte mer Àn sÄ.
Betyg: 5/10 â kan Ă„tminstone kalla sig f.d. F1-förare nu.
Antonio Pizzonia
2 poÀng, 5 lopp
Andra testförare kan bara avundsjukt se pÄ hur mÄnga gÄnger Pizzonia för chansen att tÀvla för Williams. I Är blev det 5 inhopp nÀr hans duellant om racesitsen, Heidfeld, skadade sig och inte kunde avsluta sÀsongen.
Men blek, trÄkig och anonym tog han inte vara pÄ den chansen han nog ÀndÄ aldrig riktigt fick av Williams. Det bestÄende intrycket frÄn 2005 var att han liksom hos Jaguar inte hÀngde med Webber, och att han körde pÄ Montoya bakifrÄn pÄ Spa nÀr han redan var ett varv efter.
Betyg: 4/10 - nu Àr det nog slut pÄ inhoppen.
| | | När bilen, eller talangen, tog slut ... | Takuma Sato
1 poÀng
Det var inte överraskande att Takuma Sato fick lÀmna BAR till slut, det som var överraskande var att det tog sÄ lÄng tid. Takuma Sato visade 2005 att han inte tonat ner nÄgot av sitt vilda sÀtt pÄ banan, och under 2005 gjorde han inte mÄnga glada.
BÄde Trulli och Schumacher ifrÄgasatte hans mentala förmÄga efter att blivit rammade av en alltmer desperat japan som kÀmpade för att stanna kvar i stallet. Sato sÄg ut att sakna all form av omdöme vid olika tillfÀllen. 2005 var inget bra Är för Sato som bara tog en enda poÀng, jÀmfört med hans stallkamrats 37 poÀng. Japans bÀsta F1-förare fÄr nu hoppas pÄ ett Honda Jr. stall för karriÀrens skull. IRL Àr pÄ tok för farligt för denna vilde.
Betyg: 3/10 â Ă„rets stora förarbesvikelse.
Vitantonio Liuzzi
1 poÀng, 4 lopp
Liuzzi fick fyra chanser att bevisa sig sjÀlv gentemot rumskamraten Christian Klien. En poÀng blev det, men till Liuzzis försvar ska sÀgas att ingen av de 4 loppen var problemfria. I slutÀndan skulle Red Bull alltid bli tvungna att vÀlja, och det var ingen överraskning att Liuzzi till slut förlorade platsen till Klien. Men med Red Bulls köp av Minardi kommer Liuzzi att fÄ en ordentlig chans i F1 nÀsta Är, vilket han förtjÀnar.
Betyg: 5/10 â att stĂ€lla in ett test för att ta emot leveransen av en ny sĂ€ng hemma Ă€r kul men inte att rekommendera.
Robert Doornboos
0 poÀng, 8 lopp
Den tidigare tennisspelaren som i slutet av 90-talet upptÀckte att racing kunde vara kul att prova pÄ fick i Är sin chans att debutera i Formel 1.
FörhÄllandena var knappast idealiska, nÀr Doornboos fick ta över Friesachers sits med kort varsel. Men F1:s andra hollÀndare gjorde inte bort sig och stod upp vÀl mot Albers. SÄ vÀl att Albers kÀnde pressen och gick ut och kritiserade Doornboos starkt i hollÀndsk media.
FÄr Doorboos en ny chans, förtjÀnar han den. Hans inhopp 2005 sÀkrade kanske inte en lÄng F1-karriÀr, men en lÄng karriÀr inom motorsport ser ut som en sjÀlvklarhet för den tidigare tennisspelaren.
Betyg: 5/10 â godkĂ€nd insats, omtyckt av de flesta och bör kunna ge Montoya lite tennislektioner.
| | | När det roliga snabbt tog slut ... | Anthony Davidson
0 poÀng, 1 lopp
Brittisk racingmedias stora Àlskling fick hastigt en chans att köra för BAR. NÀr Sato hastigt fick kraftig feber i Malaysia. Inhoppet försvann spÄrlöst i ett moln av Honda-rök redan efter tvÄ varv, och sÄ var det slut pÄ den chansen. I kvalet var han tvÄ sekunder efter Button, men bara timmar innan hade han fÄtt veta att han skulle köra.
Betyg: 0/0 â 1 Âœ varv rĂ€cker inte för ett betyg, men rökmolnet var praktfullt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|