|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Magny-Cours - Nevers, Frankrike
|
|
Längd: 4.411 km (2.741 miles), varv: 70 st = 308.586 km (191.787 miles) Bensinförbrukning 2008: 2.19 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.35 sekunder.
Mitt ute pÄ den franska landsbygden ligger Magny Cours-banan. Med stöd av Frankrikes president Francois Mitterand flyttades Frankrikes Grand Prix frÄn Paul Ricard till Magny Cours 1991 för att bÀttra pÄ ekonomin i regionen. Banan har fÄtt utstÄ mycket kritik bÄde frÄn förare och publik pÄ grund av sin sterila och trÄkiga karaktÀr. Det finns flera medelsnabba kurvor och en snabb raka men rytmen förstörs av de alltför mÄnga och lÄngsamma kurvorna. Vid tre tillfÀllen per varv fÄr förarna gÄ ned pÄ tvÄans vÀxel eller lÀgre för att ta sig igenom kurvor som mer hör hemma pÄ en gokartbana Àn en fullvÀrdig Grand Prix-bana.
Banans största utmaning Ă€r den snabba kombination av en vĂ€nster och en mycket lĂ„ng högerkurva, Grand Courbe och Estoril, som tar förarna frĂ„n startrakan ut till banans snabbaste parti som slutar med Adelaide-hĂ„rnĂ„len. Adelaide-hĂ„rnĂ„len Ă€r ett populĂ€rt omkörningstillfĂ€lle, nĂ„got som David Coulthard demonstrerade för Michael Schumacher nĂ€r han vann Frankrikes Grand Prix 2000. DĂ€refter accelererar bilarna ned mot NĂŒrburgringkurvan, en snabb höger-vĂ€nsterkombination, för att kort dĂ€refter stĂ€lla sig pĂ„ hejdarna inför en 180-graders hĂ„rnĂ„l. Ă
terigen, en kort sprintstrÀcka, genom Imolakurvan, till nÀsta lÄngsamma kurva, Chateau dŽEau. DÀrefter följer en kort raka ned mot den avslutande chikanen som tas pÄ ettans vÀxel och leder ut pÄ start- och mÄlrakan efter 4.2 kilometer.
Av alla banor som ingÄr i F1-kalendern sÄ Àr det bara Monaco och Hungaroring som Àr lÄngsammare Àn Magny Cours. Snitthastigheten nÄr inte upp i mer Àn dryga 190 km/h pÄ ett varv. Roligast för publiken blir det nÀr Magny Cours fÄr hjÀlp av vÀdergudarna för att höja spÀnningen. Den fina och jÀmna asfaltbelÀggningen förvandlas till en isbana nÀr det regnar och 1999 vann Heinz Harald Frentzen sin första seger för Jordanstallet nÀr han kryssade fram mellan pölarna pÄ den regndrÀnkta banan.
|
Alla 18 segrarna |
| |
Alla 18 kvalvinnarna |
2008: | F.Massa | Ferrari | | | K.RÀikkönen | Ferrari | 1.16,449 |
2007: | K.RÀikkönen | Ferrari | | | F.Massa | Ferrari | 1.15,034 |
2006: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.15,493 |
2005: | F.Alonso | Renault | | | F.Alonso | Renault | 1.14,412 |
2004: | M.Schumacher | Ferrari | | | F.Alonso | Renault | 1.13,698 |
2003: | R.Schumacher | Williams | | | R.Schumacher | Williams | 1.15,019 |
2002: | M.Schumacher | Ferrari | | | JP.Montoya | Williams | 1.11,985 |
2001: | M.Schumacher | Ferrari | | | R.Schumacher | Williams | 1.12,989 |
2000: | D.Coulthard | McLaren | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.15,632 |
1999: | H-H.Frentzen | Jordan | | | R.Barrichello | Stewart | 1.38,441 |
1998: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.HĂ€kkinen | McLaren | 1.14,929 |
1997: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.14,548 |
1996: | D.Hill | Williams | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.15,989 |
1995: | M.Schumacher | Benetton | | | D.Hill | Williams | 1.17,225 |
1994: | M.Schumacher | Benetton | | | D.Hill | Williams | 1.16,282 |
1993: | A.Prost | Williams | | | D.Hill | Williams | 1.14,382 |
1992: | N.Mansell | Williams | | | N.Mansell | Williams | 1.13,864 |
1991: | N.Mansell | Williams | | | R.Patrese | Williams | 1.14,559 |
Kontakta organisatören
ASA Nevers Magny-Cours
Technopole
58470 Magny-Cours
F
Tel : +333 8621 2895
Fax : +333 8621 2896
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|