|
CHAMP KALENDER 2006 |
1 | Long Beach | 9/4 |
2 | Houston | 13/5 |
3 | Monterrey | 21/5 |
4 | Milwaukee | 4/6 |
5 | Portland | 18/6 |
6 | Cleveland | 25/6 |
7 | Toronto | 9/7 |
8 | Edmonton | 23/7 |
9 | San Jose | 30/7 |
10 | Denver | 13/8 |
11 | Montreal | 27/8 |
12 | Road America | 24/9 |
13 | Surfers Paradise | 22/10 |
14 | Mexiko City | 12/11 |
|
|
|
|
|
|
|
Inför CCWS - Champ Car World Series 2003 | |
|
|
|
|
|
|
| | Paul Tracy i nya färger. | Förra Ă„ret genomled CART-serien sin allvarligaste kris nĂ„gonsin men genom Chris Pooks handfasta ledning ser nu serien ut att gĂ„ mot en ny vĂ„r. De förĂ€ndringar som genomfördes under förra sĂ€songen för att minska kostnaderna för deltagande har tagit skruv och CART-serien mönstrar ett lika stort startfĂ€lt som konkurrentserien IRL nĂ€r sĂ€songsstarten gĂ„r pĂ„ söndag i S:t Petersburg, Florida.
Borta Àr stjÀrnor som Michael Andretti, Dario Franchitti, Cristiano Da Matta och Kenny BrÀck och borta Àr ocksÄ stall som Ganassi och Green, men den "back to basics"-kÀnsla som sÄ lÀnge prÀglade CART-serien Àr tillbaka. MÄnga nya namn bÄde bland stall och förare gör att Ärets sÀsong kommer att bli mycket oviss. För oss svenskar Àr det glÀdjande att kunna hÀlsa Stefan Johansson tillbaka till CART-serien. Den hÀr gÄngen sitter inte Stefan bakom ratten utan figurerar i stÀllet som stallchef för American Spirit Racing. Med Jimmy Vasser i sittbrunnen, för övrigt den ende före detta CART-mÀstare som deltar i Ärets mÀsterskap, finns förutsÀttningar för fina resultat.
Nytt för i Ă„r Ă€r att alla kör med likadana motorer, nĂ€mligen Ford Cosworths turbomatade 2.65-liters V8:or. Motorerna Ă€r varvtalsbegrĂ€nsade och man plockar inte ut mer Ă€n cirka 750 hĂ€stkrafter till skillnad mot fjolĂ„rets dryga 850. Borta Ă€r Ă€ven det hĂ„rt kritiserade antispinnsystemet frĂ„n förra sĂ€songen som omöjliggjorde omkörningar. Nu har förarna visserligen inte lika mycket hĂ€stkrafter att hantera men regelĂ€ndringen gynnar Ă€ndĂ„ de skickligare förarna. PĂ„ kortovaler kommer aerodynamikpaketet i stort sett vara oförĂ€ndrat jĂ€mfört med fjolĂ„rets aerodynamikpaket för landsvĂ€gsbanor. PĂ„ Superspeedway-ovalerna kommer man att anvĂ€nda samma aerodynamikpaket som anvĂ€ndes pĂ„ kortovalerna förra Ă„ret. Dessutom skrotas det sĂ„ kallade âHandford devicet". Med dessa förĂ€ndringar hoppas CART-organisationen att ovalracingen kommer att bjuda pĂ„ fler omkörningar. PĂ„ bilar av Ă„rets modell mĂ„ste en mĂ€ngd detaljer vara överförbara till fjolĂ„rets modeller. Det innebĂ€r att Ă€ven de stall som har valt att köra med fjolĂ„rets bilar kan vara konkurrenskraftiga. De flesta stall kör precis som förra Ă„ret med Lola-bilar men fyra stall har valt att satsa pĂ„ Reynard - American Spirit, Fittipaldi-Dingman, Walker Racing och och Mi-Jack. Visst, ja. Höll pĂ„ att glömma en annan nyhet. Serien har bytt namn till Champ Car World Series. Otympligt? Minst sagt...
| | Sebastien Bourdais. | | Newman-Haas kan bli CART-seriens motsvarighet till Ferrari i Är. Efter att förra Ärets mÀstare Cristiano Da Matta lÀmnade CART för F1 har brasilianaren Bruno Junquiera framstÄtt som den sjÀlvklare eftertrÀdaren, speciellt som han ocksÄ flyttade frÄn Ganassi-stallet till Da Mattas stall frÄn förra sÀsongen, Newman-Haas. Junquiera slutade pÄ en andraplats i mÀsterskapet förra sÀsongen efter att ha gjort en rejÀl uppryckning jÀmfört med debutsÀsongen 2001. I Newman-Haas kommer han att fÄ den plattform han behöver för att utmana om slutsegern. HÄrdaste motstÄndet kan dock komma inifrÄn stallet i form av den unge, lovande fransmannen, Sebastian Bourdais. Bourdais har imponerat under försÀsongstesterna och mycket talar för att han Àr en aning snabbare Àn vad Junquiera Àr. Till Bourdais nackdel talar naturligtvis att han saknar erfarenhet frÄn banorna i CART-serien och dÄ i synnerhet ovaler.
Vid sidan av Newman-Haas Àr Players Forsythe Racing den starkaste segerkandidaten. Stallet har mÄngÄrig erfarenhet frÄn CART och har tvÄ starka förare, Paul Tracy och Patrick Carpentier. BÀgge förare Àr kapabla att vinna lopp men bÀgge har ocksÄ haft problem att hÄlla en jÀmn nivÄ över en hel sÀsong. Av de bÀgge mÄste Tracy framhÄllas som den starkare och mitt tips Àr att han tillsammans med Bourdais utgör det största hotet mot Junquiera i Är. Stallet har i Är gÄtt över frÄn Reynard-chassin till Lola, nÄgot som kan vara till nackdel under sÀsongen, dÄ man saknar erfarenhet frÄn chassit.
Bakom Newman-Haas och Forsythe Racing kÀnns det som att gapet till stallen i mittfÀltet har ökat. Team Rahals satsning i Är Àr inte av samma kaliber som tidigare Är. Michel Jourdain Jr Àr i Är ensam förare för stallet och visserligen har han gjort sig kÀnd som en tillförlitlig förare som sÀllan gör misstag men han sÀtter heller inte vÀrlden i brand med sin körning.
Spanjoren Oriol Servia har fÄtt förnyat förtroende hos Pat Patrick Racing. Servia ersatte under fjolÄret Townsend Bell efter att denne inte hade svarat upp till stallets förvÀntningar. Med handen pÄ hjÀrtat kan knappast nÄgon pÄstÄ att Servias resultat motiverade fockningen av Bell. I Är Àr det dags för Servia att leverera, annars lÀr förtroendet för denne hetsporre dala rejÀlt inom CART-vÀrlden. Servias hittills bÀsta resultat i karriÀren, en tredjeplats, kom under debutsÀsongen 2000 i Detroit. Bortsett frÄn det har Servia varit mer konkurrenskraftig pÄ ovaler Àn pÄ andra bantyper. Trist för Servia att det bara Àr tre ovallopp i Ärets kalender. Ett tips, Oriol! IRL kan vara ett alternativ.
| | | Stefan Johansson. | Veteranen Jimmy Vasser kan aldrig rÀknas bort men frÄgan Àr om inte denne sympatiske amerikan har sett sina bÀsta dagar. Vasser har en hög lÀgsta nivÄ, det Àr inte det som Àr problemet. Vassers problem Àr att han har en för lÄg högstanivÄ. Han rÀcker inte riktigt till mot de allra snabbaste förarna, nÄgot som visade sig redan under Ären i Ganassi dÀr han fick stÄ tillbaka för bÄde Zanardi och Montoya. Men för Stefan Johanssons nya stall Àr Vasser ett perfekt val. Med sin erfarenhet Àr kommer Vasser att vara en bra tillgÄng för stallet och han kommer ocksÄ att utgöra en bra stöttning till stallets andreförare och pÄlÀggskalv Ryan Hunter-Reay. 22-Ärige Hunter-Reay vann tre lopp under sin debutsÀsong i Toyota Atlantic-serien förra Äret och anses vara en talang av stora mÄtt. I Är blir det ett stort kliv upp för Hunter-Reay bÄde vad gÀller antalet hÀstkrafter och i frÄga om konkurrens. Det stora frÄgetecknet kring American Spirit Team Johansson Àr valet av bil. Enligt Stefan Johansson valde man Reynard-chassit pÄ grund av ekonomiska skÀl. Bilen var billig men som det brukar heta, man fÄr vad man betalar för... Men eftersom reglementet till i Är tillÄter vÀldigt fÄ förÀndringar pÄ bilarna bör ÀndÄ Reynard-bilen vara hyggligt konkurrenskraftig och det har ocksÄ visat sig pÄ testerna. Dessutom har stallet rekryterat personal med erfarenhet frÄn Newman-Haas, Ganassi och det nyligen nedlagda Arrows-stallet.
Derrick Walker och hans Walker Racing Àr kvar i CART-serien. Stallet kommer för första gÄngen att stÀll upp med tvÄ bilar. Den mycket lovande britten Darren Manning debuterade i CART-serien förra Äret nÀr han stÀllde upp för Team S:t George i Rockingham. Manning slutade nia, ledde loppet under 18 varv och gjorde ett starkt intryck med sin körning. Manning kan vara den förare Walker har letat efter sedan man förlorade Gil De Ferran efter sÀsongen 1999. Mexikanen Rodolfo Lavin sitter i den andra Walker-bilen och frÄgan Àr om nÄgon förare i startfÀltet kan visa upp en magrare meritlista Àn Lavin. PÄ sex Är har han nÀmligen inte presterat en enda seger i vare sig Indy Lights eller Atlantic-serien. TidsmÀssigt har Lavin ocksÄ haft svÄrt att hÀvda sig under försÀsongstesterna.
Adrian Fernandez gÄr nu in pÄ sitt tredje Är som stallÀgare. Hittills har resultaten varit blygsamma och kanske Àr det kombinationen av att vara stallÀgare och förare i samma person som har tagit för mycket kraft. JÀmfört med fjolÄret behöver stallet i Är bara fokusera sina krafter pÄ en bil vilket borde gynna Fernandez. Fernandez har tillrÀckligt med erfarenhet för att kunna utmana om titeln men motstÄndet frÄn Newman-Haas och Forsythe kan bli för hÄrt.
Brasilianaren Robert Moreno vĂ€grar att ge upp och dyker upp som gubben i lĂ„dan - den hĂ€r gĂ„ngen i Herdez-stallet. Ă
rets sÀsong utgör ett gyllene tillfÀlle för Herdez att etablera stallet i seriens mittfÀlt. Moreno har kvaliteter bÄde bakom ratten och vid sidan av den som bör kunna lyfta stallet. Regelbundna poÀngplatser Àr en rimlig mÄlsÀttning och Moreno kan kanske slÄ sig in bland de tio bÀsta nÀr sÀsongen Àr över. Vid sidan av Moreno hittar vi mexikanen Mario Dominguez. Trots vinsten i
lotteriet i Surfers Paradise förra Äret imponerade inte Dominguez under sin debutsÀsong i CART. I Är gÀller det att prestera bÀttre och chansen finns nu nÀr startfÀltet Àr nÄgot svagare Àn förra Äret.
Dale Coyne Racing Àr tillbaka i CART-serien. Visserligen stÀllde stallet upp i ett par enstaka lopp under förra sÀsongen men nu Àr man tillbaka med full kraft. Bakom ratten hittar vi Joel Camathias, en okÀnd schweitzare, med fÄ meriter pÄ CV:n. Camathias har inte rosat marknaden pÄ testerna och frÄgan Àr om han kommer att överleva sÀsongen ut. Nyligen sparkades mexikanen Roberto Gonzales och ryktet placerar i stÀllet tysken André Lotterer i bilen bredvid Camathias. Lotterer gjorde ett succéartat inhopp i CART-seriens avslutningslopp i Mexico förra sÀsongen.
Ett av de intressantare nya stallen i CART Àr PK Racing. Bakom namnet stÄr Craig Pollock och riskkapitalisten Kevin Kalkhoven. Som förare har stallet engagerat fransmannen Patrick Lemarie. Denne har mest gjort sig kÀnd som Jacques Villenueves kompis och frÄgan Àr om det inte Àr det som Àr Lemaries största merit. Med undantag för ett par enstaka inhopp i sportvagnar har Lemarie inte tÀvlat pÄ över fem Är och om testtiderna Àr en indikation pÄ hans kapacitet Àr stallet illa ute. Lemaries dÄliga testtider kan vara en del av orsaken till att stallet försöker fÄ en andra bil till start - Mika Salo ryktas vara pÄ gÄng.
Belgaren Eric Bachelart tar steget upp till CART-serien med sitt Mi-Jack Conquest Racing Team. Som sÄ mÄnga andra debutantstall anvÀnder sig Mi-Jack av Reynardbilar. Nu Àr det nog inte bilen som har varit skuld till att stallets förare Mario Haberfeld har varit lika lÄngsam som en snigel under testerna och Eric Bachelarts tÄlamod Àr snart slut. Om Haberfeld inte ger besked i CART-debuten i S:t Petersburg kan hans karriÀr vara slut.
Ett av de mer intressanta stallen i Ă„r Ă€r Rocketsports Racing. Ăgaren Paul Gentilozzi har framgĂ„ngsrikt deltagit i Trans Am och ett otal sportvagnsserier. Nu tar han steget upp till CART. Tillsammans med Alex Tagliani kan stallet mycket vĂ€l komma att överraska. Ambitionen finns dĂ€r och Tagliani Ă€r en oslipad diamant.
Det senaste tillskottet i startuppstÀllingen Àr den gamle F1-vÀrldsmÀstaren Emerson Fittipaldis stall - Fittipaldi-Dingman Racing. Tiago Monteiro har fÄtt Àran att ratta bilen, en Reynard. Monteiro Àr i dessa sammanhang nÄgot sÄ ovanligt som en portugis. Han gjorde sin F3000-debut under förra Äret som stallkamrat till Sebastian Bourdais. Visst blev han frÄnÄkt sÄ att det visslade om det men nÄgot annat var inte att vÀnta dÄ Bourdais hade betydligt mer erfarenhet. Monteiro fÄr en allt annat Àn idealisk start pÄ CART-karriÀren. Stallet Àr sÄ pass nytt att man inte har hunnit med nÄgra tester under vintern.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De senaste 100 CART-artiklarna. (Använd SÖK i menyn för äldre)
|
|
|
|
|
|
|
|