F1 KALENDER 2013
 1 Australiens GP17/3 
 2 Malaysias GP24/3 
 3 Kinas GP14/4 
 4 Bahrains GP21/4 
 5 Spaniens GP12/5 
 6 Monacos GP26/5 
 7 Kanadas GP9/6 
 8 Storbritanniens GP30/6 
 9 Tysklands GP14/7 
 10 Ungerns GP28/7 
 11 Belgiens GP25/8 
 12 Italiens GP8/9 
 13 Singapore GP22/9 
 14 Sydkoreas GP6/10 
 15 Japans GP13/10 
 16 Indiens GP27/10 
 17 Abu Dhabi GP3/11 
 18 USA:s GP17/11 
 19 Brasiliens GP24/11 
 SPONSORER
 
 
 
Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps, Belgien Skriv ut

Längd: 7.004 km (4.353 miles), varv: 44 st = 308.052 km (191.456 miles)
Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder.

Klicka här för en större bild!

Blanchimont, La Source, Eau Rouge och Raidillon – smaka pĂ„ namnen och lĂ„t historiens vingslag breda ut sig pĂ„ tungan. Spa-Francorchamps Ă€r en bana med historia. Den anses av mĂ„nga vara den bĂ€sta banan i F1-kalendern i konkurrens med den japanska Suzukabanan.

Den ursprungliga banan bestod av en 14 kilometer lÄng landsvÀgsslinga som gick genom det belgiska skogslandskapet och knöt ihop byarna Malmedy, Masta, Stavelot och Francorchamps. Banan var kantad av stenmurar, hus och lantgÄrdar och hastigheterna var extremt höga. Spa-banan har krÀvt mÄnga liv genom Ären. Till slut hade tiden sprungit ifrÄn den och 1970 kördes det sista F1-loppet pÄ Spa fram till 1983.
   Avkortad till 6,9 kilometer Ă€r den fortfarande den lĂ€ngsta banan i F1-kalendern. Spa Ă€r kanske den största utmaning en racerförare kan stĂ€llas inför under sin karriĂ€r. Banan sĂ„llar obönhörligt agnarna frĂ„n vetet med sina snabba kurvor och höga farter.
   Direkt efter start- och mĂ„l mĂ„ste förarna bromsa ned inför den lĂ„ngsamma La Source-hĂ„rnĂ„len. Full acceleration nedför den branta backen som leder in i Eau Rouge och Raidillon, den svĂ„raste kurvan att bemĂ€stra under hela sĂ€songen. Denna snabba vĂ€nster-höger-vĂ€nsterkombination uppför backen mot Kemmel-rakan Ă€r banans viktigaste parti. En bra utgĂ„ng hĂ€r Ă€r en förutsĂ€ttning för en bra varvtid. Efter Eau Rouge följer en lĂ„ng raka som tar förarna till en hĂ„rd inbromsning frĂ„n 330 km/h till 130 km/h in i Les Combes-chikanen. Efter Les Combes följer det nybyggda partiet av banan. Först Malmedy, en lĂ„ngsam hĂ„rnĂ„lsliknande kurva som öppnar upp mot en snabb vĂ€nster, Rivage. FrĂ„n Rivage Ă€r det full fart ned mot Pouhon, ytterligare en svĂ„r kurva med dubbla tangeringspunkter som tas i 270 km/h. DĂ€refter följer ett lĂ„ngsammare parti med kurvor som sĂ„ smĂ„ningom utmynnar i Stavelot vilket tar förarna tillbaka till banans ursprung och allmĂ€n vĂ€g. Tillbaka mot start- och mĂ„l följer nu en rĂ€cka extremt snabba vĂ€nsterböjar. Blanchimont tas i hela 310 km/h och Ă€ven om avĂ„kningszonen numer Ă€r ordentligt tilltagen sĂ„ balanserar förarna pĂ„ slak lina. En hĂ„rd inbromsning tar förarna in i Bus Stop-chikanen, den sista svĂ„righeten innan varvet Ă€r avklarat.
   Spa Ă€r ocksĂ„ kĂ€nt för sin vĂ€xlande vĂ€derlek. Inte bara för att vĂ€dret kan slĂ„ om snabbt utan ocksĂ„ att vĂ€derleken varierar frĂ„n en del av banan till en annan. Det Ă€r inte ovanligt att det bara regnar pĂ„ en del av banan samtidigt som resten Ă€r torr.
   Som sig bör Ă€r Spa en bana som bara belönar de bĂ€sta förarna. Ayrton Senna vann pĂ„ Spa fem gĂ„nger. Fyra av dessa segrar kom i följd mellan 1988 och 1991. Damon Hill vann 1993, 1994 (efter att Michael Schumacher blev diskvalificerad) och 1998.
   Spa bjuder inte pĂ„ nĂ„gonting och för den som Ă€r oförsiktig kan banan bita ifrĂ„n ordentligt. Eau Rouge har sett flera svĂ„ra avĂ„kningar genom Ă„ren. 1993 körde Alex Zanardi av 1998 och 1999 var det bara turen som gjorde att Jacques Villeneuve inte gjorde sin far sĂ€llskap pĂ„ den stora banan i det blĂ„ nĂ€r han gick av i samma kurva och totalskrotade sin bil.


Alla 45 segrarna  |  Alla 45 kvalvinnarna
2012:J.ButtonMcLaren  | J.ButtonMcLaren1.47,573
2011:S.VettelRed Bull  | S.VettelRed Bull1.48,298
2010:L.HamiltonMcLaren  | M.WebberRed Bull1.45,778
2009:K.RĂ€ikkönenFerrari  | G.FisichellaForce India1.46,308
2008:F.MassaFerrari  | L.HamiltonMcLaren1.47,338
2007:K.RĂ€ikkönenFerrari  | K.RĂ€ikkönenFerrari1.45,994
2005:K.RĂ€ikkönenMcLaren  | JP.MontoyaMcLaren1.46,391
2004:K.RĂ€ikkönenMcLaren  | J.TrulliRenault1.56,232
2002:M.SchumacherFerrari  | M.SchumacherFerrari1.43,726
2001:M.SchumacherFerrari  | JP.MontoyaWilliams1.52,072
2000:M.HĂ€kkinenMcLaren  | M.HĂ€kkinenMcLaren1.50,646
1999:D.CoulthardMcLaren  | M.HĂ€kkinenMcLaren1.50,329
1998:D.HillJordan  | M.HĂ€kkinenMcLaren1.48,682
1997:M.SchumacherFerrari  | J.VilleneuveWilliams1.49,450
1996:M.SchumacherFerrari  | J.VilleneuveWilliams1.50,574
1995:M.SchumacherBenetton  | G.BergerFerrari1.54,392
1994:D.HillWilliams  | R.BarrichelloJordan2.21,163
1993:D.HillWilliams  | A.ProstWilliams1.47,571
1992:M.SchumacherBenetton  | N.MansellWilliams1.50,545
1991:A.SennaMcLaren  | A.SennaMcLaren1.47,811
1990:A.SennaMcLaren  | A.SennaMcLaren1.50,365
1989:A.SennaMcLaren  | A.SennaMcLaren1.50,867
1988:A.SennaMcLaren  | A.SennaMcLaren1.53,718
1987:A.ProstMcLaren  | N.MansellWilliams1.52,026
1986:N.MansellWilliams  | N.PiquetWilliams1.54,331
1985:A.SennaLotus  | A.ProstMcLaren1.55,306
1983:A.ProstRenault  | A.ProstRenault2.04,615
1970:P.RodriguezBRM  | J.StewartMarch3.28,000
1968:B.McLarenMcLaren  | C.AmonFerrari3.28,600
1967:D.GurneyEagle  | J.ClarkLotus3.28,100
1966:J.SurteesFerrari  | J.SurteesFerrari3.38,000
1965:J.ClarkLotus  | G.HillBRM3.45,400
1964:J.ClarkLotus  | D.GurneyBrabham3.50,900
1963:J.ClarkLotus  | G.HillBRM3.54,100
1962:J.ClarkLotus  | G.HillBRM3.57,000
1961:P.HillFerrari  | P.HillFerrari3.59,300
1960:J.BrabhamCooper  | J.BrabhamCooper3.50,000
1958:T.BrooksVanwall  | M.HawthornFerrari3.57,100
1956:P.CollinsFerrari  | JM.FangioFerrari4.09,800
1955:JM.FangioMercedes-B.  | E.CastellottiLancia4.18,100
1954:JM.FangioMaserati  | JM.FangioMaserati4.22,100
1953:A.AscariFerrari  | JM.FangioMaserati4.30,000
1952:A.AscariFerrari  | A.AscariFerrari4.37,000
1951:N.FarinaAlfa Romeo  | JM.FangioAlfa Romeo4.25,000
1950:JM.FangioAlfa Romeo  | N.FarinaAlfa Romeo4.37,000

Kontakta organisatören
Spa Activities sprl
Route du Circuit 55
4970 Francorchamps
B

Tel : +3287 275 146
Fax : +3287 275 551
 
     
 
 
 
 SENASTE NYTT 
 2010-05-16 19:25  FIA- och funktionĂ€rstabbe i Monaco
 2010-05-15 13:14  Alonso kvalar inte efter kraschen
 2010-05-09 16:03  Webber utklassningssegrade
 2010-05-08 18:16  Ferrari bestraffade efter depĂ„incidenten
 2010-05-07 21:28  Bilder: Spanien - fredag
 2010-05-05 10:04  Ferrari bygger om sina motorer
 2010-04-18 11:16  Button vann Kinas GP
 2010-04-17 10:29  Vettel i pole inför Kinas GP
 2010-04-16 08:11  Motorproblemen akuta för Ferrari
 2010-04-05 08:12  Kritik mot vinglande Hamilton
 2010-04-04 11:38  Vettel vann före Webber
 2010-04-04 08:25  Bilder: Malaysia - fredag/lördag
 2010-04-03 11:40  Webber överlĂ€gen i kvalificeringen
 2010-04-02 09:53  2:a trĂ€ningen i Malaysia
 2010-04-02 08:14  1:a trĂ€ningen i Malaysia
 2010-03-28 10:53  Button vann Australiens GP
 2010-03-27 08:21  Vettel tog pole i Australien
 2010-03-26 08:44  SĂ€mre bevakning denna helg
 2010-03-16 15:03  Bilder: Bahrain - loppet
 2010-03-14 23:45  Motorfel, inte avgasröret för Vettel
 2010-03-14 15:25  Dubbelseger för Ferrari i Bahrain
 2010-03-14 12:06  Massa och Alonso byter motor
 2010-03-13 13:18  Kvalificeringen i Bahrain
 2010-03-13 10:15  3:e trĂ€ningen i Bahrain
 2010-03-12 21:06  Bilder: Bahrain - fredag del 6
 2010-03-12 19:38  Bilder: Bahrain - fredag del 5
 2010-03-12 18:28  Bilder: Bahrain - fredag del 4
 2010-03-12 18:01  Bilder: Bahrain - fredag del 3
 2010-03-12 16:43  Bilder: Bahrain - fredag del 2
 2010-03-12 16:15  Bilder: Bahrain - fredag del 1
 2010-03-12 13:59  2:a trĂ€ningen i Bahrain
 2010-03-12 09:51  1:a trĂ€ning i Bahrain
 2010-03-11 22:55  Bilder: Inför Bahrain - Force India / Mercedes GP
 2010-03-11 22:00  Bilder: Inför Bahrain - Ferrari
 2010-03-09 18:16  Sauber kan bli Ă„rets överraskning
 2010-02-28 18:20  Tester: Barcelona 28/2
 2010-02-27 20:00  Tester: Barcelona 27/2
 2010-02-26 18:34  Bilder: Barcelona 25-26/2
 2010-02-26 17:47  Tester: Barcelona 26/2
 2010-02-25 21:26  Tester: Barcelona 25/2
 2010-02-20 20:20  Tester: Jerez 20/2
 2010-02-19 22:06  Bilder: Jerez 19/2
 2010-02-19 20:17  Tester: Jerez 19/2
 2010-02-18 18:52  Tester: Jerez 18/2
 2010-02-18 13:35  Bilder: Lotus T127
 2010-02-18 13:18  Tester: Jerez 17/2
 2010-02-10 19:31  Bilder: Fernando Alonso i Jerez
 2010-02-10 18:48  Tester: Jerez 10/2
 2010-02-10 11:34  Red Bull RB6
 2010-02-09 10:42  Force India VJM03
 2010-02-05 17:37  Shakedown av Virgin Racing VR-01
 2010-02-04 15:59  Heidfeld blir tredjeförare hos Mercedes
 2010-02-03 21:42  Bilder: Fernando Alonso
 2010-02-03 18:13  Tester: Valencia 3/2
 2010-02-03 13:44  Virgin Racing VR-01
 2010-02-03 09:55  Bilder: Valencia 1/2 -- 3/2
 2010-02-02 18:28  Tester: Valencia 2/2
 2010-02-01 19:47  Bilder: Valencia 1/2
 2010-02-01 18:14  Tester: Valencia 1/2
 2010-02-01 13:04  Scuderia Toro Rosso STR5
 
 FÖRAR-VM 2012
 1 S.Vettel281.0 
 2 F.Alonso278.0 
 3 K.RĂ€ikkönen207.0 
 4 L.Hamilton190.0 
 5 J.Button188.0 
 6 M.Webber179.0 
 7 F.Massa122.0 
 8 R.Grosjean96.0 
 9 N.Rosberg93.0 
 10 S.PĂ©rez66.0 
 11 N.HĂŒlkenberg63.0 
 12 K.Kobayashi60.0 
 13 M.Schumacher49.0 
 14 P.di Resta46.0 
 15 P.Maldonado45.0 
 16 B.Senna31.0 
 17 J-E.Vergne16.0 
 18 D.Ricciardo10.0 

 KONSTRUKTÖRS-VM 2012
 1 Red Bull460.0 
 2 Ferrari400.0 
 3 McLaren378.0 
 4 Lotus303.0 
 5 Mercedes142.0 
 6 Sauber126.0 
 7 Force India109.0 
 8 Williams76.0 
 9 Toro Rosso26.0 
 10 HRT0.0 
 = Marussia0.0 
 = Caterham0.0 

 F1 KALENDER 2012
 1 Australiens GP18/3 
 2 Malaysias GP25/3 
 3 Kinas GP15/4 
 4 Bahrains GP22/4 
 5 Spaniens GP13/5 
 6 Monacos GP27/5 
 7 Kanadas GP10/6 
 8 Europas GP24/6 
 9 Storbritanniens GP8/7 
 10 Tysklands GP22/7 
 11 Ungerns GP29/7 
 12 Belgiens GP2/9 
 13 Italiens GP9/9 
 14 Singapore GP23/9 
 15 Japans GP7/10 
 16 Sydkoreas GP14/10 
 17 Indiens GP28/10 
 18 Abu Dhabi GP4/11 
 19 USA:s GP18/11 
 20 Brasiliens GP25/11