| Cristiano da Matta, har mycket att vara glad för. | | NĂ€r andra racingserier bĂ€ddar för vinterdvala kör CART vidare till Australien och Ă„rets upplaga av Honda Indy 300. TĂ€vlingen Ă€r ett populĂ€rt mĂ„l för racing-publiken i Australien och tillströmningen av Ă„skĂ„dare vanligtvis massiv och rĂ€knas i hundratusental.
Loppet körs pÄ gatorna i Surfers Paradise, en stad pÄ den Australiensiska "Guld-kusten" cirka 850 km frÄn Brisbane som ligger pÄ kontinentens ostkust.
Inte sÀllan har loppet bjudit pÄ spÀnnande lopp och nya segrare. LÀnge var Australien-loppet det första pÄ kalendern och det var hÀr Nigel Masell 1993 tog sin första CART-seger i sitt första CART-lopp pÄ vÀg mot sitt första CART-mÀsterskap (Fast egentligen hette det IndyCar pÄ den tiden nÀr Nigel fortfarande körde formel-bil istÀllet för golfbil). Det var Àven hÀr som Reynard tog sin första seger i mÀsterskapet i sin första start 1994. DÄ var det Michael Andretti som satt vid ratten.
| | | Kenny Bräck under förra årets kval. | I Ă„r Ă€r mĂ€sterskapet avgjort och da Matta firad segrare redan innan loppet "down under" Ă€r kört. Men det finns fortfarande en del intressant att hĂ€mta arla morgonstund pĂ„ söndag. Vem vet, kanske Kenny BrĂ€ck kan fĂ„ till en hyfsad avslutning pĂ„ sĂ€songen?
Kenny har i alla fall taktiken klar, det gÀller att vila sig i form. Han och hustru Anita tar sig nÄgra dagars semester pÄ en ö i stora barriÀrrevet dagarna före loppet. Om det hjÀlper ÄterstÄr att se. Det finns mÄnga andra som vill göra en stark avslutning pÄ sÀsongen för att ligga bra till i kontraktsförhandlingarna inför nÀsta Är. Fortfarande Àr det mÄnga förare som inte riktigt har bÀstÀmt sig för var dom skall köra och Kenny Àr en av dom.
| | Jimmy Vasser. | | I Ärets startfÀlt finns hela sex tidigare vinnare i Australien. Förutom fjolÄrsvinnaren da Matta och den redan nÀmda Michael Andretti har Àven Tracy, Vasser, Franchitti och Fernandez korsat mÄlinjen först i Australien. Det som fortfarande finns att köra för Àr en andraplats i mÀsterskapet och prischecken pÄ $500.000. Junqueira ligger för nÀrvarande pÄ just den andraplatsen med 144 poÀng men har Franchitti 129p, Carpentier 115p och Fittipaldi 114p flÄsandes i nacken. Möjligen kan Nya ZeelÀndaren Scott Dixon fÄ en kick av att köra i Australien, det nÀrmaste han lÀr komma ett hemmalopp pÄ CART-kalendern.
Banan Àr en ganska ordinÀr stadsbana 4,5 kilometer lÄng med en eller ett par hyfsade omkörningsmöjligheter. Förra Äret vinkades det med gulflaggan endast tvÄ gÄnger, direkt efter starten nÀr Casy Mears kraschade och vid ytterligare en situation pÄ varv 24. 2002 Ärs CART-mÀstare Cristiano da Matta vann loppet förra Äret, Roberto Moreno sÄg lÀnge ut som en vinnare men hans bil gav upp pÄ varv 45 och da Matta kunde överta ledningen och vinna loppet. Kenny BrÀck startade lÄngt ner pÄ en 13e plats men körde upp sig till en 5e nÀr de 65 varven var till Ànda.
Sin vana trogen att förlÀnga Ärets lopp sÄ har CART lagt pÄ fem varv och i Ärets upplaga skall gatan The Esplanade som strÀckers sig lÀngs Surfers Paradise Beach passeras 70 gÄnger.
Det pratas mycket om framtiden för CART för tillfÀllet och allt ifrÄn rykten att Playersteamet inte har givit upp om att ha Jacques Villenueve som fjÀrde förare i teamet, till samtalen mellan F1:s starke man och CART:s president Chris R Pook. Enligt vissa kÀllor antyds att Eccelstone Àr i fÀrd med att köpa upp delar av CART och till och med ett namnbyte. CART har inte lyckats fÄ sitt namn sÄ vÀlkÀnt som man önskar och det Àr kanske inte direkt konstigt nÀr man kallar serien för CART och samtidigt lanserar namnet ChampCars pÄ bilarna...
LÀs mer i detta Àmne pÄ
Forzas CART-nyheter
Hur det blir med namnbyte och framtiden inom CART lÀr vi knappast fÄ svar pÄ i gryningen svensk tid söndag, dÄ lÀr vi dÀremot fÄ svar pÄ vem som tar hem segern i 2002 Ärs Honda Indy 300.
|