CHAMP KALENDER 2006
 1 Long Beach9/4 
 2 Houston13/5 
 3 Monterrey21/5 
 4 Milwaukee4/6 
 5 Portland18/6 
 6 Cleveland25/6 
 7 Toronto9/7 
 8 Edmonton23/7 
 9 San Jose30/7 
 10 Denver13/8 
 11 Montreal27/8 
 12 Road America24/9 
 13 Surfers Paradise22/10 
 14 Mexiko City12/11 
Paul Tracy segrade i S:t PetersburgTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Paul Tracy körde brett och underhållande.
Det blev veteranen Paul Tracy som segrade i Ärets första deltÀvling i Champ Car-mÀsterskapet efter att det nya stjÀrnskottet i serien, Sebastien Bourdais, i ledning rÄkade ut för ett misstag som kostade honom dyrbar tid i depÄn. Bourdais tog direkt efter start kommandot i loppet och höll lÀnge ledningen före Tracy men en felaktig depÄstrategi gjorde att Bourdais tappade bÄde tid och placeringar och nÀr han dessutom tvingades i depÄ efter en sammanstötning betongmuren gick alla chanser till en toppplacering förlorad.

Bourdais förlorade Ätta varv i depÄn nÀr han fick reparera den bakre hjulupphÀngningen. Paul Tracy hade efter det inga problem att hÄlla konkurrenterna pÄ behörigt avstÄnd och kunde mer eller mindre defilera i mÄl som segrare. Andraplatsen togs av Michel Jourdain Jr som gjorde en mycket stabil insats. Den hÀr gÄngen var det inte bara genom att kapitalisera pÄ andras missöden som Jourdain tog sin hittills frÀmsta placering i CART-karriÀren, utan genom att bÄde köra snabbt och stabilt.

 Klicka här för en stor bild  
Sebastien Bourdais hade ingen lyckad dag.
Storfavoriten till att ta hem serien i Ă„r, Bruno Junquiera, jobbade sig upp till den sista pallplaceringen efter att ha haft en miserabel inledning pĂ„ loppet. Redan pĂ„ andra varvet tappade Junquiera placeringar nĂ€r han gjorde ett misslyckat omkörningsförsök pĂ„ landsmannen Mario Haberfeld och i det första depĂ„stoppet höll det pĂ„ att gĂ„ riktigt illa – hjulmuttern till höger bakhjul trilskades och Junquiera föll Ă€nnu lĂ€ngre tillbaka i fĂ€ltet. Junquiera omgrupperade sina styrkor och gjorde en mycket stark uppkörning menkunde inte rĂ„ pĂ„ den undflyende Jourdain Jr. En tredjeplats var dock mycket bra med tanke pĂ„ omstĂ€ndigheterna. Paul Tracys stallkamrat, Patrick Carpentier slarvade bort en dubbelseger för Players Forsythe-stallet nĂ€r han med kalla dĂ€ck efter ett depĂ„stopp körde in i dĂ€cktraven. RidĂ„ för Carpentier som borde ha mer rutin Ă€n sĂ„.

Av de sammanlagt nio debutanter som fanns pĂ„ banan imponerade förutom Sebastien Bourdais Ă€ven Mario Haberfeld och Tiago Monteiro. Haberfeld tog sig sĂ„ smĂ„ningom inpĂ„ en fjĂ€rdeplats. Ett resultat som Haberfelds belackare förmodligen inte trodde honom vara mĂ€ktig. Tiago Monteiro gjorde ocksĂ„ en mycket fin prestation i Fittipaldi-Dingmans Reynard och tog en sjundeplats. Monteiro lĂ„g pĂ„ en annan depĂ„strategi Ă€n ledarna, nĂ„got som i slutĂ€nden skulle visa sig vara en misslyckad strategi, som gjorde att han under olika skeden i loppet figurerade i toppen – och det gjorde han med all Ă€ra. Trots hĂ„rd press bakifrĂ„n av bland annat Paul Tracy gjorde den unge portugisen inga misstag och stallchefen Emerson Fittipaldi log som han inte gjort sedan de glada dagarna i Lotus pĂ„ 70-talet.

  Klicka här för en stor bild
Ryan Hunter-Reay sitter och ser hård ut.
Med svenska ögon mÀtt blev loppet en hygglig tillstÀllning. Stefan Johanssons stall, American Spirit, har haft en nedÄtgÄende trend under hela helgen men revanscherade sig under loppet. PÄlÀggskalven Ryan Hunter-Reay lÄg lÀnge runt tionde plats men satte bilen i dÀcktraven efter 44 varv. Stallets veteran, Jimmy Vasser, sÄg betydligt vassare ut (om skÀmtet tillÄts) och krigade om placeringarna strax bakom pallen. Ett misstag i loppets slutskede innebar att han fick slÀppa förbi sig fÀltets Älderman, Roberto Moreno, som dÀrmed knep femteplatsen. Vassers insats ska ses mot bakgrunden av att han faktiskt fick starta sist efter att ha fÄtt ett elfel strax före start som gjorde att han inte kunde inta sin ordinarie startposition.

Loppet i S:t Petersburg visade annars att Champ Car-serien Ă€r pĂ„ vĂ€g Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Trots att mĂ„nga hade befarat att regeln om obligatoriska brĂ€nslestopp mellan pĂ„ förhand givna intervall skulle innebĂ€ra ett Ă„terupprepande av fjolĂ„rets processionsliknande tĂ€vlingar, visade sig omkörningarna vara betydligt mer förekommande Ă€n nĂ„gon kunnat hoppas pĂ„. Förmodligen var det avsaknaden av antispinnssystem som gjorde att den förvĂ€ntade negativa effekten av brĂ€nslereglerna kom av sig. Bra racing – det enda som saknas Ă€r lite fler förare av kaliber och kanske kommer vi att fĂ„ se en tillökning inom kort. Mika Salo sĂ€gs stĂ„ beredd att kliva in och det skulle utgöra en vĂ€lbehövlig vitamininjektion för serien.


Joakim TÀrnström, 2003-02-24 01:02
     
   
 
 
 ANNONSER