|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nick Heidfeld â den osynlige F1-föraren | |
|
|
|
|
|
|
Vilken skillnad det kan bli pÄ bara ett Är. För 12 mÄnader sen körde Nick Heidfeld för ett alltmer anstrÀngt Jordan-stall, lÄngt ner i fÀltet bortom alla TV-kameror, expertkommentators och F1-fans rÀckvidd. Hans F1-karriÀr var pÄ vÀg att avsluta sin övertid, och allt pekade pÄ att han skulle ha tur om han kunde fÄ en sits i DTM istÀllet.
Nu 12 mÄnader senare ser Nick Heidfeld ut att behöva vara i toppform och klona sig tvÄ gÄnger, för han sÀgs vara klar för tre olika stall i Formel 1 nÀsta Är. Det har varit ett omtumlande Är för tyske Heidfeld, Formel Ford-, F3 och F3000-mÀstare.
Heidfeld kan lite elakt sĂ€gas vara den som gav den moderna F1-föraren ett anonymt ansikte. Han Ă€r sĂ€llan den som fĂ„r de stora rubrikerna, aldrig den som marknadsför sig sjĂ€lv i media och det tas sĂ€llan nĂ„gon stor notis om honom. Han arbetar med stallets ingenjörer, blir inte störd av hĂ€ndelser runt omkring och Ă€r snabb och pĂ„litlig. Ăr bilen tillrĂ€ckligt bra för en tredjeplats, dĂ„ levererar Heidfeld en tredjeplats. En bil som varit tillrĂ€ckligt bra för att vinna har han aldrig haft i Formel 1.
Heidfeld vÀckte för första gÄngen uppmÀrksamhet nÀr han 1994 vann det tyska Formel Ford-mÀsterskapet dÀr han vann 8 av 9 lopp. 1996 debuterade han i tyska F3-mÀsterskapet dÀr han vann tre lopp och slutade trea. Han var ocksÄ pÄ vÀg att vinna F3-loppet i Macau, nÀr han snurrade i det andra loppet. Totalplaceringen blev istÀllet en sjÀtteplats, men revanschen kom Äret efter nÀr han istÀllet vann det tyska F3-mÀsterskapet. Mercedes hade dÄ redan lagt mÀrke till den 20-Ärige tysken och Heidfeld klev upp till F3000 med McLarens juniorstall. TvÄ sÀsonger i F3000 kombinerat med rollen som McLarens testförare i Formel 1 ledde till mÀsterskapsseger. Hans vÀg mot framgÄng och berömmelse i Formel 1 sÄg ut att vara spikrak och utstakad.
| | | Nicks F1-debut var hos med Prost, en bil som var krånligt som bäst | Hos McLaren var det fullt, sĂ„ Heidfeld placerades hos Prost â och karriĂ€ren började plana ut. Proststallet hade problem, och med en svĂ„rkörd och otillförlitlig bil kunde Heidfeld inte göra mycket.
Men han hade ÀndÄ gjort tillrÀckligt för att öppna ögonen pÄ Peter Sauber, kÀnd för att lyckas hitta talanger bland unga förare. 2001 gick Nick Heidfeld till Sauber dÀr hans stallkamrat blev en viss Kimi RÀikkönen. BÄda förarna var relativt oerfarna F1-förare, men hade stora mÄtt talang att kompensera med. Sauber hade för en gÄngs skull lyckats ta fram en konkurrenskraftig bil, som höll mÄttet hela sÀsongen. Heidfeld tvekade inte, utan visade direkt att han var precis sÄ bra som han visat i F3 och F3000. Han kvalade ut RÀikkönen, tog mer poÀng Àn finlÀndaren och tog ocksÄ en pallplats i Brasiliens GP.
| | | 2001 hette stallkamraten Kimi Räikkönen - och Nick var den bättre, men Kimi vann McLarenkontraktet | Samtidigt var Mika HĂ€kkinen trött pĂ„ livet som F1-förare och en plats hos McLaren var ledig. Heidfeld sĂ„g ut att vara pĂ„ vĂ€g mot den sjĂ€lvklara McLaren-Mercedes platsen. Men Ron Dennis valde istĂ€llet att ge Peter Sauber x antal miljoner och ett antal Mercedeslastbilar i utbyte mot Kimi RĂ€ikkönen. Ett stort nederlag för Nick Heidfeld.
Han bestĂ€mde sig dock för att bevisa vad han kunde, och under 2002 gav han prov pĂ„ ett par lysande körningar. FjĂ€rdeplatsen i Spaniens GP det Ă„ret sticker ut som en av de bĂ€ttre prestationerna. TyvĂ€rr lyckades Sauber inte lika bra med uppföljaren till den framgĂ„ngsrika C20. Heidfeld, som i F3 lĂ€rt sig hur viktig den tekniska kunskapen Ă€r och i F3000 lĂ€rt sig att anvĂ€nda sig av teknologin under press, sĂ„g Ă€ndĂ„ ut att pĂ„verkas av situationen. I Brasilien kolliderade han med lĂ€karbilen ute pĂ„ banan under uppvĂ€rmningen. I Ăsterrike var han för hĂ„rd pĂ„ bromsarna i en omstart bakom sĂ€kerhetsbilen, tappade kontrollen och Ă„kte in i sidan pĂ„ Takuma Satos Jordan. Heidfeld sĂ„g ut att Ă€n en gĂ„ng falla lite i glömska och anonymitet i Formel 1, och kommentarer om att McLaren borde ha valt honom istĂ€llet letade sig ut till pressen. 2002 var inte ett lyckat Ă„r för Heidfeld.
Men hos Sauber var han populÀr, och han stannade kvar i stallet Äret efter. Han var inte dÄlig 2003, sÀker och pÄlitlig men utan att glÀnsa. Han kvalade ut Heinz-Harald Frentzen, men det var Frentzen som var den starkare i loppen det Äret. I det regndrabbade USA:s GP pÄ Indianapolis var det ocksÄ Frentzen som drog störst fördel av förhÄllandena och gav stallet en pallplats. Nick slutade femma i det loppet.
| | | För i 2004 ville Ferrari att Felipe Massa skulle återvända till stallet, och ta Nicks plats | Ăven om hans karriĂ€r sĂ„g ut att ha planat ut, sĂ„ verkade Heidfeld Ă€ndĂ„ sĂ€ker hos Sauber. Men Ă€n en gĂ„ng kom det en ung, mer omtalad, förare i vĂ€gen. Heidfeld hade inte haft nĂ„gra problem med Felipe Massa under 2002, nĂ€r de tvĂ„ var stallkamrater. Sauber var inte nöjda med Massa det Ă„ret och förnyade inte kontraktet, men Massa hade placerats dĂ€r av Ferrari. Massa, vars manager rĂ„kar vara Jean Todts son, spenderade 2003 pĂ„ Fiorano dĂ€r han testade för Ferrari hela Ă„ret. Till 2004 ville Ferrari se Massa tĂ€vla igen, och som motorleverantör till Sauber tvingade man stallet att Ă„teranstĂ€lla Massa. Fisichella var redan klar sen tidigare för Sauber, och dĂ€rmed var Heidfeld var som stod utan en stol.
| | | Japans GP 2003 - Nicks sista lopp för Sauber efter tre bra säsonger | SĂ„ dĂ€r var Nick. McLaren-spĂ„ret försvunnet, för under tiden hade Mercedes inte förnyat det mĂ„ngĂ„riga kontraktet med honom. Hos Sauber var han ersatt av en förare Sauber redan sparkat en gĂ„ng, och som motorleverantörerna gav tillbaka till stallet. Och i F1-depĂ„n pratades det mycket om det mesta, men kring Heidfeld var det tyst. Det var ocksĂ„ tyst frĂ„n Nick Heidfeld, inga kommentarer den hĂ€r gĂ„ngen om vem som borde köra för Sauber o.s.v. Han fann sig i situationen, och fick till slut kontakt med Eddie Jordan.
Jordan hade vid den hÀr tiden stora ekonomiska problem, och behövde egentligen tvÄ förare med sponsorer bakom sig. Men han ville inte helt slÀppa tanken pÄ att Ätminstone ha en förare som var dÀr enbart för att han var snabb, inte för att han ocksÄ rÄkade ha sponsorer med sig. SÄ nÀr Heidfeld föreslog att han skulle köra utan lön under 2004, och sjÀlv stÄ för sina resekostnader sÄ hade F1-karriÀren i sista stund fÄtt konstgjord andning. Nick ville bara fortsÀtta köra Formel 1, och om det som krÀvdes var att köra gratis och betala för resor sjÀlv sÄ fick det bli sÄ.
| | | 2004 hos Jordan var ett tufft år för Heidfeld, långt bortom uppmärksamheten | 2004 blev som vĂ€ntat ett tufft Ă„r för Jordan och Heidfeld. Stallet hade inga pengar, och hankade sig fram nĂ€rmast frĂ„n dag till dag. En enda testdag fanns inte i budget, sĂ„ om man hittade en sponsor för ett lopp kanske det kunde finnas pengar till en dag pĂ„ Silverstone. Bilen var en uppdaterad version av en tvĂ„ Ă„r gammal design. Motorn var en Cosworth, men pengarna rĂ€ckte inte till samma specifikation som Jaguar hade. Det var ingenting som lockade TV-kommentarer men Heidfeld tog bland annat en sjundeplats i Monaco och en Ă„ttondeplats i Kanada. Det var tre poĂ€ng mer Ă€n vad Jordan nĂ„gonsin hade kunnat hoppas pĂ„ inför sĂ€songen.
Det var dock tillrÀckligt för att fÄnga uppmÀrksamheten hos BMW:s Mario Theissen. BMW:s motorsportchef var vid det hÀr laget frustrerad över hur samarbetet med Williams gick, och sÀrskilt frustrerad över hur Williams förarsituation sÄg ut. Ralf Schumacher och Juan Pablo Montoya hade sedan 2001 blandat lysande insatser med bottennapp, allt samtidigt som samarbetet dem emellan och med stallet gick allt annat Àn friktionsfritt. Och inför 2005 hade Williams lyckats göra dem bÄda sÄ sura att de hade skrivit pÄ för McLaren-Mercedes respektive Toyota, tvÄ av BMW:s vÀrsta konkurrenter.
Theissen ville att Williams skulle plocka in Nick Heidfeld, men Williams kunde sin vana trogna inte ta ett beslut. Heidfeld togs in som testförare, för att i ett antal test under vintern göra upp om platsen med testföraren Antonio Pizzonia, Frank Williams förstaval. Heidfeld var inte tillrÀckligt mycket "racer" för att hetsa upp Frank Williams och Patrick Head.
Heidfeld gjorde bra ifrÄn sig under testerna. Han stördes inte av att det rörde sig om en ren utvÀrdering. IstÀllet arbetade han som han lÀrt sig i F3 med ingenjörerna, testade ut nya delar och lÀrde sig arbeta med stallets testteam. Nick Heidfeld hade dÄ och dÄ chansen att gÄ ut och sÀtta snabba tider pÄ nya dÀck och med lite brÀnsle. Men om det inte ingick i testprogrammet, sÄ var det inte hans jobb.
EfterÄt har det sagts att Nick Heidfeld var det sjÀlvklara valet för ingenjörerna i stallet. Men Frank Williams var fortfarande attraherad av Pizzonias obestÀmbara "race-instÀllning". Ett beslut skulle komma i samband med stallets lansering av nya bilen 31 januari.
Det blev Heidfeld som strax innan presentationen fick reda pÄ beslutet. I intervjuer efterÄt sa han att han blev överraskad över hur lugn han var.
Jag blev inte sĂ€rskilt upphetsad eller glad. Det var mer en kĂ€nsla av âOk, vad bra. DĂ„ Ă€r det bara att sĂ€tta igĂ„ng nuâ.
| | | Redan i säsongens andra lopp tog Heidfeld en pallplats | Nu med 6 lopp kvar att köra, Ă€r det bara att konstatera att Williams tog rĂ€tt beslut. Heidfeld Ă€r en av sĂ€songens stora utropstecken. Han ligger strax före stallkamraten Mark Webber, uppskriven som den nĂ€sta Michael Schumacher nĂ€r hysterin var som vĂ€rst. Heidfeld har i loppen varit lugn och metodisk, och han har gett stallet en tredjeplats och tvĂ„ andraplatser. Webber mĂ„ ha varit snabbare i kvalen, men poĂ€ng delas ut för loppen och dĂ€r har Heidfeld varit den starkare. Webber har kĂ€nt av pressen, efter Monacos GP dĂ€r han passerades av Heidfeld i sista depĂ„stoppet kunde Webber inte hĂ„lla sig utan förklarade att han körde för att vinna. PoĂ€ngplockande intresserade honom inte. Heidfeld sa ingenting, utan fortsatte plocka poĂ€ng istĂ€llet.
Nick Heidfeld har i Är kört sÄ som han gjorde nÀr han i F3000 höll pÄ att sno titeln frÄn Juan Pablo Montoya i sitt debutÄr, och som han körde Äret dÀrefter nÀr han vann titeln utan större problem. Han lÀt sig inte störas av Patrick Heads vÀlkomnande genom pressen, nÀr Head pÄ frÄgan om Pizzonia skulle vara kvar i stallet svarade:
Ja, han fortsÀtter som test- och reservförare ifall Nick inte motsvarar förvÀntningarna.
Efter första pallplatsen, Malaysias GP, dĂ€r han körde upp sig frĂ„n tionde plats till tredje plats, förklarade han kort att uppmĂ€rksamheten inte intresserade honom â han var bara intresserad av resultat.
Williams har i Är haft ett problemfyllt Är. Bilen har inte varit hundraprocentig och BMW har tröttnat och lÀmnar nu stallet. Men man har haft ett utmÀrkt förarpar i Mark Webber och Nick Heidfeld, uppbackade av den alltid lojale Antonio Pizzonia. För Nick har det inneburit att han nu helt plötsligt har att vÀlja mellan tre stall, alla kapabla att vinna lopp och slÄss om placeringar, sÄdant Nick Àr intresserad av.
Williams har en option pÄ hans tjÀnster de snart mÄste utnyttja, om de vill behÄlla honom. Stallet Àr dock lika obeslutsamma som alltid nÀr det gÀller förarbeslut. De vill ha Button, som inte vill köra för dem men som mÄste enligt kontrakt. Heidfeld Àr nog knappast bekymrad. BAR-Honda sÀgs redan ha skrivit ett preliminÀrt kontrakt med honom, ifall Button lÀmnar dem och Honda gÄr med pÄ att slÀppa Sato. Och i Schweiz sitter Mario Theissen, en kort körtur frÄn Heidfelds hem, och vill se Nick som BMW:s försteförare i deras första sÀsong som eget stall.
Quick Nick har haft en omtumlande karriÀr i F1, lÄngt ifrÄn sÄ spikrak som den sÄg ut att bli 1999. Men för en gÄngs skull kan han kÀnna sig sÀker pÄ att han nÀsta Är fÄr tÀvla i F1, mot betalning, och det Àr nÄgonstans dÀr han kan fortsÀtta slÄss om placeringar, poÀng och pallplatser. Kanske till och med segrar.
What a difference a year makes!
|
|
|
|
|
|
Fakta
1986
Go-Kart
1988
Club Championship, Kerpen-Mannheim
1990
Nordrhein-Westfalen DMV Kart Championship
1991
ADAC junior kart squad (3th), kvalade in till VM och EM.
1992
Femma i tyska junior kartmÀsterskapet
1993
Formula A VM i Laval
1994
Formula Ford 1600 klass segrare i tyska Formel Ford (8 segrar pÄ 9 starter)
1995
Internationell Formel Ford 1800 mÀstare
Tyska Formel Ford: 2:a
1996
F3 Tyskland: Opel Team BSR, 3:a, 138 poÀng(3 segrar, 6 pallplatser, 1 pole position, 6 snabbaste varv)
1997
F3 Tyskland: Opel Team BSR, MÀsterskapsseger, 224 poÀng (5 segrar, 11 pallplatser, 2 pole positions, 7 snabbaste varv)
1998
F3000: 2:a, 58 poÀng (3 segrar, 7 pallplatser, 2 pole positions, 3 snabbaste varv)
1999
F1 Test: Gauloises Prost Peugeot, West McLaren Mercedes
F3000: West Competition Team, MÀsterskapsseger, 59 poÀng (4 segrar, 7 pallplatser, 4 pole positions, 6 snabbaste varv)
2000
F1: Gauloises Prost Peugeot, 20:e, 0 poÀng
2001
F1: Red Bull Sauber Petronas, 8:a, 12 poÀng (1 pallplats)
2002
F1: Sauber Petronas, 10:a, 7 poÀng
2003
F1: Sauber Petronas, 14:e, 6 poÀng
2004
F1: Jordan Ford, 18:e, 3 poÀng
2005
F1: BMW WilliamsF1 Team (hittills 3 pallplatser, 1 pole position) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|