CHAMP · Sebastien Bourdais vann Champ Car loppet pÃ¥ superovalen i Las Vegas tidigt pÃ¥ söndagsmorgonen svensk tid. Segern var emellertid kontroversiell. Bourdais hade en hÃ¥rd kamp om ledningen med titelrivalen Paul Tracy genom hela tävlingen. När Tracy skulle göra sitt sista depÃ¥stopp blev han pÃ¥körd bakifrÃ¥n av Bourdais. Sebastien menade att han inte hade nÃ¥gon aning om att Tracy skulle gÃ¥ i depÃ¥ och att han därför inte hade nÃ¥gon möjlighet att undvika kollisionen när Tracy plötsligt bromsade in. Tracy var emellertid av en annan Ã¥sikt och i en intervju direkt efter kollisionen riktade han skarp kritik mot Bourdais:
Han visste mycket väl att jag var på väg in i depå. Vi avlyssnar varandras radiotrafik så det finns ingenting för honom att skylla på. Det är inte första gången i år som vi har problem med honom, sade en bitter Paul Tracy.
Forsythestallet har lämnat in en protest mot det inträffade och det är därmed inte säkert att Bourdais får behålla sin seger.
För Björn Wirdheims del bjöd tävlingen på blandade känslor. Björn föll tillbaka till sjunde plats i starten, men inom loppet av ett par varv hade han kört upp sig till fjärde plats. Under den första stinten skuggade han Tracy, Bourdais och Servia och såg ut att ha mycket goda möjligheter att utmana om en pallplats. Men ännu en gång innebar strul vid depåstoppen att Björn tappade värdefull tid:
Återigen lyckades vi inte få till en hel helg utan misstag. Vid det första depåstoppet fungerade inte domkraften, vilket kostade en hel del tid. Även det tredje depåstoppet var tio sekunder långsammare än konkurrenternas. För att ta tillbaka det jag hade förlorat var jag tvungen att använda min Power-2-Pass betydligt mer än vad jag annars skulle ha behövt, förklarar Björn när Forza Motorsport talar med honom efter loppet.
I samband med det första depåstoppet rasade Björn från fjärde till tionde plats. Han var sedan under en lång period inblandad i en intensiv kamp om sjundeplatsen med Timo Glock och stallkamraten Rodolfo Lavin.
Efter Tracys krasch och det följande depåstoppet låg Björn på sjunde plats. Under de avslutande varven kämpade Björn om fjärdeplatsen med Mario Dominguez, Alex Tagliani och Rodolfo Lavin. Samtliga dessa hade kunnat spara mer P2P än Björn. Trots detta stod Björn emot på ett bra sätt och var stundtals nära att passera Dominguez och ta fjärdeplatsen. På det sista varvet blev han emellertid passerad av stallkamraten Lavin. HVM-bilarna skar mållinjen sida vid sida med Lavin någon decimeter före Björn.
Det är trist att misstag i depån inträffar när man har möjligheten att slåss om en pallplats. Jag kan inte göra mer än mitt bästa ute på banan och jag är mycket nöjd med min egen körning, säger Björn Wirdheim.
1. Sebastien Bourdais Newman-Haas 1:26:22.636
2. Oriol Servia Newman-Haas + 0,312
3. Jimmy Vasser PKV + 3,604
4. Mario Dominguez Forsythe + 7,169
5. Rodolfo Lavin HVM + 7,538
6. Björn Wirdheim HVM + 7,555
7. Alex Tagliani Team Australia + 8,161
8. Timo Glock Rocketsports + 1 varv