Luc Alphand och Marc Coma vann sina respektive första segrar i Dakarrallyt pÄ söndagen. Den avslutande strÀckan blev en transport utan tidtagning. Anledningen Àr de dödsfall av ÄskÄdare som drabbat rallyt.
Luc Alphand sÄg ut att Àn en gÄng fÄ stÄ i skuggan av sin stallkamrat i Mitsubishi, Stephan Peterhansel. Men nÀr Peterhansel gjorde ett av sina fÄ misstag och körde pÄ ett trÀd pÄ den 12:e av 14 etapper kunde den forne alpinstjÀrnan ta över ledningen och ta hem sin första triumf i Dakar.
Stéphane Peterhansel / Jean-Paul Cottret.
Peterhansel som Àr Ättafaldig Dakar-segrare, varav sex pÄ MC kunde bÀrga fjÀrdeplatsen totalt och dÀrmed Àr fortfarande Mitsubishi dominanten med tre bilar land de fyra första. Enda Volkswagenekipage som höll hela vÀgen var Giniel de Villiers med Tina Thörner som kartlÀsare.
Det svensk/sydafrikanska paret ledde knappt efter sex etapper men tappade vÀrdefull tid i öknen till Mitsubishibilarna och kunde aldrig riktigt hÀmta hem den tid som behövdes för att sÀtta Mitsubishi under riktig press. Men Volkswagen har ÀndÄ visat att man har lÀrt sig hur man kör ökenrallyn, och VW:s Kris Nissen pratar redan om nÀsta Är, nÄgot det rykats om att det inte skulle bli om VW inte vann Ärets upplaga.
Tina Thörner.
Tina som enligt egen utsago ska pensionera sig och tillsammans med sambon Mattias Ekström bosÀtta sig i södra europa körde sitt sista Dakar och tyckte att Dakar-organisationen hade skött sig bra i Är:
Det var ett typiskt Dakar med nÄgra extremt krÀvande etapper, men Àven nÄgra lÀttare. Organisationen var bÀttre Àn tidigare Är. Jag Àr glad för andraplatsen - med det Àr ganska fantastiskt att mindre Àn 18 minuter skiljer mellan oss efter mer Àn 900 mil.
MC I motorcykelklassen var det inget snack om vem som skulle ta hem segern, Marc Coma lÄg pÄ en andra plats pÄ europastrÀckorna, men efter att man anlÀnt till afrika har han lett. FrÄn start till mÄl. Och nÀr vÀrste konkurrenten Cyril Despres kraschade och skadade sig och utmanare nummer tvÄ, Isdre Esteve Pujol Àven han körde omkull sÄ illa att han var tvungen att bryta sÄ var saken klar.
För PÄl-Ander UllevÄlseter kunde det ha blivit ett personbÀsta i Dakar med en fjÀrdeplats om inte KTM hade slarvat med dÀcken, men om inte om fanns hade mycket vart annorlunda. I vilket fall som helst gjorde norrmannen ett starkt Dakar efter fallet och brutna tÀvlingen förra Äret.
SjÀlvklart förmörkades MC-tÀvlingen av Andy Caldecotts död och trots alla anstrÀngningar som gjorts frÄn arrangörshÄll för att förbÀttra sÀkerheten visade australiensarens olycka att det Àr vÀldigt svÄrt att undvika olyckor i Dakar.