CART · TvÃ¥ av OWRS grundare, Paul Gentilozzi och Kevin Kalkhoven, svarade pÃ¥ en presskonferens i veckan pÃ¥ en mängd frÃ¥gor om deras planer för Champ Car kommande säsonger.
Några av frågorna som kom upp var: Hur ser framtida TV-avtal ut? Kalendern för 2004 med de 19 inbokade loppen som släpptes under hösten, förblir den intakt? Blir Long Beach säsongspremiär eller kan vi förvänta något lopp innan? Finns loppen i Las Vegas, Miami och Fontana fortfarande med på kalendern och kommer det anordnas några Champ Car tävlingar i Europa? Kommer namnen CART och Champ Car World Series leva vidare? Finns Ford och Bridgestone kvar i bilden? Kommer huvudkontoret att flyttas? Blir det aktuellt med några regeländringar? Och hur många bilar kommer att finnas på gridden nästa säsong?
Om vi börjar från början så berättade man att man såg tevesidan som ett av de område som man kan spara in mest pengar på, bortsett från att delfinansiera stall som CART gjorde förra säsongen. Nuvarande avtal är utformat så att man köpte sändningstid från CBS för att de skulle visa 7-8 CART-lopp och resten visades på kabelkanalen SPEED. En kanal som man anser når alldeles för få hushåll med tanke på produktionskostnaderna. OWRS ser nu över om man skall behålla några lopp hos CBS och sedan teckna avtal med en kabelkanal som når betydligt fler hushåll för att nå en bredare publik. Visionerna är självklart att i framtiden kunna tjäna pengar på, istället för som det är nu behöva betala för, sändningsrättigheterna. Man har tydligen sneglat på F1 när det gäller deras upplägg av kalender och sändningstider då man uttryckte en önskan att ha konsekvens i sändningstider, intervall mellan loppen och att sända så många lopp som möjlig i samma kanal. Avtalen gällande europa togs inte upp.
Kalendern berättade man kommer att innehålla 16, maximalt 17 lopp kommande säsong. Man håller för närvarande på att jobba med St. Petersburg, FL, som egentligen skulle vara säsongspremiär, om att köra det loppet antingen i maj eller under hösten. Om inget oförutsett händer kommer säsongen starta i Long Beach. Det har varit frågetecken om loppet i Las Vegas, dels om det kommer att köras överhuvudtaget och om det blir av om det då blir på Las Vegas Motor Speedway eller ett stadslopp på "strippen". Man berättade att loppet definitivt kommer att bli av, men att man inte vet om det blir ett ovallopp eller stadslopp. Man kommer att åka till Las Vegas om två veckor för vidare förhandlingar. Om det blir ett stadslopp kommer det bli under hösten, kanske rent av säsongsfinal. Loppen i Miami och Fontana kommer inte att köras kommande säsong, Kalkhoven berättade vid ett tidigare tillfälle att det inte heller kommer det att bli något lopp i Europa. Miami och Europa finns dock med i den långsiktiga planeringen, Fontana lät mer tveksamt.
CART som namn kommer att försvinna helt, huvudorganisationen får ett nytt namn. Champ Car World Series kommer dock att leva kvar även i fortsättningen. Ford och Bridgestone kommer att finnas med även i fortsättningen och huvudkontoret kommer att ligga kvar i Indianapolis till att börja med.
Vid ett tidigare tillfälle berättade Kevin Kalkhoven även att man kommer att se över reglerna och att vi bland annat kan tänkas komma att se stillastående starter och införandet av en "omkörningsknapp". Det vill säga någon funktion för att underlätta omkörningar i form av en knapp på ratten som under en begränsad period ger ökat turbotryck, ökad bränsletillförsel eller liknande.
2003 års förare. Hur många stannar.
Och slutligen den avgörande frågan. Kommer det att finnas tillräckligt med bilar på startlinjen nästa säsong?
Det lugnande svaret var att man helt säkert kommer att ha 18 bilar till nästa säsong. Det enda av de stall som tävlade i år som är tveksamma till nästa säsong är American Spirit på grund av ekonomiska problem. PK Racing och Rocketsports Racing kommer om man läser lite mellan raderna, av vad Paul Gentilozzi och Kevin Kalkhoven sa, att gå från en till två bilar var samt att Carl Russo av allt att döma kommer att starta ett Champ Car stall med en eller två bilar.