|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
A1-Ring - Spielberg, Ăsterrike
|
|
Längd: 4.326 km (2.689 miles), varv: 71 st = 307.146 km (190.892 miles)
A1-Ring ritades av Herrman Tilke, samme man som har ritat Sepang. De flesta bedömare Àr ense om att Tilke lyckades betydligt bÀttre med Sepang Àn med A1. En parameter i designen av banan var att den inte skulle innehÄlla nÄgra chikaner. DÀrför innehÄller den i stÀllet flera lÄngsamma kurvor. Enligt förarna har banan en fin körrytm men de 4.3 kilometrarna runt A1 saknar riktiga utmaningar. Efter start och mÄl följer tre stycken kurvor, Castrol, Remus och Gösser, som tas pÄ tvÄans vÀxel. Dessa Àr sinsemellan förbundna av lÄnga rakor dÀr bilarna kommer upp i farter runt dryga 300 km/h. DÀrefter kommer ett parti med kurvor som tas pÄ fyrans vÀxel och dÀr förarna fÄr modulera med gasen. Efter Niki Lauda- och Power Housekurvan Àr det full fart upp mot Jochen Rindt-kurvan, en snabb kurva som Àven den tas pÄ fyrans vÀxel. En kort raka och dÀrefter en lÄngsam höger, A1-kurvan, leder ut pÄ start- och mÄl igen.
Banan Àr genom sin layout hÄrd pÄ materialet med hÄrda inbromsningar och accelerationer. Materialet fÄr aldrig vila. Faktum Àr att pÄ A1 körs motorerna genomsnittligen med mer fullgas Àn pÄ nÄgon annan bana under sÀsongen. Trots de mÄnga och lÄngsamma kurvorna Àr genomsnittshastigheten ganska hög, 215 km/h pÄ varvet. Stallen stÀller in bilarna med mycket aerodynamiskt grepp men det mekaniska greppet Àr utomordentligt viktigt för snabba varvtider. De lÄngsamma kurvorna krÀver att sÄ mycket kraft som möjligt förs över frÄn motorn ned i asfalten utan hjulspinn.
|
Kontakta organisatören
ĂAMTC-Motorsport
Leberstrasse 56-60
1110 Vienna
A
Tel : +431 749 1687
Fax : +431 749 1688
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|