|
F1 KALENDER 2013 |
1 | Australiens GP | 17/3 |
2 | Malaysias GP | 24/3 |
3 | Kinas GP | 14/4 |
4 | Bahrains GP | 21/4 |
5 | Spaniens GP | 12/5 |
6 | Monacos GP | 26/5 |
7 | Kanadas GP | 9/6 |
8 | Storbritanniens GP | 30/6 |
9 | Tysklands GP | 14/7 |
10 | Ungerns GP | 28/7 |
11 | Belgiens GP | 25/8 |
12 | Italiens GP | 8/9 |
13 | Singapore GP | 22/9 |
14 | Sydkoreas GP | 6/10 |
15 | Japans GP | 13/10 |
16 | Indiens GP | 27/10 |
17 | Abu Dhabi GP | 3/11 |
18 | USA:s GP | 17/11 |
19 | Brasiliens GP | 24/11 |
SPONSORER |
|
|
|
|
|
|
|
|
Circuit Gilles Villeneuve - Montreal, Kanada
|
|
Längd: 4.361 km (2.710 miles), varv: 70 st = 305.270 km (189.727 miles) Bensinförbrukning 2008: 2.11 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.32 sekunder.
Med sina snabba rakor och tuffa inbromsningar strĂ€cker Circuit Gilles Villeneuve ut sina 4,4 kilometer över den konstgjorda ön Ile Notre-Dame i Montreal. Ett varv bestĂ„r av hĂ„rda inbromsningar och snabba accelerationer vilket frestar pĂ„ bromsar och transmission. I chikanerna tar bilarna stryk av kantstenarna och i utgĂ„ngen av kurvorna vĂ€ntar en betongvĂ€gg i stĂ€llet för en grusfĂ„lla. Inte undra pĂ„ att manfallet brukar bli stort i Kanadas Grand Prix. För att fĂ„ en bra varvtid krĂ€vs det bra grepp ur kurvorna och det Ă€r viktigare med mekaniskt grepp Ă€n aerodynamiskt. Direkt efter starten kröker sig banan en aning till höger innan det Ă€r dags för en hĂ„rd inbromsning till en skarp vĂ€nster. DĂ€refter följer en lĂ„ngsam högerkurva som tar förarna ut pĂ„ en kort raka som avslutas med den första chikanen. HĂ„rd acceleration genom en mycket snabb vĂ€nster-högerkombination som krĂ€ver en vĂ€lbalanserad bil för att kunna tas för fullt. Dags för nĂ€sta chikan, en vĂ€nster-höger som tas pĂ„ tvĂ„ans vĂ€xel. FrĂ„n chikanen accelererar bilarna frĂ„n 140 km/h upp till 320 km/h innan det Ă€r dags för nĂ€sta hĂ„rda inbromsning inför ytterligare en chikan. UtgĂ„ngen ur denna chikan Ă€r bĂ„de svĂ„r och viktig för varvtiden. Ett misstag hĂ€r och tĂ€vlingen slutar ovillkorligen i betongmuren. Ă
terigen en hÄrd acceleration ner mot banans bÀsta omkörningstillfÀlle, hÄrnÄlen L'épingle. I utgÄngen av hÄrnÄlen vÀntar full acceleration igen. Bilarna sÀtter högsta fart mot depÄn. I 320 km/h mÄste de bromsa ned till ungefÀr 80 km/h för att kunna ta den sista chikanen som leder bilarna ut pÄ start- och mÄl igen.
Under tÀvlingarna brukar bilarna dra upp mycket grus pÄ banan i det hÀr partiet och mÄnga förare har satt bilen i betongmuren i kurvans utgÄng nÀr greppet plötsligt inte har varit det dem trodde. I och med att banan Àr en temporÀr anlÀggning och inte anvÀnds för biltÀvlingar nÄgon annan gÄng under Äret innebÀr det att greppet Àr dÄligt i asfalten tills förarna har lagt ned tillrÀckligt med gummi under trÀningarna. Det gör att det utanför idealspÄret finns vÀldigt lite grepp vilket gör omkörningar mycket svÄra. Dessutom ligger banan i en park, utsatt för vÀder och vind, vilket gör att den snabbt blir smutsig med löv, damm och annat skrÀp.
TyvÀrr Àr inte banans sÀkerhet i klass med banorna i Europa. Genom Ären har flera förare kraschat svÄrt. Den senaste olyckan drabbade Olivier Panis 1997 nÀr han gick av och in i betongvÀggen och bröt benen pÄ flera stÀllen. 1999 gjorde Heinz Harald Frentzen en vÄdlig avÄkning som slutade i en dÀcktrave. Resultat: en fraktur i knÀet. Det var pÄ den hÀr banan som Jean Alesi 1995 tog sin första och enda seger i sin F1-karriÀr nÀr han tÄrfylld korsade mÄllinjen i sin Ferrari.
|
Alla 32 segrarna |
| |
Alla 32 kvalvinnarna |
2012: | L.Hamilton | McLaren | | | S.Vettel | Red Bull | 1.13,784 |
2011: | J.Button | McLaren | | | S.Vettel | Red Bull | 1.13,014 |
2010: | L.Hamilton | McLaren | | | L.Hamilton | McLaren | 1.15,105 |
2008: | R.Kubica | BMW Sauber | | | L.Hamilton | McLaren | 1.17,886 |
2007: | L.Hamilton | McLaren | | | L.Hamilton | McLaren | 1.15,707 |
2006: | F.Alonso | Renault | | | F.Alonso | Renault | 1.14,942 |
2005: | K.RÀikkönen | McLaren | | | J.Button | BAR | 1.15,217 |
2004: | M.Schumacher | Ferrari | | | R.Schumacher | Williams | 1.12,275 |
2003: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.15,782 |
2002: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.19,298 |
2001: | R.Schumacher | Williams | | | M.Schumacher | Ferrari | 1.18,095 |
2000: | M.Schumacher | Ferrari | | | M.Schumacher | Benetton | 1.27,661 |
1999: | M.HĂ€kkinen | McLaren | | | A.Prost | Williams | 1.18,987 |
1998: | M.Schumacher | Ferrari | | | R.Patrese | Williams | 1.19,837 |
1997: | M.Schumacher | Ferrari | | | A.Prost | McLaren | 1.20,973 |
1996: | D.Hill | Williams | | | N.Mansell | Williams | 1.24,118 |
1995: | J.Alesi | Ferrari | | | N.Piquet | Brabham | 1.25,442 |
1994: | M.Schumacher | Benetton | | | D.Pironi | Ferrari | 1.27,509 |
1993: | A.Prost | Williams | | | N.Piquet | Brabham | 1.27,328 |
1992: | G.Berger | McLaren | | | J-P.Jarier | Lotus | 1.38,015 |
Förolyckade förare
1982: Riccardo Paletti (F1, Kanadas GP)
Kontakta organisatören
Automobile Club de
L'Ile Notre Dame
CP Centre Duvernay 41014
Laval Quebec H7E 5H1
CDN
Tel : +1514 878 3771
Fax : +1514 878 3770
|
Relaterade länkar
Officiell hemsida
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FÖRAR-VM 2012 |
1 | S.Vettel | 281.0 |
2 | F.Alonso | 278.0 |
3 | K.RÀikkönen | 207.0 |
4 | L.Hamilton | 190.0 |
5 | J.Button | 188.0 |
6 | M.Webber | 179.0 |
7 | F.Massa | 122.0 |
8 | R.Grosjean | 96.0 |
9 | N.Rosberg | 93.0 |
10 | S.PĂ©rez | 66.0 |
11 | N.HĂŒlkenberg | 63.0 |
12 | K.Kobayashi | 60.0 |
13 | M.Schumacher | 49.0 |
14 | P.di Resta | 46.0 |
15 | P.Maldonado | 45.0 |
16 | B.Senna | 31.0 |
17 | J-E.Vergne | 16.0 |
18 | D.Ricciardo | 10.0 |
KONSTRUKTÖRS-VM 2012 |
1 | Red Bull | 460.0 |
2 | Ferrari | 400.0 |
3 | McLaren | 378.0 |
4 | Lotus | 303.0 |
5 | Mercedes | 142.0 |
6 | Sauber | 126.0 |
7 | Force India | 109.0 |
8 | Williams | 76.0 |
9 | Toro Rosso | 26.0 |
10 | HRT | 0.0 |
= | Marussia | 0.0 |
= | Caterham | 0.0 |
|
|
|