F1 KALENDER 2013
 1 Australiens GP17/3 
 2 Malaysias GP24/3 
 3 Kinas GP14/4 
 4 Bahrains GP21/4 
 5 Spaniens GP12/5 
 6 Monacos GP26/5 
 7 Kanadas GP9/6 
 8 Storbritanniens GP30/6 
 9 Tysklands GP14/7 
 10 Ungerns GP28/7 
 11 Belgiens GP25/8 
 12 Italiens GP8/9 
 13 Singapore GP22/9 
 14 Sydkoreas GP6/10 
 15 Japans GP13/10 
 16 Indiens GP27/10 
 17 Abu Dhabi GP3/11 
 18 USA:s GP17/11 
 19 Brasiliens GP24/11 
 SPONSORER
 
 
Fördel Michelin pĂ„ Magny-CoursTill föregćende sidaSkriv ut
 Klicka här för en stor bild  
Mycket handlar om däck i racing...
Förra Äret sÄ dominerade Michelin över Bridgestone pÄ Magny-Cours, som i folkmun kallas för Michelins hemmabana. Ralf Schumacher och Juan Pablo Montoya tog i sina BMW Williams hand om bÄda platserna i första startledet och vann sedan en dubbel före Ferraris Michael Schumacher. Kan Michelins dominans pÄ banan fortsÀtta Àven i Är, vi lÄter nÄgra förare och tekniskt ansvariga komma till tals.

Juan Pablo Montoya – BMW Williams.
 –  Jag tror att USA:s GP Ă€r en förbannelse för mig. Förra Ă„ret sĂ„ förlorade jag chansen till vĂ€rldsmĂ€startiteln och i Ă„r... "well, you know!". Förra Ă„ret pĂ„ Magny-Cours sĂ„ kvalificerade sig Ralf och jag som etta och tvĂ„ och vi korsade Ă€ven mĂ„llinjen som etta och tvĂ„a. Det blir kanske svĂ„rt att upprepa i Ă„r, men vi brukar prestera bra pĂ„ banan. Vi tar Ă€ven med lite nya bildelar till Frankrike som ska göra vĂ„r bil mera konkurrenskraftig.

Sam Michael - Teknisk direktör, WilliamsF1.
 –  Till Magny-Cours har vi ett flertal aerodynamiska förbĂ€ttring, vilka har utvecklats i vĂ„rt pĂ„gĂ„ende utvecklingsprogram för att förbĂ€ttra FW26. Vi har Ă€ven gjort nĂ„gra mekaniska förĂ€ndringar som ska förbĂ€ttra vĂ„r konkurrenskraft, inte minst pĂ„ denna typ av bana. PĂ„ Magny-Cours finns en högfartsektion, tvĂ„ högfartchikaner och ett par lĂ„ngsamma och medelsnabba kurvor. Strategin Ă€r ganska enkel pĂ„ grund av depĂ„lĂ€ngden och den typiska dĂ€ckskonsumtionen för banan.

Mario Theissen - Direktör, BMW Motorsport.
 –  PĂ„ Magny-Cours kommer P84-motorn att utsĂ€ttas för mindre pĂ„frestningar (Ă€n Kanada och USA), men vi mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara noggranna för att uppnĂ„ full driftsĂ€kerhet. Tidigare har vi haft nĂ„gra mycket heta lopp i Frankrike som frestat pĂ„ motorernas hĂ„llbarhet. Men trots detta, sĂ„ mĂ„ste mĂ„let vara att ta tillvara motorns styrka och varvtalskapacitet.

  Klicka här för en stor bild
Jenson Button, Shuhei Nakamoto (Honda).
Jenson Button – BAR Honda.
 –  Jag ser verkligen fram emot att tĂ€vla i Frankrike. Michelin bör fungera extremt bra pĂ„ Magny-Cours och jag Ă€r övertygad att vĂ„rt starka paket kommer att ge oss chansen att slĂ„ss om podiumplatserna. VĂ„ran bil kĂ€ndes fantastiskt i Indianapolis och det var sĂ„ trĂ„kigt att behöva bryta det loppet. VĂ„rt mĂ„l bör vara att fĂ„ bĂ„da bilarna i mĂ„l och ta mĂ„nga poĂ€ng om vi vill kunna utmana om andraplatsen i konstruktörsmĂ€sterskapet.

Craig Wilson - Första tÀvlingsingenjör, BAR Honda.
 –  DriftsĂ€kerhet och prestandautveckling Ă€r nyckeln ifall vi ska bibehĂ„lla vĂ„r position under Ă„rets andra hĂ€lft. Vi testade i Jerez under förra veckan och arbetade med framtida utvecklingar och fixade smĂ„fel inför de kommande loppen. Vi har ocksĂ„ testat dĂ€ck tillsammans med Michelin för att bestĂ€mma vilka tvĂ„ dĂ€cktyper vi ska ta med oss till deras hemma Grand Prix i Frankrike. Magny-Coursbanan i sig Ă€r en utmatning, den Ă€r mycket jĂ€mn, men fĂ€stet varierar, inte minst pĂ„ grund av de yttre förutsĂ€ttningarna (temperatur/vindar/luftfuktighet).

Shuhei Nakamoto - Direktör, Honda Racing Development.
 –  Under den andra hĂ€lften av sĂ€songen sĂ„ Ă€r vĂ„rt mĂ„l att nĂ€rma oss Ferrari, sĂ„ vi kan slĂ„ss om den högsta platsen pĂ„ podiumet. Vi arbetar hĂ„rt med att fortsĂ€tta att utveckla motorn och det nĂ€rmaste mĂ„let Ă€r ett bra resultat i Magny-Cours, pĂ„ vĂ„r partner Michelins hemma Grand Prix.


Forza Motorsport 2004-06-27 12:58
 
 SENASTE NYTT 
 2010-05-16 19:25  FIA- och funktionĂ€rstabbe i Monaco
 2010-05-15 13:14  Alonso kvalar inte efter kraschen
 2010-05-09 16:03  Webber utklassningssegrade
 2010-05-08 18:16  Ferrari bestraffade efter depĂ„incidenten
 2010-05-07 21:28  Bilder: Spanien - fredag
 2010-05-05 10:04  Ferrari bygger om sina motorer
 2010-04-18 11:16  Button vann Kinas GP
 2010-04-17 10:29  Vettel i pole inför Kinas GP
 2010-04-16 08:11  Motorproblemen akuta för Ferrari
 2010-04-05 08:12  Kritik mot vinglande Hamilton
 2010-04-04 11:38  Vettel vann före Webber
 2010-04-04 08:25  Bilder: Malaysia - fredag/lördag
 2010-04-03 11:40  Webber överlĂ€gen i kvalificeringen
 2010-04-02 09:53  2:a trĂ€ningen i Malaysia
 2010-04-02 08:14  1:a trĂ€ningen i Malaysia
 2010-03-28 10:53  Button vann Australiens GP
 2010-03-27 08:21  Vettel tog pole i Australien
 2010-03-26 08:44  SĂ€mre bevakning denna helg
 2010-03-16 15:03  Bilder: Bahrain - loppet
 2010-03-14 23:45  Motorfel, inte avgasröret för Vettel
 2010-03-14 15:25  Dubbelseger för Ferrari i Bahrain
 2010-03-14 12:06  Massa och Alonso byter motor
 2010-03-13 13:18  Kvalificeringen i Bahrain
 2010-03-13 10:15  3:e trĂ€ningen i Bahrain
 2010-03-12 21:06  Bilder: Bahrain - fredag del 6
 2010-03-12 19:38  Bilder: Bahrain - fredag del 5
 2010-03-12 18:28  Bilder: Bahrain - fredag del 4
 2010-03-12 18:01  Bilder: Bahrain - fredag del 3
 2010-03-12 16:43  Bilder: Bahrain - fredag del 2
 2010-03-12 16:15  Bilder: Bahrain - fredag del 1
 2010-03-12 13:59  2:a trĂ€ningen i Bahrain
 2010-03-12 09:51  1:a trĂ€ning i Bahrain
 2010-03-11 22:55  Bilder: Inför Bahrain - Force India / Mercedes GP
 2010-03-11 22:00  Bilder: Inför Bahrain - Ferrari
 2010-03-09 18:16  Sauber kan bli Ă„rets överraskning
 2010-02-28 18:20  Tester: Barcelona 28/2
 2010-02-27 20:00  Tester: Barcelona 27/2
 2010-02-26 18:34  Bilder: Barcelona 25-26/2
 2010-02-26 17:47  Tester: Barcelona 26/2
 2010-02-25 21:26  Tester: Barcelona 25/2
 2010-02-20 20:20  Tester: Jerez 20/2
 2010-02-19 22:06  Bilder: Jerez 19/2
 2010-02-19 20:17  Tester: Jerez 19/2
 2010-02-18 18:52  Tester: Jerez 18/2
 2010-02-18 13:35  Bilder: Lotus T127
 2010-02-18 13:18  Tester: Jerez 17/2
 2010-02-10 19:31  Bilder: Fernando Alonso i Jerez
 2010-02-10 18:48  Tester: Jerez 10/2
 2010-02-10 11:34  Red Bull RB6
 2010-02-09 10:42  Force India VJM03
 2010-02-05 17:37  Shakedown av Virgin Racing VR-01
 2010-02-04 15:59  Heidfeld blir tredjeförare hos Mercedes
 2010-02-03 21:42  Bilder: Fernando Alonso
 2010-02-03 18:13  Tester: Valencia 3/2
 2010-02-03 13:44  Virgin Racing VR-01
 2010-02-03 09:55  Bilder: Valencia 1/2 -- 3/2
 2010-02-02 18:28  Tester: Valencia 2/2
 2010-02-01 19:47  Bilder: Valencia 1/2
 2010-02-01 18:14  Tester: Valencia 1/2
 2010-02-01 13:04  Scuderia Toro Rosso STR5
 
 FÖRAR-VM 2012
 1 S.Vettel281.0 
 2 F.Alonso278.0 
 3 K.RĂ€ikkönen207.0 
 4 L.Hamilton190.0 
 5 J.Button188.0 
 6 M.Webber179.0 
 7 F.Massa122.0 
 8 R.Grosjean96.0 
 9 N.Rosberg93.0 
 10 S.PĂ©rez66.0 
 11 N.HĂŒlkenberg63.0 
 12 K.Kobayashi60.0 
 13 M.Schumacher49.0 
 14 P.di Resta46.0 
 15 P.Maldonado45.0 
 16 B.Senna31.0 
 17 J-E.Vergne16.0 
 18 D.Ricciardo10.0 

 KONSTRUKTÖRS-VM 2012
 1 Red Bull460.0 
 2 Ferrari400.0 
 3 McLaren378.0 
 4 Lotus303.0 
 5 Mercedes142.0 
 6 Sauber126.0 
 7 Force India109.0 
 8 Williams76.0 
 9 Toro Rosso26.0 
 10 HRT0.0 
 = Marussia0.0 
 = Caterham0.0 

 F1 KALENDER 2012
 1 Australiens GP18/3 
 2 Malaysias GP25/3 
 3 Kinas GP15/4 
 4 Bahrains GP22/4 
 5 Spaniens GP13/5 
 6 Monacos GP27/5 
 7 Kanadas GP10/6 
 8 Europas GP24/6 
 9 Storbritanniens GP8/7 
 10 Tysklands GP22/7 
 11 Ungerns GP29/7 
 12 Belgiens GP2/9 
 13 Italiens GP9/9 
 14 Singapore GP23/9 
 15 Japans GP7/10 
 16 Sydkoreas GP14/10 
 17 Indiens GP28/10 
 18 Abu Dhabi GP4/11 
 19 USA:s GP18/11 
 20 Brasiliens GP25/11