|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
BAR-Honda 007, laglig eller olaglig? | |
|
|
|
|
|
|
| | | Jenson Button i San Marinos GP | Idag faller domen i fallet BAR-Honda. Om stallet fÀlls riskerar det att med största sannolikhet bli uteslutet ur Ärets mÀsterskap. Stallet anklagas för att medvetet ha kört sin bil under gÀllande minimivikt (600 kg) under San Marinos GP. Men vad fÄr detta för implikationer och varför anser FIA att detta Àr ett sÄ allvarligt regelbrott att man vill sparka ut BAR-Honda frÄn Ärets mÀsterskap om de fÀlls?
LÄt oss börja med att reda ut anklagelserna frÄn början. Efter varje lopp inspekteras varje bil av funktionÀrer pÄ plats pÄ uppdrag av FIA. De tre bÀst placerade bilarna Àgnas extra mycket uppmÀrksamhet och i San Marinos GP hittade funktionÀrerna ett mystiskt fenomen pÄ Jenson Buttons tredjeplacerade BAR-Honda 007. I samband med besiktningen efter loppet vÀgs bilarna för att kontrollera att bilen och föraren tillsammans inte vÀger under minivikten 600 kg. VÀtskor fÄr inte anvÀndas som barlast och dÀrför tömmer man bilen pÄ alla vÀtskor innan bilen vÀgs. Vanligtvis brukar bilarna vÀga mellan 600 och 603 kg, stallen Àr oerhört skickliga pÄ att berÀkna slitaget pÄ bilen för att komma sÄ nÀra den minsta tillÄtna vikten som möjligt. Jenson Buttons bil vÀgde 606.1 kg vid besiktningen, vilket Àr ovanligt mycket.
Det Àr hÀr det blir intressant. Den ansvarige funktionÀren pÄ plats, Jo Bauer, misstÀnkte att den ovanligt höga vikten berodde pÄ att all bensin inte hade pumpats ur bilen. Bauer stÀllde frÄgan till BARs representant pÄ plats; "Finns det mer bensin i bilen?". BARs representant svarade nej pÄ den frÄgan. Men Bauer nöjde sig inte med det svaret utan beslöt sig för att undersöka bensintanken invÀndigt och fann mycket riktigt en sekundÀr tank inuti huvudtanken. NÀr denna tank tömts pÄ bensin stÀlldes bilen pÄ vÄgen igen. 594.4 kg var den nya vikten. Hela 11.7 kg bensin hade alltsÄ stannat kvar i den sekundÀra tanken nÀr huvudtanken tömdes.
FIA misstÀnker att BAR-Honda har kört bilen med en vikt som understiger motstÄndarbilarnas vikt under de tvÄ första stinterna i San Marinos GP för att sedan fylla pÄ med extra mycket bensin under det sista stoppet för att dÀrmed komma upp i laglig vikt för besiktningen. Denna teori styrks av ett par indicier under loppet.
För det första var Jenson Button relativt sett lÄngsam under den sista stinten. Den försÀmrade konkurrenskraften under den sista stinten skulle kunna bero pÄ att Button körde en tyngre bil under denna stint i jÀmförelse med loppets tidigare faser. För det andra tog Buttons sista depÄstopp misstÀnkt lÄng tid i jÀmförelse med Fernando Alonsos och Michael Schumachers sista depÄstopp:
Fernando Alonso 7,9 sekunder med 21 varv kvar att köra
Jenson Button 8,3 sekunder med 14 varv kvar att köra
Michael Schumacher 6,1 sekunder med 12 varv kvar att köra
Trots att Alonso fyllde pÄ bensin för sju varv mer Àn vad Button gjorde tog alltsÄ Renaultstallets depÄstopp kortare tid Àn vad Buttons stopp gjorde. Michael Schumachers depÄstopp var drygt tvÄ sekunder snabbare trots att en relativt jÀmförbar bensinmÀngd bör ha pumpats i.
| | | Takuma Sato - BAR Honda 007 | Detta Àr givetvis indicier och inga vattentÀta bevis mot BAR-Honda, det kan mycket vÀl finnas fullt rationella förklaringar till dessa fenomen. Samtidigt Àr det givetvis ett mÀrkligt sammantrÀffande att detta sker i samma lopp som bilen bevisligen har haft kapacitet att köras med en lÀgre vikt Àn tillÄten under förutsÀttning att bilen ÄterstÀlls till laglig vikt i samband med det avslutande depÄstoppet.
Följande punkter Àr tagna ur FIAs överklagan mot funktionÀrernas beslut att lÄta Jenson Button behÄlla sin tredjeplats i San Marinos GP:
* NÀr bilen tömdes pÄ vÀtskor vÀgde bil och förare mindre Àn gÀllande minimivikt pÄ 600 kg.
* BAR-Hondas pÄstÄende att bilen aldrig vÀgde mindre Àn 600 kg under loppets gÄng var ej möjligt att styrka baserat pÄ de bevis som lades fram i samband med besiktningen av bilen.
* Ăven om bilen och föraren tillsammans aldrig vĂ€gde mindre Ă€n 600 kg under tĂ€vlingens gĂ„ng har stallet anvĂ€nt en vĂ€tska som barlast vilket inte Ă€r tillĂ„tet enligt gĂ€llande reglemente.
* Bilens bensinsystem har tillverkats pÄ ett sÀtt som gör det möjligt för stallet att köra bilen under minimivikten under delar av loppet.
* Stallet avslöjade inte frivilligt bensinsystemets konstruktion.
* Bensinsystemet Àr konstruerat pÄ ett sÀtt som vilseleder funktionÀrerna som ska besikta bilen. Den sekundÀra bensintanken töms inte nÀr huvudtanken töms och dÀrmed lurar man funktionÀrerna att bilens vikt Àr högre Àn vad den faktiskt Àr.
* BAR-Hondas representant pÄ plats vid besiktningen uppgav att bilen var helt tömd pÄ bensin nÀr den sekundÀra tanken fortfarande innehöll drygt 11 kg bensin.
| | | BAR Honda 007, laglig eller olaglig? | Vari ligger dÄ fördelarna för BAR-Honda? Hur mycket tjÀnar man pÄ att köra sin bil ett par kg under gÀllande minimivikt? Varje tÀvlingsvarv runt Imola förbrukar ungefÀr 3.0 kg bensin. Bilen kan alltsÄ inte ha varit under minimivikten under mer Àn de tvÄ sista varven innan depÄstoppen, eller fyra varv totalt. Men fördelarna med en lÀtt bil Àr större Àn vad man först kan tro.
Vi vet att BAR-bilen uppfyllde de viktmÀssiga kraven under den avslutande stinten och kan sÄledes helt utesluta en otillÄten fördel under loppets avslutning. Men under den övriga delen av loppet kan man alltsÄ ha kört bilen underviktig. Under antagandet att BAR körde bilen med 596 kg totalvikt som minst (med viss bensinmarginal vid depÄstoppen) och övriga stall anvÀnde torrvikten 605 kg (minimivikt vid loppets start) har alltsÄ BAR en viktfördel pÄ nio kg under sammanlagt 48 varv med tanke pÄ att Buttons sista stopp skedde i slutet av varv 48. 3 kg lÀgre vikt sÀgs ge en fördel pÄ ungefÀr 0.1s per varv pÄ Imola, vilket innebÀr att BAR skulle ha haft en fördel pÄ 0.3 sekunder per varv - eller 14.4 sekunder totalt under hela racet, vilket Àr en enorm skillnad!
Ett alternativt sÀtt att se pÄ saken Àr att BAR kunde köra tre extra varv innan sina depÄstopp jÀmfört med en motstÄndarbil med samma vikt - vilket ocksÄ skulle vara en enorm fördel. Dessutom tjÀnar man 0.3 sekunder pÄ sitt andra kvalvarv. Notera att bÄda BAR-förarna förbÀttrade sig avsevÀrt under söndagskvalet.
I eftermiddag faller domen mot BAR-Honda. Oavsett om det blir en friande eller fÀllande dom har denna historia Äterigen försatt sporten i en otrevlig situation dÀr ingen bil kan antas vara laglig och varje framsteg blir ifrÄgasatt.
LÄt oss hoppas att det dröjer lÀnge innan vi fÄr liknande problem i Formel Ett.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 F1-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|