|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Indianapolis Motor Speedway - Indianapolis, USA
|
|
Längd: 4.192 km (2.605 miles), varv: 73 st = 306.016 km (190.190 miles)
Senaste gÄngen Formel 1-cirkusen besökte USA var 1991 nÀr Ayrton Senna tog hem segern i Phoenix. Sedan dess har det gjorts Ätskilliga trevare frÄn FIA, FOA och olika arrangörer i USA att fÄ till stÄnd ett Grand Prix i USA igen. NÀr man till sÀsongen 2000 ÄtervÀnde till USA gjorde man det till klassisk mark för motorsportvÀnner. En lÀmpligare plats Àn Indianapolis Speedway hade knappast kunnat hittas. Sedan 1909 har amerikanerna kört Indy 500 hÀr. Det Àr en av de tre stora klassiska motortÀvlingarna tillsammans med Monacos Grand Prix och 24-timmars pÄ Le Mans.
Faktum Àr att det inte Àr första gÄngen Indianapolis stÄr som vÀrd för en tÀvling som ingÄr i vÀrldsmÀsterskapet för Formel 1. Mellan Ären 1950 och 1960 ingick Indy 500 i VM. Indy 500 försvann frÄn kalendern 1960. Vare sig frÄn europeiskt eller amerikanskt hÄll fanns nÄgot intresse av att fortsÀtta. TÀvlingsformerna var för olika och man valde i stÀllet att förlÀgga USA:s Grand Prix till vanliga landsvÀgsbanor.
Indianapolis utnyttjar cirka en tredjedel av den berömda ovalen och kompletterar den med en slinga som utnyttjar innerplanen av ovalen. Starten gÄr vid den legendariska remsan med tegelsten, det enda som pÄminner om den ursprungliga belÀggningen och som gav ovalen dess smeknamn "The Brickyard".
FrÄn starten Àr det en snabb sprintstrÀcka ned mot en höger-vÀnsterkombination som leder förarna in pÄ den kurviga innersektionen. Det Àr just skillnaden mellan de tvÄ sektionerna, innersektionen och den del av ovalen som anvÀnds, som ger banan dess karaktÀristik. De olika sektionerna stÀller totalt motsatta behov mot varandra. Den snabba ovaldelen krÀver ett minimum av luftmotstÄnd och den lÄngsamma innersektionen krÀver sÄ mycket aerodynamiskt och maximalt mekaniskt grepp som möjligt. Kombinationen av de olika sektionerna och de krav pÄ kompromisser som de stÀller pÄ bilarnas instÀllningar gör att det blir gott om omkörningsmöjligheter.
NypremiÀren pÄ Indianapolis sÄg Ferrari ta en dubbelseger genom Michael Schumacher och Rubens Barrichello efter att McLaren drabbats av problem. Mika HÀkkinen fick bryta med motorproblem och David Coulthard lyckades aldrig ÄterhÀmta sig frÄn ett tiosekunders depÄstopp han fick som straff efter en tjuvstart. I övrigt var loppet en underhÄllande tillstÀllning med flera omkörningar och mycket dramatik.
|
Kontakta organisatören
USAC
4910 West 16th Street
Speedway Indiana 46224
USA
Tel : +1317 247 5151
Fax : +1317 247 0123
|
Relaterade länkar
Officiell hemsida
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|