|
CHAMP KALENDER 2006 |
1 | Long Beach | 9/4 |
2 | Houston | 13/5 |
3 | Monterrey | 21/5 |
4 | Milwaukee | 4/6 |
5 | Portland | 18/6 |
6 | Cleveland | 25/6 |
7 | Toronto | 9/7 |
8 | Edmonton | 23/7 |
9 | San Jose | 30/7 |
10 | Denver | 13/8 |
11 | Montreal | 27/8 |
12 | Road America | 24/9 |
13 | Surfers Paradise | 22/10 |
14 | Mexiko City | 12/11 |
|
|
|
|
|
|
|
Inför CCWS - Champ Car World Series 2004 | |
|
|
|
|
|
|
Efter att för andra året i rad fått genomlida en ovanligt "silly" och oviss silly season är det äntligen dags att sparka igång Champ Car World Series årgång 2004.
Chris Pook och namnet CART är borta. Pooks efterträdare är företagsledaren Dick Eidswick, utsedd av OWRS (Open Wheel Racing Series LLC) ledning, som klev in och köpte den operativa delen av CART Inc.
På förarsidan har det skett en del förändringar. Störst rubriker stod Adrian Fernandez för när han tog sitt pick och pack och gick till IRL när Tony George och Honda viftade med feta dollarbuntar. Här skall vi dock koncentrera oss på de förare som skall delta i årets mästerskap. Vi kan bland annat notera ett antal nya förare, av vilka amerikanen AJ Allmendinger och britten Justin Wilson känns som de intressantaste nytillskotten. Stefan "Lill-Lövis" Johanssons stall kommer tyvärr inte till start i år efter ekonomiska problem, men stallets båda förare Jimmy Vasser och Ryan Hunter-Reay återfinner vi glädjande nog i startfältet.
Om vi tittar på förarsidan i stort kan vi se att majoriteten av förarna inte längre kommer från de senaste årens dominant Brasilien. Mexiko har flest förare, fyra stycken. Brasilien, Kanada och USA har alla tre, Frankrike två och Storbritannien en. Ökningen av förare från Mexiko förklaras enklast genom att titta på den enorma popularitet Champ Car åtnjuter i landet, delvis tack vare Fernandez – som i dag dock ses som en Judas av många mexikanare. Populäriteten har fått till följd att man gör två stopp i Mexiko under året och att flera stora sponsorer backar upp lokala förare.
Förra säsongen bärgade kanadensaren Paul Tracy hem titeln till Nordamerika efter fyra år av sydamerikansk dominans. Inte sedan 1996 då Jimmy Vasser vann titeln har en nordamerikansk förare kunnat kalla sig Champ Car-mästare. Ska Tracy kunna försvara sin titel, eller ska det rent av bli någon av de fyra mexikanska förarna som drar det längsta strået? I november har vi definitivt svaret.
Säsongen rivstartar nu till helgen med ett av seriens verkliga högprofillopp, Long Beach GP. Loppet brukar tillhöra ett av det mest välbesökta på kalendern. Det är med andra ord uppdukat för en riktig racingfest.
Nu återstår bara de mest berömda orden, näst "the yellow flag is out", inom amerikansk motorsport: Gentlemen, start your engines!!
Årets samtliga stall och förare
Forsythe Championship Racing
| | Paul Tracy. | | Paul Tracy, Kanada
Mästerskapsplacering 2003: 1
Rodolfo Lavin, Mexiko
Mästerskapsplacering 2003: 17
Patrick Carpentier, Kanada
Mästerskapsplacering 2003: 5
Stallet fick problem att hitta en ersättare för sin huvudsponsor, det kanadensiska cigarettmärket Player's, när de nya kanadensiska lagarna som förbjuder tobaksreklam trädde i kraft i höstas. Lösningen heter Rodolfo Lavin, som knappast sitter i stallets andrabil tack vare fina sportsliga meriter, utan på grund av att han uppvaktade Gerald Forsythe med en stor sponsor i bagaget.
Paul Tracy kommer för första gången till en ny säsong som regerande mästare, vilket jag inte tror tynger den färgstarke kanadensaren speciellt mycket. Snarare tvärtom nu har han fått smaka på segerns sötma, vilket kanske gjort honom ännu hungrigare. Med en färsk titel i bagaget kan man hoppas att han inte behöver köra lika desperat längre, men det kanske är att hoppas på för mycket? Mitt tips är att han tar sin andra raka mästerskapstitel i år.
Patrick Carpentier som har kört i serien sedan 1997 har mestadels huserat i mitten av resultatlistorna med några få undantag och kommer att göra så även i år. Han är inget mästerskapsämne, men får gärna motbevisa mig.
Newman/Haas Racing
Bruno Junqueira, Brasilien
Mästerskapsplacering 2003: 2
Sébastien Bourdais, Frankrike
Mästerskapsplacering 2003: 4
Tillsammans med Forsythe Racing ett av Champ Car-seriens absoluta toppstall. Här är förarbesättningen intakt sedan förra säsongen. Man har två vindsnabba förare som båda mycket väl kan tänkas vinna årets mästerskap. Jag sätter dock ett litet frågetecken intill båda förarna. Det som talar emot Bruno är att han är lite för ojämn och blandar mästerliga körningar med lopp där han verkar vilja för mycket. Klarar han pressen?
Sébastien Bourdais visade redan under Formel 3000-tiden att han kan köra formelbil riktigt riktigt fort. Efter blandade resultat förra säsongen – och efter att ha läst vad Björn Wirdheim berättade i en intervju med Forza Motorsport om hur Bourdais inte fungerar under press och om hur nervös han var inför F3000-loppet på Monza 2002 – sätter jag samma frågetecken efter Bourdais som efter Junqueira. Men trots dessa små frågetecken är det inget snack om att båda dessa förare kommer vara med och slåss om titeln.
Slutligen: motorsport är som alla vet en lagsport och jag skulle vilja säga att NHR stod för årets värvning när man lade Jim McGee till årets laguppställning. Efter nio år i exil hos Patrick Racing har McGee – som han själv uttryckte det – kommit hem igen. Han kan bli den som skiljer NHR från Forsythe i år, så mycket betyder en bra ingenjör. McGee har på 45 år i branschen skrapat ihop 90 segrar, 9 mästerskapstitlar, varav en hos NHR, vilket inte är att förringa. Hans officiella titel hos NHR är director of special operations.
PKV Racing
Jimmy Vasser, USA
Mästerskapsplacering 2003: 11
Roberto Gonzalez, Mexiko
Mästerskapsplacering 2003: 24
PK Racing har blivit PKV Racing där bara K är kvar sedan förra året, Kevin Kalkhoven vill säga. Förkortning står numera för PettitKalkhovenVasser Racing. Craig Pollock har med andra ord lämnat stallet och ersatts av Dan Pettit och Jimmy Vasser. Stallet hann redan under sitt debutår avverka Lemarie, Papis, Salo och Herta och förarbesättningen är helt ny. Nya delägaren Jimmy Vasser kommer att ratta den ena bilen och Roberto Gonzalez, som gjorde ett par inhopp i Champ Car serien redan under fjolåret, rattar den andra.
Jimmy Vasser, en av seriens verkliga veteraner, har trots sin mästerskapstitel från 1996 inte visat sig sitta inne med den så viktiga vinnarinstinkten som man efterlyser på den här nivån. Det är inte vinnarskalle på den hästen, som de skulle ha sagt ute på Solvalla. Vasser har sedan debuten 1992 endast 10 segrar på 204 starter. Antalet topp-tio-placeringar är dock hela 114 stycken, vilket summerar Vassers körstil ganska bra. Han kommer att hålla till någonstans i mitten även denna säsong.
Något Jimmy Vasser visat sig riktigt bra på är däremot att fungera som mentor åt nya talanger. Både Zanardi och Montoya hade till exempel Vasser som stallkamrat när de kom till serien. Nu är inte Roberto Gonzalez någon ny Zanardi eller Montoya, utan sitter i stallets ena bil tack vare den stora sponsor han har med sig till stallet. Men han kommer säkert lära sig en hel del av rutinerade Vasser.
Herdez Competition
| | Mario Dominguez. | | Mario Dominguez, Mexiko
Mästerskapsplacering 2003: 6
Ryan Hunter-Reay, USA
Mästerskapsplacering 2003: 14
Gamla Bettenhausenstallet, som för några säsonger sedan bytte namn till Herdez Competition, gick förra säsongen från en till två bilar i stallet, något som Mario Dominguez var mycket glad över. Speciellt som man värvade Roberto Moreno, förmodligen världens mest rutinerade formelbilsförare, att köra stallets andrabil. Dominguez berättade att han lärde sig otroligt mycket av Moreno och visade det även på banan. Han kan även i år komma topp tio i mästerskapet om alla bitar faller på plats.
"Lill-Lövis" adept Ryan Hunter-Reay har tagit över ratten efter Moreno i stallets andrabil. Ryan har snabbt funnit sig tillrätta i stallet under försäsongstesterna och tycker att Lolan är lättare att köra än den Reynard han körde förra säsongen. Han hade en ojämn första säsong i serien och blandade riktigt bra resultat med bland annat besök i muren till följd av lite valpig körning. Men med tanke på att han har en säsongs erfarenhet, samt att han vann säsongsavslutningen och att han nu kör en Lola, tror jag att han kan göra stallkamraten Dominguez sällskap bland topp tio-förarna i mästerskapet.
Rocketsports Racing
| | Nelson Philippe. | | Alex Tagliani, Kanada
Mästerskapsplacering 2003: 10
Nelson Philippe, Frankrike
Mästerskapsplacering 2003: -
Alex Tagliani är kvar i Rocketsports, som utökat till två bilar där den unge fransmannen Nelson Philippe kommer att köra stallets andrabil. Tagliani gjorde sin Champ Car-debut samma år som Kenny Bräck och väntar efter 77 starter fortfarande på sin första seger. Trots Taglianis rutin och att årets startfält inte är det starkaste som skådats i Champ Car-serien tror jag inte att han kommer att vara med och slåss om mästerskapstiteln. Han kommer i stället att återfinnas runt tiondeplatsen igen i mästerskapstabellen när säsongen är över.
Nelson Philippe, endast 17 år gammal, sitter i stallets andrabil tack vare att hans fars bolag sponsrar stallet. Han har tidigare tävlat i bland annat Barber Dodge-serien.
Walker Racing
Mario Haberfeld, Brasilien
Mästerskapsplacering 2003: 12
Haberfeld gjorde en godkänd förstasäsong som Conquest Racings enda förare med tre topp-fem-placeringar och elva topp-tio-placeringar och en tolfteplats i mästerskapet. Till i år har han bytt till Walker Racing och kommer återigen att vara sitt stalls enda förare. Han kommer även den här säsongen att köra en Reynard och förväntas återigen husera någonstans i mitten av resultatlistorna.
Conquest Racing
| | Justin Wilson. | | Justin Wilson, Storbritannien
Mästerskapsplacering 2003: -
Alexandre Sperafico, Brasilien
Mästerskapsplacering 2003: -
Conquest har utökat till två bilar denna säsong och kommer till start med två nya förare, Justin Wilson och Alex Sperafico.
Justin Wilson som närmast kommer från Jaguar i Formel 1 ser på förhand ut som en av de intressantaste nykomlingarna i årets startfält. Förutom fjolårets säsong i Formel 1, där han även körde för Minardi, har han bland annat vunnit Formel 3000-mästerskapet, vilket inte är att förringa.
Stallets andreförare Alex Sperafico gjorde ett par inhopp i Champ Car redan förra säsongen när han ersatte landsmannen Gualter Sales i Dale Coyne Racing i Toronto och Miami. Han blev dock utan poäng i loppen. Sperafico, som fyller 30 i år, har meriter från sydamerikanska Formel 3, Barber Dodge samt Formel 3000 där han har en elfteplats som bästa resultat. Han börjar säsongen i en Reynard medan Wilson kommer köra med Lolachassi.
RuSPORT
A.J. Allmendinger, USA
Mästerskapsplacering 2003: -
Michel Jourdain Jr, Mexiko
Mästerskapsplacering 2003: 3
För det nya amerikanska hoppet A.J. Allmendinger har karriären gått som på räls ända från gokart upp till (änd?)hållplatsen Champ Car. Resan har gått genom Barber Dodge Pro Series och Toyota Atlantic. I Barber Dodge vann han titeln efter fyra pole positions och sex vunna lopp. I Toyota Atlantic-serien blev han mästare förra säsongen efter nio pole positions och sju segrar av tolv möjliga. Ska man tro amerikansk press är det här en talang utöver det vanliga som har alla förutsättningar för att bli näste amerikanske Champ Car-mästare. Med reservation för att jag aldrig sett honom köra tror jag att både han och stallet kommer att behöva debutsäsongen för att lära sig serien. Trots att stallet är nytt i serien ser jag honom som en av de hetaste kandidaterna till att bli årets nykomling. Största hotet torde komma från Justin Wilson i Conquest Racing.
Michel Jourdain Jr. blommade verkligen ut förra säsongen, en blomning som egentligen tog sin början året innan. Under tiden i Team Rahal gick han förra säsongen från att vara rundningsmärke till att ta två segrar, flera pallplatser och var i endast tre lopp utanför topp tio. Med två bilar i stallet, vilket innebär mer data under testerna mellan loppen, håller jag Jourdain som en outsider till att utmana om mästerskapstiteln. Det enda som talar emot honom är att både stallet och hans stallkamrat är nykomlingar i serien.
Dale Coyne Racing
Inga förare presenterade när denna artikel skrevs.
Läs om Champ Cars nya regler och poängsystem:
Modifierad depåregel i Champ Car-serien
Champ Car inför nytt poängsystem
CART försvinner, Champ Car blir kvar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 CHAMP-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
|