| Da Champ med celebert sällskap. | | Autodromo Hermanos RodrĂguez Ă€r platsen för avslutningen pĂ„ Ă„rets CART-serie. Banan har sett en och annan formelbil lĂ€gga gummi pĂ„ banan förr. FrĂ„n 1963 till 1970 och frĂ„n 1986 till 1992 kördes det formel 1 pĂ„ banan.
Nigel Mansell vann det sista F1-loppet som kördes hĂ€r med Patrese pĂ„ andra och Michael Schumacher pĂ„ en tredjeplats. Ăven CART har faktiskt kört pĂ„ banan förut, 1980 och 81 kördes det tĂ€vling med CART-bilar. Rick Mears vann bĂ„da gĂ„ngerna med Bobby Unser pĂ„ en andraplats.
Den gamla banan Àr byggd 1963 med Monza som förebild. De sista Ären det kördes F1 var banan mÀrkt av tidens tand och vÀldigt guppig och hal. Vad man nu gjort för att modernisera anlÀggningen Àr en ombyggnad som kostat $30 miljoner. En del kurvor har Àndrats marginellt och fÄtt en annan camber. Men det mesta av pengarna har ÀndÄ gÄtt Ät till nya lÀktare. Arrangörerna rÀknar som lÀgst med en tillströmning av 300 000 ÄskÄdare över helgen och 180 000 pÄ söndagen. Upplagt för publikfest med andra ord.
| | | Adrian Fernandez, att köra eller att inte köra det är frågan. | Fernandez eller Diaz
Adrian Fernandez som Ädrog sig nackskador nÀr han kraschade i Surfers Paradise, har genomgÄtt ytterligare röntgen och om ingen försÀmring i hans tillstÄnd sker kommer han att kliva ner i sin CART-bil pÄ fredag. Naturligtvis vill Fernandez som Àr stor hjÀlte i Mexico köra CART-loppet i sin hemstad. I vÀrsta fall stÄr unge Mexikanen och Atlantic-föraren Luis Diaz beredd att hoppa in i Fernandez stÀlle.
En annan ung förare kommer definitivt att göra sin CART-debut i Mexico Àr tyske Andre Lotterer. Han kommer att köra för Dale Coyle Racing. Coyle tÀvlade senast i Rockingham, dÄ med Darren Manning vid ratten.
| | CART-bilar här nästa säsong. | | Sista loppet med gĂ€nget
En hel del av förarna och för den delen nÄgra av stallen blir Mexico-loppet det sista i CART-sammanhang. MÄnga etablerade förare och stall försvinner frÄn CART och det ryktas om nya friska förmÄgor som skall ta deras plats. NÀsta sÀsong kanske inte blir den bÀste sedd ur konkurrenssynvinkel, men CART kommer att leva vidare. CART behövs det vittnar inte minst de stora publikskaror som vallfÀrdar till banorna utanför USA. Och för den delen till vissa av loppen inom landet.
Att försöka tippa utgÄngen av loppet med det korta och koncisa namnet The Gran Premio Telmex-Gigante Presented by Banamex/Visa, Àr som vanligt en svÄr uppgift. Striden om andraplatsen i mÀsterskapet kÀnns inte direkt upphetsande men det finns en och annan förare som gÀrna vill avsluta sin CART-karriÀr med en seger. Cristiano da Matta till exempel, efter den snöpliga sortin frÄn Fontana vill han sÀkerligen ha ett ord med i laget. Kenny BrÀck tackar sÀkerligen inte heller nej till att vinna i sin avslutningstÀvling för Ganassi. Bruno Junqueira som stannar i CART hos Newman/Haas siktar in sig pÄ andraplatsen i mÀsterskapet i konkurrens med Dario Franchitti som följer med nye stallchefen/Àgaren Michael Andretti till IRL.
|