|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Albert Park - Melbourne, Australien
|
|
Längd: 5.303 km (3.296 miles), varv: 58 st = 307.574 km (191.158 miles) Bensinförbrukning 2008: 2.50 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.45 sekunder.
Sedan 1996 har Australiens Grand Prix körts på Albert Park i Melbourne. Banan är en av de nyare i F1-kalendern och påminner om Magny Cours och Hungaroring till sin karaktär genom att det inte finns några ställen på banan som verkligen ger förarna en utmaning. Albert Park erbjuder få omkörningstillfällen och det brukar leda till processionsliknande tävlingar. Bästa tillfället till en omkörning är i ingången till första kurvan men för det krävs antingen ett misstag eller ett rejält övertag i form av bättre material. Banan har överlag ett jämt underlag med undantag för några inbromsningszoner, men greppet är dåligt. Eftersom Albert Park är en temporär bana som bara används en gång om året läggs det inte ner något gummi på banan vilket innebär att greppet i asfalten blir dåligt. Lägg därtill smuts, damm och skräp vid sidan av idealspåret vilket ytterligare försvårar omkörningar.
Banan tvingar stallen att kompromissa med inställningarna på bilen. Samtidigt som man vill ha bra fart längs de snabba partierna behövs det massor av grepp i de långsamma kurvorna.
Även om Albert Park inte tillhör de mer intressanta banorna på kalendern så har loppet ändå bjudit på en minnesvärda händelser. Framförallt har banan en förkärlek för att spela favoriterna spratt från oväntat håll. 1996 tog Jacques Villeneuve i sin F1-debut pole position och ledde länge loppet före sin mer erfarne teamkollega Damon Hill tills han drabbades av motorproblem. En ännu större sensation var kanske att Eddie Irvine i samma lopp kvalade in före Michael Schumacher i sin debut för Ferrari. Det som TV-tittaren kanske minns bäst är Martin Brundles fruktansvärda krasch samma år, i kurva 3. Brundle missade inbromsningen på första varvet och i trängseln gjorde han en flygtur över sina kollegor som efter ett flertal volter slutade i grusfållan. Brundle kunde oskadd kliva ur vraket och publiken kunde dra en lättnadens suck att det första loppet på Albert Park inte slutade i en tragedi.
Det var i kurva 3, fem år senare, som Jacques Villeneuve körde in i Ralf Schumacher. Villeneuve bjöds på en flygtur som slutade med att en funktionär avled efter att ha träffats av ett av hjulen från Villeneuves BAR-bil.
|
Alla 17 segrarna |
| |
Alla 17 kvalvinnarna |
2012: | J.Button | McLaren | | | L.Hamilton | McLaren | 1.24,922 |
2011: | S.Vettel | Red Bull | | | S.Vettel | Red Bull | 1.23,529 |
2010: | J.Button | McLaren | | | S.Vettel | Red Bull | 1.23,919 |
2009: | J.Button | Brawn GP | | | J.Button | Brawn GP | 1.26,202 |
2008: | L.Hamilton | McLaren | | | L.Hamilton | McLaren | 1.26,714 |
2007: | K.Räikkönen | Ferrari | | | K.Räikkönen | Ferrari | 1.26,072 |
2006: | F.Alonso | Renault | | | J.Button | Honda | 1.25,229 |
2005: | G.Fisichella | Renault | | | G.Fisichella | Renault | 3.01,460 |
2004: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.24,408 |
2003: | D.Coulthard | McLaren | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.27,173 |
2002: | M.Schumacher | Ferrari | | | R.Barrichello | Ferrari | 1.25,843 |
2001: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.26,892 |
2000: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Häkkinen | McLaren | 1.30,556 |
1999: | E.Irvine | Ferrari | | | M.Häkkinen | McLaren | 1.30,462 |
1998: | M.Häkkinen | McLaren | | | M.Häkkinen | McLaren | 1.30,010 |
1997: | D.Coulthard | McLaren | | | J.Villeneuve | Williams | 1.29,369 |
1996: | D.Hill | Williams | | | J.Villeneuve | Williams | 1.32,371 |
Kontakta organisatören
CAMS LTD
851 Dandenong Road
Malvern East
Melbourne 3145
AUS
Tel : +613 9593 7777
Fax : +613 9593 7700
Mail: tims@cams.com.au
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.Räikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.Pérez | 66.0 |
11 | N.Hülkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|