F1 KALENDER 2013
 1 Australiens GP17/3 
 2 Malaysias GP24/3 
 3 Kinas GP14/4 
 4 Bahrains GP21/4 
 5 Spaniens GP12/5 
 6 Monacos GP26/5 
 7 Kanadas GP9/6 
 8 Storbritanniens GP30/6 
 9 Tysklands GP14/7 
 10 Ungerns GP28/7 
 11 Belgiens GP25/8 
 12 Italiens GP8/9 
 13 Singapore GP22/9 
 14 Sydkoreas GP6/10 
 15 Japans GP13/10 
 16 Indiens GP27/10 
 17 Abu Dhabi GP3/11 
 18 USA:s GP17/11 
 19 Brasiliens GP24/11 
 SPONSORER
 
 
Montoyamissen i Montreal: Det var ett misstag!Till föregćende sidaSkriv ut

  Klicka här för en stor bild
Vad man aldrig nånsin gör är att låta en förare ligga kvar bakom säkerhetsbilen för att sedan gå i depå, skriver Ola Lennström.
Stallorder – egentligen inte ett sĂ€rskilt komplicerat ord. Ett ord som faktiskt har den bokstavliga betydelsen av sitt namn, det vill sĂ€ga en order frĂ„n stallet. Det komplicerade Ă€r att stallorder Ă€r förbjudna i Formel 1, fast inte alla order frĂ„n stallet utan bara de order som avser att pĂ„verka utgĂ„ngen av ett lopp. Men varför skulle ett stall ge en order som inte avsĂ„g att pĂ„verka utgĂ„ngen av ett lopp? Det vore minst sagt meningslöst.

SÄ det Àr inte sÄ konstigt att det hÀr ger upphov till allehanda diskussioner och konspirationsteorier, och det stod inte minst tydligt efter Kanadas GP nu i helgen. Montoya förlorade inte bara ledningen utan ocksÄ loppet, poÀngen, placeringen och Àran pÄ ett nÄgot bisarrt sÀtt. Samtidigt var det hans stallkamrat som tjÀnade mest pÄ det och vann sÄvÀl loppet som tog in tio poÀng pÄ VM-ledaren. DÀrför Àr det kanske inte sÄ förvÄnande att i princip vartenda diskussionsforum pÄ internet efterÄt dominerades av diskussioner kring McLaren och huruvida de gav stallorder och offrade Montoya för Kimis skull.

SĂ„ – vad var det som hĂ€nde och var det stallorder? LĂ„t oss börja med att slĂ„ fast en sak: McLaren hade fullt tillrĂ€ckligt med tid att reagera nĂ€r sĂ€kerhetsbilen aviserades och att ta in Montoya i depĂ„n innan denne hade hunnit passera infarten. Det rörde sig om Ă„tminstone 16 sekunder, vilket i Formel 1 Ă€r gott om tid för att ta in en förare i depĂ„n oplanerat.

LÄt oss ocksÄ slÄ fast en annan sak: det var inte heller ett svÄrt beslut som krÀvde en massa tankemöda och rÀknande, utan ett nÀrmast sjÀlvklart beslut. NÀr en sÀkerhetsbil plockas ut pÄ banan har ett stall egentligen bara tvÄ beslut att vÀlja mellan:

1. Plocka in bÄda förarna i depÄn omedelbart. Den tid man förlorar pÄ att ha den ena bilen stÄendes pÄ kö bakom den andra i depÄn Àr minimal jÀmfört med att ligga kvar bakom en sÀkerhetsbil i ett varv. I princip samtliga stall gjorde just detta i Kanada, och det har skett mÄnga gÄnger tidigare ocksÄ, senast i Monaco dÀr bland annat Renault och Williams tog in bÄda bilarna i depÄn samtidigt.

2. Om föraren har gott om brÀnsle kvar kan det finnas anledning att lÄta honom stanna kvar ute bakom sÀkerhetsbilen. Med tillrÀckligt mÄnga varv kvar till stoppet och med tillrÀckligt med brÀnsle kvar, kan föraren dÄ ta omstarten i ledning och med en lÀttare bil öppna en tillrÀckligt stor lucka för ett senare depÄstopp. Det var vad McLaren gjorde i Monaco med Kimi RÀikkönen till exempel.

Vad man dÀremot aldrig nÄgonsin gör Àr att lÄta en förare ligga kvar ett varv bakom sÀkerhetsbilen för att sedan gÄ i depÄ. Dels Àr tiden föraren förlorar bakom den lÄngsamma sÀkerhetsbilen enorm, dels sÀger reglerna att han, nÀr han kör ut ur depÄn igen, mÄste vÀnta tills hela fÀltet har passerat. Det gör att föraren blir sista bil pÄ ledarvarvet, och sist i fÀltet pÄ banan. UngefÀr det sista stÀlle man vill hamna pÄ i ett race med andra ord.

ÄndĂ„ var det just det som McLaren gjorde med Montoya som ledde Kanadas GP. SĂ„ var det helt enkelt sĂ„ att man offrade Montoya för Kimis chanser i mĂ€sterskapet sĂ„ hĂ€r tidigt in pĂ„ sĂ€songen? Det Ă€r frĂ„gan.

Jag anser att det inte var ett medvetet val av McLaren att offra Montoya för Kimis skull. LÄt mig förklara varför.

Till att börja med tyder allt pÄ att det av en slump var planerat att Kimi skulle göra sitt sista depÄstopp just pÄ det varv sÀkerhetsbilen kom ut. McLaren var alltsÄ redan förberedda för Kimi i depÄn. Dessutom hade man, nÀr de bÄda Renaultbilarna försvann, meddelat förarna att ta det lugnt, slÄ av pÄ tempot och köra för dubbelseger med Montoya före Kimi i en lite krÄnglande bil. Man hade alltsÄ redan bestÀmt sig för dubbelsegern och 18 viktiga poÀng i konstruktörsmÀsterskapet, med Montoya som vinnare.

McLaren hade ocksÄ en sÄ pass stor ledning över Michael Schumacher att man lÀtt hade kunnat ta in bÄda bilarna i depÄ samtidigt, och ÀndÄ behÄlla ledningen. Luckan ner till Schumacher var cirka 30 sekunder och Schumacher hade sjÀlv ett stopp kvar. SÄ det var inga problem, bÄda bilarna hade varit fÀrdigtankade innan Ferrari hunnit tanka klart Schumachers bil. Man hade till och med marginal för lite mindre missöden utan att tappa placeringarna.

SĂ„ dubbelsegern var sĂ€krad, och man hade all tid – i Ă„tminstone en F1-vĂ€rld – för att ta in Montoya innan denne hunnit passera infarten.

ÄndĂ„ gjorde man inte det, och det finns tvĂ„ förklaringar till det. McLaren Ă€r i sĂ„dana hĂ€r situationer, med sin ibland alltför byrĂ„kratiska stalledning, inte de som reagerar snabbast och bĂ€st. Ett antal strateger ska sĂ€ga sitt och situationen ska redan ha varit analyserad innan loppet.

Dessutom Àr McLaren ett av de stall i F1 som har en omedveten fokusering pÄ en förare. Mika HÀkkinen hade alltid ett litet extra stöd frÄn Ron Dennis, liksom Kimi har det idag. I stressade situationer fÀller det avgörandet, och det Àr vad jag tror hÀnde. Jag skulle inte bli förvÄnad om en liknande konversation utspelades utanför McLarens depÄ. Av hÀnsyn till de inblandade nÀmns inga namn.

McLaren-man 1: SÀkerhetsbil kommer ut. Vi meddelade vÀl Kimi redan att han ska in i depÄ?
McLaren-man 2: Ja, det gjorde vi. Han Àr pÄ vÀg.
MM1: Kimi, du Àr pÄ vÀg in eller hur? I depÄ alltsÄ? SÀkerhetsbilen Àr pÄ vÀg ut sÄ de flesta kommer in i depÄ nu.
Finsk F1-förare: Ja.
MM1 Okej, Ă€r alla förberedda i depĂ„n nu? Kimi – det Ă€r Kimi som ska in. Tankning för resten av loppet.
MM2: Alla Àr klara för Kimi, det stÀmmer.
MM1: Okej, vad bra. Ser ut som Schumacher ocksÄ gÄr in nu, dÄ Àr vÀl det hans sista stopp ocksÄ.
MM2: SÄ, det ser ut att ordna sig. Har vi inte glömt nÄgot bara... kÀnns som det?
MM1: Nja, alla Àr ju klara. Kimi pÄ vÀg in... Hmm... ahh, rackans. Montoya kör ju ocksÄ.
MM2: Fan ocksÄ, visste att det var nÄgot! Titta, dÀr passerar han ju förbi.
MM1: Hrrrrrrrmmm... Juan...? Ehhh, jo... om du kommer in sÄ fort du kan sÄ har vi brÀnsle klart för dig...

McLaren klantade helt enkelt till sig, som ett resultat av deras ibland onödigt paranoida och byrÄkratiska procedurer och en omedveten fokusering pÄ företrÀdesvis skandinaviska förare med mÄnga konsonanter. För varför skulle de medvetet offra en i princip klar dubbelseger som hade gjort att Kimi tog in 8 poÀng pÄ Alonso och McLaren tog in 18 poÀng pÄ Renault? McLaren Àr alltför duktiga pÄ stallorder för att sjabbla till en stallorder pÄ ett sÄdant sÀtt. DÀremot Àr de pÄfallande ofta klantiga nÀr det gÀller att tackla ovÀntade racesituationer, och oftast drabbar det föraren av "den andra bilen".

McLaren och Ferrari Àr de tvÄ stall dÀr man lÀttast misstÀnker stallorder, helt enkelt för att det Àr vad de Àgnar sig Ät frÄn tid till annan. DÀrför kommer de alltid att stÄ i skottgluggen för sÄdana teorier, och sÄdana teorier finns det gott om i F1.

Det var helt enkelt lika lite stallorder över det hÀr som det var nÀr Ferrari glömde ta bort domkraften frÄn Rubens bil inför formationsvarvet av Frankrikes GP för nÄgra Är sen. Man gör inte sÄdana saker medvetet, men de kan intrÀffa nÀr man omedvetet fokuserar mest pÄ bara stallets ena förare.

Den enklaste vore helt enkelt att slopa det utomordentligt fĂ„niga förbudet mot stallorder, som Ă€ndĂ„ Ă€r sĂ„ lĂ€tt att kringgĂ„. LĂ„t stallen göra som de vill, för stallorder Ă€r lika gammalt som motorsporten sjĂ€lv. Sedan kan publiken döma, i stĂ€llet för FIA. Blir motstĂ„ndet nĂ„gon gĂ„ng tillrĂ€ckligt stort kommer stallen att tveka en extra gĂ„ng. Minns Österrikes GP 2002...


Krönika av Ola Lennström, 2005-06-14 19:06
     
   
 
 
 FÖRAR-VM 2012
 1 S.Vettel281.0 
 2 F.Alonso278.0 
 3 K.RĂ€ikkönen207.0 
 4 L.Hamilton190.0 
 5 J.Button188.0 
 6 M.Webber179.0 
 7 F.Massa122.0 
 8 R.Grosjean96.0 
 9 N.Rosberg93.0 
 10 S.PĂ©rez66.0 
 11 N.HĂŒlkenberg63.0 
 12 K.Kobayashi60.0 
 13 M.Schumacher49.0 
 14 P.di Resta46.0 
 15 P.Maldonado45.0 
 16 B.Senna31.0 
 17 J-E.Vergne16.0 
 18 D.Ricciardo10.0 

 KONSTRUKTÖRS-VM 2012
 1 Red Bull460.0 
 2 Ferrari400.0 
 3 McLaren378.0 
 4 Lotus303.0 
 5 Mercedes142.0 
 6 Sauber126.0 
 7 Force India109.0 
 8 Williams76.0 
 9 Toro Rosso26.0 
 10 HRT0.0 
 = Marussia0.0 
 = Caterham0.0 

 F1 KALENDER 2012
 1 Australiens GP18/3 
 2 Malaysias GP25/3 
 3 Kinas GP15/4 
 4 Bahrains GP22/4 
 5 Spaniens GP13/5 
 6 Monacos GP27/5 
 7 Kanadas GP10/6 
 8 Europas GP24/6 
 9 Storbritanniens GP8/7 
 10 Tysklands GP22/7 
 11 Ungerns GP29/7 
 12 Belgiens GP2/9 
 13 Italiens GP9/9 
 14 Singapore GP23/9 
 15 Japans GP7/10 
 16 Sydkoreas GP14/10 
 17 Indiens GP28/10 
 18 Abu Dhabi GP4/11 
 19 USA:s GP18/11 
 20 Brasiliens GP25/11