|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vinnare, chanstagare, Ă„terkomster och Ringen | |
|
|
|
|
|
|
Fernando Alonso vann loppet, Kimi RĂ€ikkönen ledde pĂ„ nĂ€st sista varvet men det var Nick Heidfeld som var stjĂ€rnan pĂ„ NĂŒrburgring.
| | | Fernando Alonso. | Kimi orsakade nĂ€mligen sjĂ€lv de problem som gjorde att han bröt och Fernando Alonso tappade sju sekunder nĂ€r han körde av i Dunlop. Nick dĂ€remot fick innan loppet valet att köra pĂ„ tvĂ„ eller tre stopp. Han valde sjĂ€lv tre stopp, det bĂ€ttre för dĂ€cken som det visade sig i efterhand, och körde hela loppet aggressivt, kontrollerat och felfritt. Kanske inte sĂ„ spektakulĂ€rt, men effektivt och typiskt Nick â BMW:s nya stjĂ€rna lyser.
Fernando Alonso startade fulltankad, överlevde en pĂ„körning i starten, vĂ„rdade dĂ€cken, gjorde bara ett misstag och vann. Det Ă€r sĂ„ man vinner mĂ€sterskap â genom att vinna de lopp man inte borde vinna.
| | "Säker på att däcken inte är för mjuka nu?" | | En lektion i hur man kan förlora mĂ€sterskap gav McLaren och Kimi. Strategin var fel, och körstilen var för hĂ„rd och i slutet betalade man för det. Det vettiga, rent av kloka, hade varit att mot slutet fokusera pĂ„ att gĂ„ i mĂ„l, inte försöka vinna med en bil som dĂ„ passerat alla logiska möjligheter för vinst. Men pĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r det i dagens korrekta Formel 1 trots allt befriande att se McLarens och Kimis satsning pĂ„ en enskild seger. Det kan ha kostat mĂ€sterskapet, men tummen upp för försöket. Men de fĂ„r bli loppets förlorare.
FIA:s Herbie Blash Àr ocksÄ helgens förlorare. Stackaren blev fullkomligt överfallen av Briatore i parc fermé. Flavio, vi har det pÄ bild nu (nÄgot Naomi aldrig fick).
Mark Webber ⊠ja vad sĂ€ger man. Desperationen börjar lysa, och det visade sig att han saknar mycket erfarenhet som F1-förare. Jag tĂ€nker inte pĂ„ misstaget i starten. Jag tĂ€nker pĂ„ det faktum att han efterĂ„t tog pĂ„ sig skulden för det intrĂ€ffade. Vilken racingjunior som helst, och framför allt en F1-förare, vet att man i det lĂ€get pratar om "raceincident", skyller pĂ„ nĂ„gon annan förare, pĂ„ bilen eller pĂ„ stallet. Webber hade dessutom upplagt för att skylla pĂ„ Montoya, alla hade ju trott honom. En incident kan i Formel 1 nĂ€mligen alltid skyllas pĂ„ Montoya ⊠eller âŠ
Nu ska vi se â ifjol slutade BAR tvĂ„a. PĂ„ Imola slogs man om, och slutade pĂ„, pallen. Sen blev man diskad, avstĂ€ngd och vid Ă„terkomsten slutade man som bĂ€st 10:a. Ett eller ett par dĂ„liga resultat till, och det finns anledning att ifrĂ„gasĂ€tta mĂ„nga tidigare resultat. Eller ifrĂ„gasĂ€tta andra stalls resultat, för enligt uppgift ska tillverkaren av bensintankar mĂ„ndagen efter Imola fĂ„tt in mĂ„nga bestĂ€llningar om nya tankar efter ny design âŠ
| | "Och första kurvan tar jag på tvåans växel serru" | | Det David Coulthard blev rĂ„nad pĂ„ i Monaco, fick han tillbaka i NĂŒrburgring - ibland Ă€r F1-vĂ€rlden bra rĂ€ttvis. Coulthard gĂ„r frĂ„n klarhet till klarhet. Stallet borde förnya hans kontrakt över nĂ€sta sĂ€song, och designa en specialutgĂ„va av Red Bull-burken designad som Coulthard.
| | | "Nu fungerar den i och för sig bättre monterad i bilen men ..." | Rubens varnade inför loppet, i alla fall om man ska tro diverse tidningsrubriker, att han nu inte lĂ€ngre Ă€r Schumachers stallkamrat och kommer att sluta vara trevlig pĂ„ racerbanan. Rubens blev frĂ„nĂ„kt av Heidfeld och slutade trea. Jag tror Rubens har rĂ€tt â han Ă€r inte Schumachers stallkamrat nĂ€sta Ă„r.
Felipe Massa Ă€r enligt kepsen "Beyond Any Limit". Vad Ă€r dĂ„ Takuma Sato â No Limit?
Lite humor tycker jag det Ă€r att Eje Elgh stolt kommenterar att Kimis dĂ€ck kommer i alla fall inte att gĂ„ sönder â en sekund innan hela hjulet till slut vibrerar sönder hjulupphĂ€ngningen. Det var nĂ€stan lika klassiskt som Arthur Ringarts förkunnande om att Damon Hill i en Arrows-Yamaha kommer att vinna Ungerns GP, varpĂ„ Eje konstaterar att det Ă€r drygt ett varv kvar. Strax efterĂ„t gĂ„r hydrauliken i Hills bil sönder âŠ
Veckans absoluta vinnare var dock ingen av de nÀmnda hÀr ovan. Veckans sjÀlvklara racingvinnare var Kenny BrÀck som stod för en fantastisk prestation. Tack för inspirationen!
Eller sÄ gör man comeback som Carlos Sainz: hoppar in hos Citroen med kort varsel, kör ett felfritt rally, slutar fyra och av bara farten Àgnar man ocksÄ rallyt Ät att testa ut stötdÀmpare Ät stallet.
En annan vinnare var Victorias Daniel, som slipper gÄ pÄ svÀrförÀldrarnas slÀkttrÀff.
Jamie Cullum, den 2 juli pÄ Cirkus i Stockholm. Glöm inte det.
| | En bild enbartför att skapa konspirationsteorier. | | VĂ€rldens snabbaste park ligger i en av vĂ€rldens bĂ€sta stĂ€der. Det Ă€r F1 i Montreal i helgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|