|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps, Belgien
|
|
Längd: 7.004 km (4.353 miles), varv: 44 st = 308.052 km (191.456 miles) Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder.
Blanchimont, La Source, Eau Rouge och Raidillon â smaka pĂ„ namnen och lĂ„t historiens vingslag breda ut sig pĂ„ tungan. Spa-Francorchamps Ă€r en bana med historia. Den anses av mĂ„nga vara den bĂ€sta banan i F1-kalendern i konkurrens med den japanska Suzukabanan. Den ursprungliga banan bestod av en 14 kilometer lĂ„ng landsvĂ€gsslinga som gick genom det belgiska skogslandskapet och knöt ihop byarna Malmedy, Masta, Stavelot och Francorchamps. Banan var kantad av stenmurar, hus och lantgĂ„rdar och hastigheterna var extremt höga. Spa-banan har krĂ€vt mĂ„nga liv genom Ă„ren. Till slut hade tiden sprungit ifrĂ„n den och 1970 kördes det sista F1-loppet pĂ„ Spa fram till 1983.
Avkortad till 6,9 kilometer Àr den fortfarande den lÀngsta banan i F1-kalendern. Spa Àr kanske den största utmaning en racerförare kan stÀllas inför under sin karriÀr. Banan sÄllar obönhörligt agnarna frÄn vetet med sina snabba kurvor och höga farter.
Direkt efter start- och mÄl mÄste förarna bromsa ned inför den lÄngsamma La Source-hÄrnÄlen. Full acceleration nedför den branta backen som leder in i Eau Rouge och Raidillon, den svÄraste kurvan att bemÀstra under hela sÀsongen. Denna snabba vÀnster-höger-vÀnsterkombination uppför backen mot Kemmel-rakan Àr banans viktigaste parti. En bra utgÄng hÀr Àr en förutsÀttning för en bra varvtid. Efter Eau Rouge följer en lÄng raka som tar förarna till en hÄrd inbromsning frÄn 330 km/h till 130 km/h in i Les Combes-chikanen. Efter Les Combes följer det nybyggda partiet av banan. Först Malmedy, en lÄngsam hÄrnÄlsliknande kurva som öppnar upp mot en snabb vÀnster, Rivage. FrÄn Rivage Àr det full fart ned mot Pouhon, ytterligare en svÄr kurva med dubbla tangeringspunkter som tas i 270 km/h. DÀrefter följer ett lÄngsammare parti med kurvor som sÄ smÄningom utmynnar i Stavelot vilket tar förarna tillbaka till banans ursprung och allmÀn vÀg. Tillbaka mot start- och mÄl följer nu en rÀcka extremt snabba vÀnsterböjar. Blanchimont tas i hela 310 km/h och Àven om avÄkningszonen numer Àr ordentligt tilltagen sÄ balanserar förarna pÄ slak lina. En hÄrd inbromsning tar förarna in i Bus Stop-chikanen, den sista svÄrigheten innan varvet Àr avklarat.
Spa Àr ocksÄ kÀnt för sin vÀxlande vÀderlek. Inte bara för att vÀdret kan slÄ om snabbt utan ocksÄ att vÀderleken varierar frÄn en del av banan till en annan. Det Àr inte ovanligt att det bara regnar pÄ en del av banan samtidigt som resten Àr torr.
Som sig bör Àr Spa en bana som bara belönar de bÀsta förarna. Ayrton Senna vann pÄ Spa fem gÄnger. Fyra av dessa segrar kom i följd mellan 1988 och 1991. Damon Hill vann 1993, 1994 (efter att Michael Schumacher blev diskvalificerad) och 1998.
Spa bjuder inte pÄ nÄgonting och för den som Àr oförsiktig kan banan bita ifrÄn ordentligt. Eau Rouge har sett flera svÄra avÄkningar genom Ären. 1993 körde Alex Zanardi av 1998 och 1999 var det bara turen som gjorde att Jacques Villeneuve inte gjorde sin far sÀllskap pÄ den stora banan i det blÄ nÀr han gick av i samma kurva och totalskrotade sin bil.
|
Alla 45 segrarna |
| |
Alla 45 kvalvinnarna |
2012: | J.Button | McLaren | | | J.Button | McLaren | 1.47,573 |
2011: | S.Vettel | Red Bull | | | S.Vettel | Red Bull | 1.48,298 |
2010: | L.Hamilton | McLaren | | | M.Webber | Red Bull | 1.45,778 |
2009: | K.RÀikkönen | Ferrari | | | G.Fisichella | Force India | 1.46,308 |
2008: | F.Massa | Ferrari | | | L.Hamilton | McLaren | 1.47,338 |
2007: | K.RÀikkönen | Ferrari | | | K.RÀikkönen | Ferrari | 1.45,994 |
2005: | K.RÀikkönen | McLaren | | | JP.Montoya | McLaren | 1.46,391 |
2004: | K.RÀikkönen | McLaren | | | J.Trulli | Renault | 1.56,232 |
2002: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.43,726 |
2001: | M.Schumacher | Ferrari | | | JP.Montoya | Williams | 1.52,072 |
2000: | M.HĂ€kkinen | McLaren | | | M.HĂ€kkinen | McLaren | 1.50,646 |
1999: | D.Coulthard | McLaren | | | M.HĂ€kkinen | McLaren | 1.50,329 |
1998: | D.Hill | Jordan | | | M.HĂ€kkinen | McLaren | 1.48,682 |
1997: | M.Schumacher | Ferrari | | | J.Villeneuve | Williams | 1.49,450 |
1996: | M.Schumacher | Ferrari | | | J.Villeneuve | Williams | 1.50,574 |
1995: | M.Schumacher | Benetton | | | G.Berger | Ferrari | 1.54,392 |
1994: | D.Hill | Williams | | | R.Barrichello | Jordan | 2.21,163 |
1993: | D.Hill | Williams | | | A.Prost | Williams | 1.47,571 |
1992: | M.Schumacher | Benetton | | | N.Mansell | Williams | 1.50,545 |
1991: | A.Senna | McLaren | | | A.Senna | McLaren | 1.47,811 |
1990: | A.Senna | McLaren | | | A.Senna | McLaren | 1.50,365 |
1989: | A.Senna | McLaren | | | A.Senna | McLaren | 1.50,867 |
1988: | A.Senna | McLaren | | | A.Senna | McLaren | 1.53,718 |
1987: | A.Prost | McLaren | | | N.Mansell | Williams | 1.52,026 |
1986: | N.Mansell | Williams | | | N.Piquet | Williams | 1.54,331 |
1985: | A.Senna | Lotus | | | A.Prost | McLaren | 1.55,306 |
1983: | A.Prost | Renault | | | A.Prost | Renault | 2.04,615 |
1970: | P.Rodriguez | BRM | | | J.Stewart | March | 3.28,000 |
1968: | B.McLaren | McLaren | | | C.Amon | Ferrari | 3.28,600 |
1967: | D.Gurney | Eagle | | | J.Clark | Lotus | 3.28,100 |
1966: | J.Surtees | Ferrari | | | J.Surtees | Ferrari | 3.38,000 |
1965: | J.Clark | Lotus | | | G.Hill | BRM | 3.45,400 |
1964: | J.Clark | Lotus | | | D.Gurney | Brabham | 3.50,900 |
1963: | J.Clark | Lotus | | | G.Hill | BRM | 3.54,100 |
1962: | J.Clark | Lotus | | | G.Hill | BRM | 3.57,000 |
1961: | P.Hill | Ferrari | | | P.Hill | Ferrari | 3.59,300 |
1960: | J.Brabham | Cooper | | | J.Brabham | Cooper | 3.50,000 |
1958: | T.Brooks | Vanwall | | | M.Hawthorn | Ferrari | 3.57,100 |
1956: | P.Collins | Ferrari | | | JM.Fangio | Ferrari | 4.09,800 |
1955: | JM.Fangio | Mercedes-B. | | | E.Castellotti | Lancia | 4.18,100 |
1954: | JM.Fangio | Maserati | | | JM.Fangio | Maserati | 4.22,100 |
1953: | A.Ascari | Ferrari | | | JM.Fangio | Maserati | 4.30,000 |
1952: | A.Ascari | Ferrari | | | A.Ascari | Ferrari | 4.37,000 |
1951: | N.Farina | Alfa Romeo | | | JM.Fangio | Alfa Romeo | 4.25,000 |
1950: | JM.Fangio | Alfa Romeo | | | N.Farina | Alfa Romeo | 4.37,000 |
Kontakta organisatören
Spa Activities sprl
Route du Circuit 55
4970 Francorchamps
B
Tel : +3287 275 146
Fax : +3287 275 551
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|