|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Forza Alonso! | |
|
|
|
|
|
|
Fernando Alonso Àr 24 Är gammal, spanjor, Renaultförare och nybliven vÀrldsmÀstare i Formel 1. Och mÀrkligt nog lite underskattad.
| | | Forza Alonso | Alonso har kontrollerat Ärets sÀsong sedan starten i Australien i mars. Ingen kunde vÀl innan sÀsongen tro att Renault skulle starta med fÀltets bÀsta bil, jag undrar om Renault sjÀlva ens trodde pÄ det.
Men sÄ var det, Renault hade gjort lÀxan bÀst under vintern och i vÀntan pÄ att McLaren skulle reda ut sina problem tog Alonso chansen med bÄda hÀnderna och radade upp seger efter seger. NÀr McLaren till slut fick upp den vÀntade farten och jagade ikapp och förbi var Alonso omöjlig att stressa. Jag kommer inte ihÄg om det var Alain Prost eller Jackie Stewart som beskrev konsten att vinna med lÀgsta möjliga fart, men Alonso utförde det med perfektion i Är.
Alonso sĂ„g aldrig stressad ut, och visade hela tiden upp en kyla som tvingade Kimi RĂ€ikkönen och McLaren att ta i Ă€nnu mer. Motorhaverier, bromsplattor och andra misstag följde medan Alonso fortsatte att leverera och leverera. Under sĂ€songens första halva var Alonso tvungen att vinna och under sĂ€songens andra halva rĂ€ckte det med pallplatser â Alonso levererade, tackar som frĂ„gar.
Bara en gÄng i Är har Alonso sett stressad ut och gjort ett misstag: Montreal, nÀr han kÀnde sig hindrad av stallkamraten Fisichella och till slut satte bilen i muren.
Jag kan inte komma pĂ„ nĂ„gon annan förare som sĂ„ tidigt i karriĂ€ren och vid sĂ„ unga Ă„r Ă€r sĂ„ pass felfri. Michael Schumacher var det inte â jag anser att det var först efter Spa 1998 som Michael Schumacher verkligen lĂ€rde sig devisen "att köra sĂ„ lĂ„ngsamt som möjligt för att vinna". Juan Pablo Montoya har inte lĂ€rt sig det, och jag undrar om han nĂ„gonsin kommer att lĂ€ra sig det fullt ut. Kimi RĂ€ikkönen har inte heller lĂ€rt sig det. Snabb som han Ă€r, sĂ„ gör han fortfarande misstag â nu senast pĂ„ Interlagos i kvalet till exempel. Och det mĂ„ se frĂ€nt ut, men att sĂ€tta loppets snabbaste varv pĂ„ sista varvet med stor lucka bĂ„de upp till nĂ€sta bil framför och till nĂ€rmsta konkurrent bakom Ă€r inte vad Alain Prost menade. SĂ€rskilt inte med en motor som har visat sig ligga alltför nĂ€ra grĂ€nsen för vad den klarar av.
Jag tror Fernando Alonso Àr en av sportens kommande storstjÀrnor. Som Michael Schumacher pÄ sin tid, har Alonso sin högst egna körstil. Han verkar dessutom inte kunna bli stressad, Àr iskall och gör inga misstag. Men hans effektiva dödande av Ärets sÀsong har en baksida. Alonso fÄr inte det erkÀnnande hans prestation i Är förtjÀnar, och hamnar nÀstan lite i skymundan. Lite grann som en trefaldig vÀrldsmÀstare frÄn Brasilien, som tog sina titlar lika effektivt men inte fick rubrikerna: Nelson Piquet.
Inte för att jag tror Fernando Alonso bryr sig sĂ€rskilt mycket om det idag. Han Ă€r 24 Ă„r, spanjor, Renaultförare och vĂ€rldsmĂ€stare â den yngsta vĂ€rldsmĂ€staren i F1-historien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|