FRÅGA RACEDOKTORN
  Racedoktorn svarar på 48 frågor om motorsport.  
Dakarrallyt Del 3 (3) 1999-2001Till föregćende sidaSkriv ut

Man kör tills man Àr framme

 Klicka här för en stor bild
PG Lundmark. Goodbye Alfie Cox.
I 2000 Ärs rally har man Àndrat rallyts strÀckning radikalt Äter igen, ett inte sÄ smart drag skall det visa sig senare. MÄlet den hÀr gÄngen Àr förlagd till Kairo i Egypten och starten till stranden i Dakar. PÄ startlinjen i Dakar stÄr en envis svensk vid namn Per-Gunnar Lundmark frÄn FjÀllbonÀs utanför Arvidsjaur. PG gjorde sin debut som tÀvlingsförare pÄ MC som 29-Äring 1990 i en lokaltÀvling och stÄr tio Är senare pÄ startlinjen till den kanske svÄraste tÀvling man kan ge sig pÄ.

   PG inleder tĂ€vlingen lugnt, men förbĂ€ttrar sig dagligen och klĂ€ttrar lĂ€ngre och lĂ€ngre upp i startlistan. NĂ€r dag fem Ă€r till Ă€nda och man har nĂ„tt Övre Volta och dess huvudstad Ouagadougou, ligger PG 29:a. Problemen hopar sig för tĂ€vlingsledningen nĂ€r det visar sig att man blir tvungna att flyga alla deltagare förbi strĂ€ckorna 7, 8, 9, och 10, alla i Niger. Detta pĂ„ grund av diverse hot mot tĂ€vlingen av militanta grupper. Ett vĂ€lkommet avbrott för vĂ„r kĂ€mpe PG som har haft smĂ„problem med cykeln och inte fĂ„tt speciellt mycket sömn om nĂ€tterna i öknen utan fĂ„tt tillbringa vĂ€rdefull tid med att meka.

NÀr tÀvlingen drar igÄng igen frÄn Waw el Kebir i Lybien sÀtter en utvilad, PG högsta fart mot Kairo, och med tvÄ dagar kvar av tÀvlingen Äker PG pÄ den nÀst snabbaste tiden av alla, bara Esteve Pujol blir för svÄr. NÀr PG nÄr MÄlet i Kairo möts han av delar av sin supporterklubb "Farmerlips" och har lyckats klÀttra Ànda till en elfteplats totalt i rallyt. Men kanske framförallt har han levt upp till sin devis att "köra tills man Àr framme".

Schlesser vinner sitt andra raka Dakar med sin buggy. Sexfaldiga Dakarvinnaren pÄ motorcykel, Peterhansel, Àr bara 12 minuter och 33 sekunder bakom Schlesser pÄ en andraplats. Kleinschmidt/Thörner kan inte riktigt upprepa tredjeplatsen Äret dessförinnan och kör in pÄ en femteplats.

En motorcykel har tvÄ hjul PG!
BehĂ„llningen av Dakar 2000 mĂ„ste Ă€ndĂ„ bli nĂ€r en Tv-helikopter fĂ„ngar PG i linsen mitt i öknen. Vad gör man dĂ„ nĂ€r man har Ă„kt motorcykel genom halva afrika i ett av vĂ€rldens tuffaste rallyn? Jo man Ă„ker naturligtvis pĂ„ bakhjulet en stund
 NĂ„got som senare visade sig vara "fel" wheelie. PG hade nĂ€mligen Ă„kt pĂ„ bakhjulet ytterligare en gĂ„ng, men den hĂ€r gĂ„ngen framför den franska televisionens kameror. HĂ€r kommer ett klipp frĂ„n PG:s sida dĂ€r han berĂ€ttar om incidenten.
  –   Jag hade efter 191 km i ett hysteriskt fullgastempo tömt fronttanken pĂ„ 28 liter bensin, motorn hade tagit 1.47 liter/mil efter Ă„ngestfyllt kalkylerande sĂ„ insĂ„g jag att om jag skulle fortsĂ€tta i samma tempo sĂ„ skulle jag köra soppatorsk cirka 10 km före tankuppehĂ„llet som var efter 305 km. Jag gjorde de enda rĂ€tta nĂ€mligen slĂ„ av i brĂ€nslebesparande syfte, nĂ€r jag sĂ„g flaggorna vid tankuppehĂ„llet och hade endast 1.5 km kvar till den hĂ€grande bensinen och fortfarande var först i spĂ„ret trots 113 km fisĂ„kning sĂ„ visste glĂ€djen inga grĂ€nser. Det var en liten knöl dĂ€r framhjulets steg till vĂ€ders sedan höll jag det uppe tills jag blev tvungen att börja bromsa för mĂ„llinjen vid det 10 minuters lĂ„nga tankuppehĂ„llet. Det gĂ„r ju som bekant inte att bromsa och köra pĂ„ bakhjulet samtidigt, Ă„tminstone inte om man har brĂ„ttom.

  –  Kameramannen och reportern vid mĂ„llinjen var som tokiga, de hoppade och sprang som yra höns runt mig och skrek nĂ„got osammanhĂ€ngande om och om igen. Men jag förstod inte vad de sa. NĂ€r sedan Alfie Cox kom efter cirka 2,5 minuter sĂ„ öste han lovord över mig framför kameran pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ man började bli misstĂ€nksam pĂ„ att han ville lura pĂ„ mig en dammsugare till överpris i bĂ€sta dammsugarförsĂ€ljningsanda. NĂ€r jag kom hem och skulle se bakhjulsĂ„kningen pĂ„ Eurosport som alla talade om hĂ€r hemma sĂ„ blev jag uppriktigt sagt besviken. Det var fel "Wheelies" och den som Eurosport visade var ju sĂ„ infernaliskt kort


Man kör tills man Àr framme (eller svimmar)

 
PG Lundmark ver. 2001.
Inför 2001 har PG fĂ„tt blodad tand och stĂ€ller upp igen i rallyt. Nu med ny mĂ„lsĂ€ttning, att komma sĂ€mst sexa totalt. Men Ă€ven att ha med sig en mekaniker för att slippa skruva hoj halva nĂ€tterna. Just den mĂ„lsĂ€ttningen visar sig svĂ„r att fĂ„ ihop, de fĂ„ sponsorkronorna rĂ€cker helt enkelt inte till och PG fĂ„r ge sig pĂ„ Dakarrallyt Ă€n en gĂ„ng med lĂ„ngt sĂ€mre förutsĂ€ttningar Ă€n konkurrenterna, eller brehĂ€ngslena som PG kallar fabriksförarna. Men dom har naturligtvis inte tillgĂ„ng till PG:s hemliga vapen, bĂ€verskinnshanskar
 PG Ă€r inte bara motorcykelförare, han skriver krönikor av klass ocksĂ„. HĂ€r Ă€r ett citat hĂ€mtat frĂ„n den första strĂ€ckan:
  –   Ett tips till de ungkarlar som eventuellt vill sluta leva singelliv - kör Paris-Dakar. Under fĂ€rden har det uppskattningsvis stĂ„tt 20-30 000 mĂ€nniskor och vinkat och hejat. En stor del av dem har varit kvinnor i Ă„ldrarna 35-60 Ă„r. De har stĂ„tt klĂ€dda i minkpĂ€lsar och vinkat . Jag har kört i mina bĂ€verskinnshandskar och jag tror det Ă€r dĂ€rför de varit sĂ„ glada. SĂ„ Ă€r du ungkarl sĂ„ Ă€r mitt tips, anmĂ€l dig till Paris-Dakar, kör dagarna i Europa iklĂ€dd bĂ€verskinnshandskar, bryt sedan tĂ€vlingen dĂ€r, ta vara pĂ„ tillfĂ€llet och sedan bör ungkarlsdagarna vara över

PG inleder strĂ€ckorna i afrika men en 11:e plats pĂ„ strĂ€cka fyra och en 10:e pĂ„ strĂ€cka fem. PG ligger lĂ€nge och Ă€ter damm bakom Jimmy Lewis, snabbare som han Ă€r, men han kommer inte förbi. Arcarons kommer i sin tur ikapp PG och gillar tydligen inte att Ă€ta damm för direkt efter mĂ„lgĂ„ng stegar han bort till PG och utdelar ett snyting som tar i PG:s hjĂ€lm. Acarons tyckte att eftersom han minsann var fabriksförare skulle han slĂ€ppa förbi honom


PÄ strÀcka sju börjar det hÀnda saker, PG Äker ikapp Meoni men kommer inte förbi, fÄr hÄlla igen sista biten eftersom dÀcken Àr slut men kommer ÀndÄ in som trea pÄ strÀckan, 56 sekunder bakom Esteve Pujol. Men det roliga Àr slut nÀstan redan det hinner börja. PG:s vÀxelÄda gÄr sönder tidigt pÄ strÀcka Ätta och tappar sju timmar pÄ strÀcksegrande Roma. Problemet kom sig av att en sten letade sig in mellan drev och kedja, som följd av det tappade PG ettans, treans och fyrans vÀxlar. Han blev till slut tvungen att vÀnta pÄ en servicebil frÄn KTM och sin reservmotor. Dagen efter pÄ strÀcka tio visar PG att han vill vara med och leka igen och Àr i toppen pÄ början av strÀckan men tappar mot slutet och blir Ätta pÄ strÀckan. SÄ sakteliga börjar PG fundera pÄ ett nytt mÄl i Dakarrallyt, nu nÀr chansen till en bra placering i sammandraget Àr borta. En strÀckseger vore kul.

Och fredagen den 12:e januari 2001 visar sig bli till en riktig höjdare, PG satsar för fullt och efter tvÄ timmar har han jagat ifatt tÀtgruppen. Han vinner strÀckan och meddelar att han har "hÄllit stumt hela tiden".

Resten av 2001 Ärs Dakarrally blir som att lÀsa en enda lÄng sjukhusjournal. PÄ strÀcka 12 stupar PG som ligger först i spÄret, i och med strÀcksegern dagen före, och knÀcker nÀsbenet och ena ögat Àr helt igensvullet. Han navigerar fel och fÄr dessutom slut pÄ brÀnsle. Med upptejpat öga kan inte PG attackera och han har "fisÄkt" hela dagen. Han blir trots det 12:a pÄ den 13:e strÀckan. Dagen efter blir en smÀrre katastrof med elektriska fel pÄ motorcykeln och bensinstopp igen. PG meddelar Àven att lÀkarna har "rÀtat pÄ vÀrsta krökarna" pÄ nÀsan.

KTM:s mekaniker lovar att laga PG:s elfel under natten. Men ingenting Àr gjort Ät motorcykeln. PG fÄr starta dagen med att meka och kommer ivÀg 30 minuter för sent frÄn starten. Han lyckas ÀndÄ mÀkta med en 9:e plats pÄ strÀckan. Under natten Àr PG uppe och mekar motorcykel och fÄr sova i en hel timme innan det Àr dags för start. PG sÀtter ivÀg pÄ strÀckan och tar sig imÄl som trea, trots att vÀxelspaken gick av med tre mil kvar och femmans vÀxel i. Nu börjar det bli tungt för PG som skruvar nÀstan hela natten, igen, och ger sig ivÀg pÄ strÀcka 17. Han krashar igen och bestÀmmer sig för att ta det lugnare.

Lugnare innebÀr att PG Àr snabbast till nÀsta dags första kontrollpunkt, men PG navigerar fel senare pÄ strÀckan och hamnar pÄ en 21:a plats 25 minuter efter tÀten. Det blev början till slutet för PG:s dakarrally 2001. Han tÀnkte helt sonika:
  –   Inte en dag till pĂ„ 20:e plats.
PG körde ner i ett hÄl i sin iver att köra om och flög över styret. Han klev upp och försökte fÄ igÄng motorcykeln, men den ville inte starta, det var förmodligen ett elfel pÄ den. PG vinkade till sig nÄgra ur lokalbefolkningen för att hjÀlpa honom att knuffa igÄng den, men nu kÀnde han att det var nÄgot fel pÄ vÀnsterhanden, han kunde nÀmligen inte frikoppla med den. Han försökte dÄ laga elfelet, men svimmade. Han försökte igen, men nu kom det lÀkare med en helikopter och tog hand om honom och körde honom till ett sjukhus i Dakar. Italienaren Meoni vinner rallyt i motorcykelklassen, före Arcarons.

Schlesser vs Masuoka = Kleinschmidt
PG:s Dakarrally var slut, och nÀr han lÄg dÀr pÄ sjukhuset i Dakar, besviken över att inte ha "kört tills han var framme" meddelade han omvÀrlden via hustrun Eva:
  –  Jag kör nĂ€sta Ă„r!
 Klicka här för en stor bild  
Jutta Kleinschmidt / Andreas Schulz.
Samtidigt tampades Mitsubishibilarna med Masuoka och Kleinschmidt med Schlesser i sin buggy. Masuoka leder rallyt och slÄr till med en strÀckseger pÄ strÀcka 18, 1,37 före Schlesser. NÄgot som fÄr Schlesser att ta till ett rejÀlt fult knep.

StrÀcka 19 bestÄr nÀmligen mest av dammiga grusvÀgar och att ligga bakom Masuka i dammet, utan chans att köra om pÄ den sista riktiga strÀckan Àr inte riktigt vad Schlesser vill göra nÀr det gÀller att hÀmta in dyrbara minuter pÄ Japanen. Schlesser och stallkamraten Servia dyker helt sonika upp för tidigt till starten av strÀckan, för att pÄ sÄ sÀtt hindra Masuokas framfart vÀl medvetna om att man fÄr ett tidstillÀgg pÄ nÄgra minuter. Tanken Àr att Schlesser ska sÀtta ivÀg i full fart och Servia ligga och "damma" före Masuka.

Starten blir en fars med rena trafikstockningen nÀr Mitsubishiteamet mÀrker vad Schlesser tÀnker göra, men arrangörerna kan inte göra annat Àn att slÀppa ivÀg Schlesser och Servia med en ursinnig Japan i hasorna. Masuoka kör en kamikatze-manöver utanför vÀgen och kommer förbi Servia, men har slagit i den bakre hjulupphÀngningen och blir stÄende. Masuokas kartlÀsare som Àr ursinnig, rusar ut rÀtt framför Schlesserbilen som girar undan i sista stund.

Schlesser och Servia fÄr varsin timmes tidstillÀgg för osportsligt upptrÀdande, men det hjÀlper inte Masuoka som fÄr meka hjulupphÀngning. Det blir fritt fram för den första kvinnliga segraren i Dakarrallyt Jutta Kleinschmidt som vinner endast 2,39 före Masuoka.


Forza Motorsport 2002-01-12 00:01
     
   
 
 
 ANNONSER