Nytt för Äret Àr en begrÀnsad anvÀdning av GPS, och ÄtergÄngen till detaljerad "road-book". NÄgot som gjort att ett navigeringsmisstag upptÀcks senare och farmför allt Àr mer avgörande.
Giniel de Villiers & Tina Thörner.
För Tina Thörner och Ginel de Villiers blev ett navigationsmisstag ödestigert, och duon tappade vÀrdefull tid.
Navigationen var riktigt svÄr idag. Vi körde vilse tillsammans med buggy-bilarna som var framför oss. Vi hittade tillbaka först efter det att vi sett en helikopter vid horizonten. Vi hade Àven en punktering pÄ vÀnster bak, förklarar de Villiers fredagens utflykt.
Fabrizia Pons, Jutta Kleinschmidts kartläsare, 50 år ung.
Jutta Kleinschmidt, en riktig dakar-veteran, hade Àven hon problem pÄ strÀckan, men klarade sig frÄn felkörningar.
Att hÄlla tredjeplatsen efter att ha haft tre punkteringar betyder att vi kom undan ganska lÀtt ÀndÄ. Vi behövde inte bara slÀppa ur luften ur dÀcken, vi blev tvungna att pumpa upp dem igen eftersom vi inte hade nÄgra fler dÀck i reserv.
För dakar-debutanten Sainz var det sanddynerna som var problemet.
Efter ungefÀr 80 kilometer, nÀr vi körde pÄ ett plant parti i dynerna gjorde vi ett litet hopp och grÀvde ner oss nÀr vi landade. Det tog 25 minuter att köra 20 meter, en helt ny erfaraenhet för mig. Navigationen var inga problem för vÄran del.
Stéphane Peterhansel & Jean-Paul Cottret.
StrÀcksegrare för Mitsubishi, Stephane Peterhansel med kartlÀsare Jean-Paul Cottret tappde Àven han tid i sanden, men alla tappar tid, och att tappa minst tid gör att man vinner strÀckan.
Det var en vÀldigt svÄr strÀcka med mycket sanddyner och en del kamelgrÀs. Nyckeln till att lyckas var bra navigering och att inte fastna i sanden. Vi hade en punktering och vi förlorade en del tid pÄ att slÀppa ur och fylla luft i dÀcken, men det var nödvÀndigt. Men som helhet var det en vÀldigt positiv dag för vÄr del.