|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Silly Season â förarmarknaden 2006 | |
|
|
|
|
|
|
| | | 2005 års förare. | Förarmarknaden i Formel 1 Ă€r alltid fascinerande att följa varje Ă„r. I Ă„r Ă€r det ingen skillnad, men en del överraskande turer och en del mindre överraskande men nog sĂ„ spĂ€nnande. Vi reder ut spekulationer och rykten.
För andra Äret i rad har Jenson Button lyckats hamna i centrum för kontroverser och kontraktsbrÄk. I en parodi pÄ sig sjÀlv vill Button i Är stanna hos det stallet han ifjol ville lÀmna och han vill inte köra för det stallet han ifjol gjorde allt för att komma till.
Nick Heidfeld tog ifjol den plats hos Williams som Button ville ha. Och de senaste ryktena gör nu gÀllande att Heidfeld Àr pÄ vÀg att till nÀsta sÀsong ta den plats hos BAR Button nu vill ha. För alla utom Button Àr det hÀr fantastiskt rolig att följa, om Àn nÄgot patetiskt.
Rubens Barrichello har tröttnat pÄ att vara Michael Schumachers hjÀlpreda och Jean Todts oönskade son hos Ferrari. Brasilianaren har under Äret sett allt mer missnöjd ut med sin situation hos Ferrari, och det kom egentligen inte som en större överraskning nÀr det i mÄndags blev klart att han gÄr till BAR. Mer överraskande Àr dÀremot att Ferrari trots allt vÀljer Felipe Massa som hans eftertrÀdare. Det sÀger en hel del om hur oattraktivt Team Schumacher Àr för de flesta förarna. Massa Àr ocksÄ en tillfÀllig lösning för stallet, i avvaktan pÄ att Michael Schumacher sÄ smÄningom slutar. Jean Todt vill skriva flerÄrskontrakt med sina förare, men Massas kontrakt med stallet Àr bara pÄ ett Är.
Bland stall och motorleverantörer har det ocksÄ hÀnt saker. Det var inte ovÀntat att BMW till slut lÀmnade Williams, men att man köpte Sauber och redan frÄn 2006 kör som BMW Motorsport, eller vad namnet blir, kom lite överraskande. Williams valde som vÀntat att gÄ till Cosworth som en interimslösning i vÀntan pÄ en ny motorleverantör om man hittar nÄgon.
Red Bull har ocksÄ gjort klart med att man kör med Ferrarimotorer nÀsta sÀsong, och kan ocksÄ vara pÄ vÀg att byta till BridgestonedÀck. NÄgot som Williams ocksÄ funderar pÄ. Numera Àr det inte bara förarna som Àr en del av "silly season" i Formel 1.
HÀr Àr i alla fall statusen för nÀsta Ärs startfÀlt som det Àr kÀnt just nu.
Ferrari
Michael Schumacher - bekrÀftad
Felipe Massa â bekrĂ€ftad.
Sanningens minut för Felipe Massa som har fÄtt sitt livs chans. Annars Àr det inga förÀndringar hos Ferrari, som förbereder sig för ett generationsskifte efter Michael Schumacher, Ross Brawn och Rory Byrne de nÀrmsta Ären.
BAR-Honda
Rubens Barrichello - bekrÀftad
Jenson Button, Takuma Sato, Nick Heidfeld
Ănnu en röring sĂ€song hos BAR gĂ€llande nĂ€sta Ă„rs förare. Nya sportchefen Gil de Ferran har i alla fall försĂ€krat sig om att man i Rubens Barrichello har minst en toppförare sĂ€krad för flera Ă„r framĂ„t.
BAR ska ha lyckats övertyga Honda om att man behöver tvÄ toppförare nÀsta sÀsong, och att Sato nu mÄste bevisa att han Àr en för att ha en chans att stanna kvar. Japanens plats Àr inte lÀngre garanterad som den varit tidigare.
Stallet vill helst behÄlla Jenson Button, men det Àr höst osÀkert om han lyckas göra sig fri frÄn sitt Williamskontrakt. BAR sÀgs dÀrför ha skrivit ett preliminÀrt kontrakt med Nick Heidfeld som man kan utnyttja ifall Button inte stannar kvar.
Anthony Davidsons chanser att flytta upp frÄn testrollen verkar vara nÀrmast obefintliga. Han rankas fortfarande högt av stallet, men BAR lyckas knappast övertyga Honda om att ersÀtta Sato med Davidson.
Renault
Fernando Alonso - bekrÀftad
Giancarlo Fisichella, Mark Webber, Heikki Kovalainen
Egentligen borde Fisichella vara kvar nÀsta sÀsong, dÄ italienaren har ett kontrakt med stallet för 2006. Men hans ojÀmna sÀsong i Är har startat rykten som vÀgrar försvinna och inte dementeras av stallet som heller inte har gÄtt ut och bekrÀftat Fisichella för nÀsta sÀsong.
Flavio Briatore sÀgs övervÀga att byta ut Fisichella mot Mark Webber, en av hans egna förare, och placera Fisichella i Webbers plats hos Williams. Samtidigt stÄr en annan Briatore-förare, Kovalainen, och knackar pÄ efter en övertygande sÀsong i GP2.
Det troliga Àr att Fisichella stannar, och att Kovalainen nÀsta Är fÄr testförarplatsen. Fernando Alonso sitter sÀkert över nÀsta Är, han vill inte gÄ och stallet vill sjÀlvklart inte tappa honom.
Williams-Cosworth
Mark Webber, Nick Heidfeld, Anthony Davidson, Jenson Button, Giancarlo Fisichella
Det blir inte lÀttare att försöka hÀnga med pÄ förarmarknaden, vilket blir tydligt nÀr man ser pÄ situationen hos Williams. Egentligen Àr det ganska klart: Mark Webber har ett kontrakt för nÀsta sÀsong, liksom Jenson Button. Men nu sÀgs han ingÄ i Briatores planer om att ta över Fisichellas Renaultsits istÀllet.
Button Ä sin sida vill nu 12 mÄnader senare inte lÀngre köra för Williams, men verkar sitta fast i ett kontrakt som otroligt nog inte sÀgs ha nÄgra klausuler om vare sig BMW- eller fabriksmotorer som krav. Williams Àr ocksÄ bestÀmt i sin uppfattning: Button ska köra, och man har skrivit kontrakt med sponsorer som har fÄtt det löftet.
Nick Heidfeld har man en option pÄ, som sÀgs gÄ ut i mitten av september. FrÄgan Àr dock om man ev. utnyttjar den av nÄgra andra skÀl Àn att ha det som ett kort i förhandlingsspelet med BAR. Anthony Davidson har ingÄtt i stallets funderingar tidigare, men Àr att betrakta som ett reservalternativ ifall Button inte gÄr dit och det inte finns nÄgra andra alternativ.
Den troliga Williamsduon Àr dÀrför Mark Webber och Jenson Button.
McLaren-Mercedes
Kimi RÀikkönen - bekrÀftad
Juan Pablo Montoya â bekrĂ€ftad
I Woking intet nytt. BĂ„da förarna Ă€r klara för nĂ€sta sĂ€song, och stallet har en av de stabilaste situationerna. BĂ„de Pedro de la Rosa och Alexander Wurz blir med all sĂ€kerhet kvar som testförare, Ă€ven om Wurz som alltid nĂ€mns som tĂ€nkbar förare för nĂ„got av mittfĂ€ltsstallen. Annars Ă€r vĂ€l det enda dramatiska hos McLaren att titelsponsorn West Ă€nnu inte Ă€r ersatt, och inte ens det Ă€r sĂ€rskilt dramatiskt dĂ„ man har 1 Âœ Ă„s intĂ€kter frĂ„n dem kvar pĂ„ kontraktet.
Toyota
Ralf Schumacher - bekrÀftad
Jarno Trulli â bekrĂ€ftad
Toyota Àr nu alltmer ett av de mer attraktiva stallen att köra för. De börjar nu komma igÄng, och har haft en bra sÀsong i Är i stort sett. BÄda förarna Àr sedan ifjol klara för 2006, och det finns smÄ anledningar för stallet att Àndra pÄ det beslutet.
Jarno Trulli har varit sÀker och snabb hela Äret, och efter en darrig inledning har Rafl Schumacher börjat fÄ fart igen. Ricardo Zonta fortsÀtter tillsammans med Olivier Panis att vara testförare. Kanske tar man tillbaka Ryan Briscoe, som har varit utlÄnad till IRL i Är. Toyota lÀmnar serien till nÀsta sÀsong, och Briscoe har haft en ojÀmn sÀsong dÀr i Ganassi-stallet.
BMW
Jacques Villeneuve
Nick Heidfeld, Anthony Davidson, Alexander Wurz, Nico Rosberg, Heikki Kovalainen
OsÀkert förarlÀge hos BMW, som frÄn nÀsta sÀsong tar över Sauberstallet. Jacques Villeneuve Àr sÀker pÄ en sak, han har ett kontrakt för nÀsta sÀsong. Det ska vara sÄ sÀkert som ett kontrakt kan bli, sÄ kanadensaren bör vara sÀker pÄ att fÄ betalt för 2006. Om han dÀremot fÄr köra Àr mindre klart. BMW sÀgs vilja byta ut honom, men det Àr osÀkert om de har nÄgra realistiska alternativ och om de har lust eller rÄd att köpa ut Villeneuve.
Nick Heidfeld har lÀnge ansetts vara nÀrmast klar för BMW, men det ser nu mer osÀkert ut Àn vad man kunde förvÀnta sig. Williams kan fÄ behov av att behÄlla tysken, och BAR Àr och rycker i honom med kontraktsförslag som innehÄller löner BMW inte Àr villiga att betala om man fÄr tro spekulationerna. För Heidfeld Àr det en vÀlkommen förÀndring mot förra Äret, och för Mario Theissen Àr det ett tufft vÀlkomnande till piraya-klubben, som samlingen av stallchefer kallas för inofficiellt.
Anthony Davidson var nÀra ett kontrakt med Sauber ifjol. Alexander Wurz har alltid pratat med stallet, och som BMW kan det nu vara lockande nog för att lÀmna trygga McLaren. Nico Rosberg har genom Keke Rosberg BMW-kopplingar, och han kör under tysk nationalitet vad det nu kan pÄverka. Sen finns ocksÄ Heikki Kovalainen, som Flavio Briatore gÀrna vill lÄna ut till en tÀvlingsroll. I samma sits Àr Christian Klien och Vitantonio Liuzzi. SÄ BMW har alternativ, men det Àr inga toppnamn i Formel 1 idag.
Red Bull-Ferrari
David Coulthard - bekrÀftad
Christian Klien, Vitantonio Liuzzi, Scott Speed
Red Bull har gjort tvÄ riktigt smarta saker i Är: man har skrivit nytt kontrakt med David Coulthard och man har valt Ferrarimotorer som ocksÄ ingÄr i stallnamnet.
David Coulthards stallkamrat Àr Ànnu inte bestÀmd. Man har under Äret valt att lÄta bÄde Liuzzi och Klien tÀvla för att utvÀrdera dem, och utan att glÀnsa har de bÄda gjort ett klart godkÀnt jobb. Klien har varit den bÀttre av de tvÄ, men Liuzzi sÀgs vara Red Bulls favorit.
Scott Speed Àr ocksÄ intressant, dels för att han amerikan och dels för att han faktiskt ocksÄ Àr snabb. Red Bull har ett kontrakt med Speed, men det gÄr ut i Är, och Intel sÀgs vara intresserade av att sponsra ett F1-stall. GÀrna ett med en amerikansk förare, som heter Scott Speed.
Midland-Toyota
Förare som har med sig sponsorer samt Anthony Davidson
Finns stallet ens nÀsta sÀsong, och kommer det att heta Midland eller Jordan eller nÄgot annat? I Är har de varit ett skÀmt, och Colin Kolles har spridit sÄ mycket badwill i stallet att man nu har anstÀllt Johnny Herbert som "relationsansvarig" för att stallet ska fÄ en bÀttre image i depÄn.
Det enda vi egentligen vet Àr att stallet fortsÀtter nÀsta Är med Toyotamotorer. Ekonomin verkar vara ett frÄgetecken, sÄ förare med sponsorer kommer att Äterfinnas hÀr. DÀribland stallets förare i Är, Narain Karthikeyan och Tiago Monteiro. Senaste veckan har man uttryckt ett intresse för Anthony Davidson, som inte skulle behöva betala för sitsen. Men frÄgan Àr om det Àr ett intressant alternativ för Davidson?
Minardi
TvÄ förare med sponsorer
Minardi kör i Är med sin första riktigt nya bil sedan 2000. Det lilla stallet fortsÀtter att kÀmpa i botten, men har nu sÀllskap av Jordan/Midland. I Är har man inte alltför dÄliga förare i Christijan Albers och Robert Doornboos som för ett tag sen ersatte Patrick Friesacher vars sponsorspengar försvann.
Om nÄgon av de tre kan fÄ ihop sponsorer Àven för nÀsta sÀsong, sÄ lÀr de Äterfinnas i Minardi. Flavio Briatore har tidigare placerat sina förare hos Minardi, för att de ska fÄ en F1-debut i lugn och ro. Mark Webber, Jarno Trulli, Fernando Alonso och Giancarlo Fisichella har alla startat hÀr.
Nu med en ny bil som sakta utvecklas och Cosworth V10-motorer som lÀr bli tillförlitliga, kan det vara intressant igen för Briatore. I sÄ fall kan Heikki Kovalainen Äterfinnas hÀr istÀllet för i en testförarroll hos Renault.
Om det inte vore för Jenson Button, sÄ skulle förarmarknaden i Formel 1 ha varit en ganska stilla affÀr de senaste Ären. Toppstallen Àndrar inte i onödan, och Àven förarna tÀnker alltmer lÄngsiktigt i sina val av stall numera.
Alla vÀntar nu pÄ att se hur Ärets ButtonsÄpa utfaller, för att sen lÀgga de sista pusselbitarna. NÀsta sÀsong kommer diskussionerna, förutom Buttons nya kontraktsbrÄk, troligen att handla om Kimi RÀikkönen ska ta över Schumachers roll hos Ferrari. FinlÀndaren sÀgs vara Jean Todts favorit, och redan ha ett kontrakt pÄ bordet frÄn Ferrari innehÄllande mÄnga nollor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|