| | Stéphane Peterhansel & Jean-Paul Cottret firar segern i 2005 års | StĂ©phane Peterhansel i Mitsubishi tog pĂ„ söndagen sin Ă„ttonde Dakarseger, varav sin andra i bil, han gjorde det före sin stallkamrat Luc Alphand och segermarginalen blev dryga 27 minuter. De tvĂ„ Mitsubishiförarna var i stort sett helt överlĂ€gsna frĂ„n etapp sju. Ledaren efter strĂ€cka sex, Bruno Saby i Volkswagen, tappade fyra timmar samtidigt som Peterhansel vann strĂ€ckan med över 25 minuter.
Fram tills dess hade Peterhansel klagat över förkylning och haft det allmÀnt besvÀrligt. Men i takt med att konkurrenterna körde bort sig en efter en körde fransmannen snabbare och snabbare och sÀkrare och sÀkrare. Minimal tid i grÀvande i sanddynerna och en navigering som gÄr utanpÄ det mesta gör Peterhansel till den störste av alla i Dakar. Peterhansels kartlÀsare Jean-Paul Cottret har en lÄng erfarenhet som kartlÀsare i ökenrallyn, han började som mekaniker men har sedan 1992 vart kartlÀsare. Det hÀr var Cottrets andra seger och femte pallplats i Dakar.
| | Ari Vatanen. | | Peterhansel tog fyra strÀcksegrar i Ärets Dakar, dÀrmed har han 48 strÀcksegrar totalt varav 33 pÄ motorcykel. Bara Ari Vatanen Àr vÀrre med 51 strÀcksegrar totalt. Vatanen har fyra totalvinster i Dakar, frÄgan Àr om Peterhansel kommer att försöka slÄ Àven finlÀndarens rekord i bilklassen, helt omöjligt Àr det inte.
Det enda hotet mot en dubbelseger för Mitsubishi kom frĂ„n | | | Bruno Saby, Juha kankkunen och Robby Gordon i samspråk. | Volkswagen och Jutta Kleinschmidt. Ăven hon med ett förflutet som motorcykelförare i Dakar. Men Jutta gjorde klart redan nĂ€r det var 22 minuter fram till tĂ€ten att det skulle bli svĂ„rt att köra in. Speciellt nĂ€r ledaren heter Peterhansel. Jutta inriktade sig helt pĂ„ att försvara sin tredjeplats, nĂ„got som gick utmĂ€rkt Ă€nda till strĂ€cka 14 nĂ€r styrningen gick sönder. Men med bistĂ„nd frĂ„n stallkamraten Robby Gordon kunde man reparera och trots en 42:a plats och tvĂ„ tappade timmar kunde Kleinschmidt köra hem den efterlĂ€ngtade pallplatsen.
| | Jutta Kleinschmidt & Fabrizia Pons. | | Det var den första pallplatsen nÄgonsin i Dakar för en diseldriven bil och Jutta var pÄ det hela taget nöjd med Ärets Dakar.
Det Àr en vÀldigt speciell pallplats för mig. NÀr vi kom till Volkswagen visste vi att vi var tvungna att gÄ igenom en period utan resultat. Nu Àr vi ifatt konkurrenterna. Stallet och Volkswagen förtÀnade verkligen den hÀr framgÄngen.
En pallplats var vÄrt mÄl och det Àr helt fantastiskt att det verkligen gick vÀgen.
Danska paret Ivan Reedz-Thott och Niels Pedersen slutförde Dakarrallyt pÄ en imponerande 35e plats totalt. Danskarna byggde till 2004 Ärs Dakar en Volvo som bara höll ett par strÀckor innan det blev sorti ur rallyt. Till Ärets Dakar var man tillbaka med en ny Volvo. Men i Luxenburg vÀlte slÀpet dÀr bilen stod och sÄ var paret utan bil. Man Äkte dÄ till Tyskland och hyrde en Land-rover som man byggde om i all hast för Dakar.
SlutstÀllning Dakarrallyt 2005
1 PETERHANSEL/COTTRET MITSUBISHI 52t 31m 39s
2 ALPHAND/PICARD MITSUBISHI +27m 14s
3 KLEINSCHMIDT/PONS VOLKSWAGEN +3t 22m 00s
4 DE VILLIERS/LURQUIN NISSAN +4t 02m 36s
5 SABY/PERIN VOLKSWAGEN +8t 44m 14s
6 ROMA/MAGNE MITSUBISHI +9t 19m 37s
7 SOUSA/DELLI-ZOTTI NISSAN +10t 02m 29s
8 MAGNALDI/FORTHOMME HONDA +11t 03m 44s
9 MONTERDE/TORNABELL BMW +13t 27m 31s
10 DALMAU/OLLER TOT CURSES +19t 16m 53s
12 GORDON/VON ZITZEWITZ VOLKSWAGEN +21t 03m 27s
35 REEDTZ-THOTT/PEDERSEN LAND-ROVER +35t 07m 31s
|