|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sepang - Kuala Lumpur, Malaysia
|
|
Längd: 5.543 km (3.445 miles), varv: 56 st = 310.408 km (192.920 miles) Bensinförbrukning 2008: 2.50 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.45 sekunder.
En bit utanför Malaysias huvudstad Kuala Lumpur ligger en av de mest imponerande motoranlÀggningarna i vÀrlden. Den nyöppnade Sepangbanan kan skryta med en spektakulÀr bandesign, depÄanlÀggningar och lÀktare dÀr publiken har en suverÀn överblick över hÀndelserna. AnlÀggningen, som har designats av Hermann Tilke, pÄbörjades 1996 och banan stod fÀrdig tvÄ Är senare. Tilke ligger Àven bakom A1-Ring, men den allmÀnna uppfattningen Àr att han lyckades bÀttre med Sepang, och banan tillÀgnades ocksÄ som första bana i vÀrlden rÀtten att anvÀnda beteckningen F1 i namnet.
1999 kördes det första F1-loppet pÄ Sepang dÀr Eddie Irvine stod som vinnare efter stor dramatik. Banan erbjuder en varierad kost för förare och bilar och premierar de stall som har ett komplett paket med bra aerodynamik, mekaniskt grepp och en bra motor.
TvÄ lÄnga rakor som medger farter upp till 300 km/h kombineras med hÄrnÄlar pÄ tvÄans vÀxel och medelsnabba, svepande kurvor. Banans dÄliga grepp gör att stallen ÀndÄ brukar vÀlja att lÀgga pÄ ordentligt med vinge för de snabba kurvorna samtidigt som hÄrnÄlarna krÀver ett bra mekaniskt grepp.
Banan erbjuder genom sin bredd och sina hÄrnÄlar förhÄllandevis mÄnga omkörningstillfÀllen men som Michael Schumacher visade 1999, nÀr han lÀtt höll Mika HÀkkinen stÄngen för att hjÀlpa sin stallkamrat Irvine till VM-seger, Àr det inga problem att hÄlla en snabbare motstÄndare bakom sig om man Àr villig att kompromissa med sina varvtider.
Den lÄnga depÄinfarten Àr en faktor som stallen mÄste ta hÀnsyn till nÀr de gör upp sina strategier. VÀderleken kan ocksÄ spela en avgörande roll. Det Àr ofta varmt och fuktigt i denna del av vÀrlden och omslag i vÀdret kan ske snabbt.
|
Alla 14 segrarna |
| |
Alla 14 kvalvinnarna |
2012: | F.Alonso | Ferrari | | | L.Hamilton | McLaren | 1.36,219 |
2011: | S.Vettel | Red Bull | | | S.Vettel | Red Bull | 1.34,870 |
2010: | S.Vettel | Red Bull | | | M.Webber | Red Bull | 1.49,327 |
2009: | J.Button | Brawn GP | | | J.Button | Brawn GP | 1.35,181 |
2008: | K.RÀikkönen | Ferrari | | | F.Massa | Ferrari | 1.35,748 |
2007: | F.Alonso | McLaren | | | F.Massa | Ferrari | 1.35,043 |
2006: | G.Fisichella | Renault | | | G.Fisichella | Renault | 1.33,840 |
2005: | F.Alonso | Renault | | | F.Alonso | Renault | 3.07,672 |
2004: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.33,074 |
2003: | K.RÀikkönen | McLaren | | | F.Alonso | Renault | 1.37,044 |
2002: | R.Schumacher | Williams | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.35,266 |
2001: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.35,220 |
2000: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.37,397 |
1999: | E.Irvine | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.39,688 |
Kontakta organisatören
Sepang International Circuit
Sdn.Bhd
Jalan Pekililing - 640000 KLIA
Selangor Darul Ehsan
MAL
Tel : +603 8526 2000
Fax : +603 8526 1000
Mail: sic@malaysiangp.com.my
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|