|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ăr det dĂ€ck- eller Formel 1-VM vi ser pĂ„? | |
|
|
|
|
|
|
| | Michelins Pierre Dupasquier och Bridgestones Hiroshi Yasukawa. | Jag har under flera Ă„r ansett att flera dĂ€ckleverantörer har givit Formel 1 en extra dimension, men nu börjar jag ledsna pĂ„ att Formel 1-VM inte lĂ€ngre Ă€r ett VM för den bĂ€sta konstruktören och förarkombinationen, utan i stĂ€llet ett VM för de bĂ€sta dĂ€cken. Eftersom dĂ€cken Ă€r den del pĂ„ bilen som enskilt mest pĂ„verkar bilens prestanda, Ă€r de sĂ„ vĂ€ldigt betydelsefulla att man numera nĂ€stan bara pratar dĂ€ck. Det spelar ingen roll om man har en bra bil â har man "oturen" att ens dĂ€ckleverantör gjort en dĂ„lig insats en helg Ă€r man rökt. Ska det fortsĂ€tta sĂ„ hĂ€r? Nej, fy tusan! Jag ska försöka ange lite fler argument för införandet av en dĂ€ckleverantör och standarddĂ€ck i Formel 1. För att fĂ„ lite mer kött pĂ„ benen lĂ„ter jag Eje Elgh kommentera mina personliga Ă„sikter och antaganden och infogar hans kommentar i sjĂ€lva texten.
Formel 1 Ă€r i första hand ett konstruktörs-VM och i andra hand ett förar-VM, Ă€ven om mĂ„nga i publiken anser tvĂ€rtom. | | | I den här bilen kan ingen vinna... | Det gĂ€ller att bygga den bĂ€sta bilen och sedan att skaffa en bra förare som kör den. En bra förare i en dĂ„lig bil kan aldrig vinna VM, men en skaplig förare i en kanonbra bil kan vinna VM â det har vi flera exempel pĂ„, Ă€ven om jag inte ids nĂ€mna nĂ„gra hĂ€r, för den diskussionen Ă€r jag just nu inte intresserad av.
Eje: För det första mÄste jag villigt erkÀnna att jag... vi pratar mycket dÀck. Speciellt de som inte Àr sÄ insatta tycker att vi pratar alldeles för mycket dÀck. Men jag underdriver medvetet för jag tycker det blir löjligt att tjata sÄ mycket om dÀcken, fast jag egentligen skulle vilja prata mer om deras betydelse.
Jag hÄller med dig om att Formel 1 i första hand Àr ett konstruktörs-VM. Men det hÀr med dÀckens betydelse Àr ju inget nytt, det har alltid varit sÄ, inte bara i Formel 1, utan i all motorsport. Skillnaden Àr att det numera uppmÀrksammas pÄ ett helt annat sÀtt. Ta till exempel loppet pÄ Imola dÀr Michael Schumacher var tvÄ sekunder snabbare per varv Àn de andra. En del tror inte att det berodde pÄ dÀcken, men det gjorde det. Det var en kombination av att Bridgestone hade fÄtt till ett bra dÀck och att Michelin hade rent ut sagt dÄliga dÀck den helgen. Det handlar inte om nÄgot annat! Har man sjÀlv kört racerbil sÄ vet man att en bil kan bli helt okörbar pÄ grund av dÄliga dÀck, och dÄ spelar ingen roll att bilen i sig Àr perfekt. För folk som inte varit i branschen sÄ kan det vara svÄrt att förstÄ dÀckens betydelse.
Jag frĂ„gar mig ocksĂ„ om Ferrari verkligen arbetar pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt nĂ€r de testar dĂ€ck och hjulupphĂ€ngningar. Jag Ă€r tveksam till det eftersom Ferrari och Bridgestone verkar koncentrera sig sĂ„ mycket pĂ„ att hitta rĂ€tt dĂ€ck som passar sin Ferrari F2005. De andra toppstallen som kör pĂ„ Michelin verkar fĂ„ arbeta lite annorlunda â de fĂ„r ett par varianter att testa och sedan fĂ„r de försökta förbĂ€ttra sin bils hjulupphĂ€ngningar till dĂ€cken och inte tvĂ€rtom som Ferrari och Bridgestone tycks göra. Naturligtvis arbetar Ă€ven Ferrari med att förbĂ€ttra sina hjulupphĂ€ngningar, men jag tror att de stirrar för mycket pĂ„ att anpassa dĂ€cken till bilen och inte tvĂ€rtom. SjĂ€lva andemeningen inom Formel 1 Ă€r att arbeta med bilen och köra pĂ„ de dĂ€ck man fĂ„r, precis som om alla körde pĂ„ samma typ av dĂ€ck.
Eje: Nej, att Ferrari skulle arbeta annorlunda tror jag inte pÄ, utan de utvecklar sÀkert ocksÄ sin hjulupphÀngningar och andra saker parallellt med sin dÀcktester. Men jag förstÄr dina funderingar, för det Àr just dÀcken och testerna av dem som fÄtt sÄ mycket uppmÀrksamhet.
Att spara pengar pratas det mycket om just nu och dÄ skulle standarddÀck Àven vara ett bra argument för det. Det skulle definitivt bli mindre testande eftersom flertalet av alla tester under sÀsongen gÄr ut pÄ att testa nya dÀckvarianter.
| | | Bridgestone köper banreklam för 1 miljon dollar per lopp! | Eje: Ja, det stĂ€mmer att man testar otroligt mycket dĂ€ck, och visst skulle testerna minska vid införandet av ett standarddĂ€ck. Men vad man lĂ€tt glömmer bort Ă€r att dĂ€ckleverantörerna tillför stallen och hela organisationen en massa pengar. Jag vet till exempel att Bridgestone lĂ€gger en miljon dollar varje racehelg pĂ„ bara banreklam, och de kontrakten gĂ€ller oftast under tre Ă„r. Sedan fĂ„r ofta dĂ€ckleverantörerna bra kontrakt med biltillverkarna som stĂ„r bakom stallen. Ta till exempel Toyota, som Ă€r en av vĂ€rldens största bilfabrikanter. Om de sĂ€ljer merparten av sina bilar med ett visst dĂ€ckmĂ€rke sĂ„ Ă€r det en jĂ€ttebusiness vi pratar om! Vi pratar summor med sĂ„ mĂ„nga nollor att du och jag inte ens kan rĂ€kna dem...
SÀkerheten skulle ocksÄ höjas. Under fjolÄrets dÀckkrig sÄg vi flera allvarliga dÀckexplosioner, Michelin lÄg till exempel alldeles för nÀra grÀnsen nÄgra gÄnger. Under förra helgens grand prix i Barcelona verkade det som om bÄde Bridgestone och Michelin var illa ute, och i veckans test pÄ Paul Ricard tycks Alexander Wurz vÄldsamma krasch ha berott pÄ Michelins bakdÀck. Med ett hÄrdare och sÀkrare standarddÀck skulle alltsÄ sÀkerheten höjas avsevÀrt. Bland annat skulle kurvhastigheten sÀnkas.
Ă
andra sidan skulle förarna med ett hÄrdare standarddÀck kunna köra lite hÄrdare och inte behöva tÀnka pÄ att "ta det lugnt" för att spara dÀck, sÄ att de inte tar helt slut i slutet pÄ loppen. Personligen tycker jag man ska köra för fullt under hela loppet och slippa tÀnka pÄ att spara pÄ materialet. Det Àr ju racing vi talar om och inget veteranrally eller bilorientering...
Eje: SÀkerheten oroar Àven mig och den har blivit sÀmre pÄ grund av rÄdande dÀckkrig. BÄde Bridgestone och Michelin har under fjolÄret och i Är passerat grÀnsen vid nÄgra tillfÀllen och det Àr bara tur att förarna inte fÄtt nÄgra allvarliga skador.
Jag avslutar med att frÄga Eje om vad han skulle göra om han fick sjÀlv bestÀmma hur dÀckleveranser och dÀckregler skulle se ut.
| | | Eje fantiserar... | Eje: Jag skulle vilja ha det mindre kommersiellt, sĂ„ att dĂ€ckleverantörerna inte var direkt uppknutna till stallen och inte hade nĂ„gra avtal med stallen. I stĂ€llet skulle dĂ€ckleverantörerna komma tĂ€vlingarna och sĂ„ skulle stallen fĂ„ köpa de dĂ€ck de ville ha och inte vara uppknutna till ett mĂ€rke. Men det Ă€r ju bara en fantasi, för det gĂ„r inte att genomföra, men förr i tiden fungerade det sĂ„, Ă€ven i Formel 1. Men nĂ„gon spontan lösning vet jag inte om jag har â det har nog ingen. Ett standarddĂ€ck Ă€r inte helt fel, men pĂ„ grund av ekonomin sĂ„ tror jag att det blir svĂ„rt att genomföra. Men i en nĂ€ra framtid sĂ„ mĂ„ste man lösa det hĂ€r, precis som de skenande kostnaderna, motorernas effektkurva med mera.
Efter mitt samtal med Eje Elgh bekrĂ€ftas en del av mina farhĂ„gor, men jag inser ocksĂ„ att det inte finns nĂ„gra enkla lösningar. En sak Ă€r dock sĂ€ker â det rĂ„dande dĂ€ckkriget mĂ„ste pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„ en lösning. Vad tycker du sjĂ€lv? Kommentera gĂ€rna, en diskussion har öppnats pĂ„ vĂ„rt forum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|