CHAMP KALENDER 2006
 1 Long Beach9/4 
 2 Houston13/5 
 3 Monterrey21/5 
 4 Milwaukee4/6 
 5 Portland18/6 
 6 Cleveland25/6 
 7 Toronto9/7 
 8 Edmonton23/7 
 9 San Jose30/7 
 10 Denver13/8 
 11 Montreal27/8 
 12 Road America24/9 
 13 Surfers Paradise22/10 
 14 Mexiko City12/11 
Bruno signsTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Bruno Junqueira, en poppis kille.
"Junqueira signs with Newman-Haas" lÀste vi. Bruno Junqueira stannar kvar i CART och det Àr bra. Jag Àr glad, jag Àr mycket glad över att Bruno Junqueira stannar i CART och inte lÄter sig lockas över till IRL som sÄ mÄnga andra förare gör inför nÀsta sÀsong.

Men det finns en stor skillnad mellan Bruno och de andra killarna. Brunos karriÀr pekar uppÄt till skillnad frÄn de andra som hade sin topp för flera Är sedan. Det Àr vÀl sÄ nÀr man blir gammal och trött. Ambitionen att vinna lopp har övergÄtt till att vara ett sÄ kallat "household name" och istÀllet attrahera sponsorer och TV-tittare. Bruno vill till F1 precis som alla andra unga förare vill - under rÀtt omstÀndigheter naturligtvis. Och Bruno kommer att se till att de omstÀndigheterna finns pÄ plats nÀr det Àr dags för honom att kliva upp. De gamla killarna, man kanske inte ska kalla dem för föredettingar, men visst har de gett upp hoppet om att fÄ köra bil pÄ riktigt.

De killarna har byggt upp en industri kring sig sjÀlva med sponsorer, varumÀrken och sist men definitivt inte minst för deras del - familj. De kan inte riskera nÄgonting lÀngre, av dessa orsaker eller att de helt enkelt inte fixar att leda fÀltet.

  Klicka här för en stor bild
Bruno Junqueira.
Jag vet inte om Bruno har flickvÀn, det borde han ha för han verkar vara en schysst snubbe, en kille som det kommer att gÄ bra för helt enkelt. Han mÄste naturligtvis ocksÄ se om sitt hus. Han vill köra racerbil och ha kul och visa vad han gÄr för. Det kan han inte visa i IRL, sÄ dÄ Àr det bÀst att stanna i CART. För det Àr dÀr man visar att man Àr en mÄngsidig förare eller anpassningsbar, en kvalitet som stÄr högt i kurs pÄ vilket företag som helst som letar efter nya talanger. Nya frÀscha vÀlutbildade och oförstörda. LÀtta att plocka in i företaget och pÄdyvla kultur och uppgifter. SÄdant som F1 Àr överfyllt med. Stallorder Àr ett sÄdant exempel.

Om nu Bruno ska vara intressant för F1-stallen sÄ mÄste han vara kvar i CART, oavsett om IRL har fler TV-tittare, bÀttre betalande sponsorer eller finare priser. Det Àr racingen som rÀknas om man ska synas och uppmÀrksammas bland de herrar som styr i formel 1-stallen. De vet att IRL finns, men de skiter i det. Det Àr inte intressant helt enkelt. Det Àr NASCAR för formelbilar - en bastard.

 Klicka här för en stor bild  
Bruno Junqueira.
Riktig förartalang syns inte i IRL och det vet Bruno. Jag tror ocksÄ att Helio Castroneves vet det nu. Han hade hoppats ta en plats i F1 i Är han ocksÄ, men han vann inte sin serie, Indy Racing League. Vilket jÀkla namn, men de fÄr tydligen inte heta Indycar för att det finns nÄgot domstolsbeslut pÄ det som löper ut i Är eller nÀsta. Skit samma, Helio förlorade mot en kille som heter Sam Hornish jr som ingen vet vem det Àr. Helio mÄste snabbt ta sig frÄn IRL om han överhuvudtaget ska kunna etablera sig pÄ den internationella banan. Annars Àr det kört för hans del, eller det kanske det redan Àr. Vem vet?

Men Bruno, han stannar i CART och sitter i ett vinnarstall och vet vad en sÄdan position betyder. Han ska vinna nÀsta Är och ta nÀsta lediga plats i ett av de bÀttre stallen i F1. Kanske blir det Cristiano da Mattas plats i Toyota om han inte levererar. Vi vet hur svÄrt det Àr att ta en vinnarplats i ett F1-stall, det vet nog Bruno ocksÄ. SÄ jag tror han stannar kvar i CART, vilket da Matta ocksÄ kommer att inse att han borde ha gjort.


Krönika av Jan Johannesson, 2002-12-18 17:12
     
   
 
 
 ANNONSER