CART · Cart släppte idag den efterlängtade kalendern för nästa Ã¥r. Det kan bli som bäst 19 lopp i fyra kontinenter. Amerika, Australien, Europa och det nytillkomna Asien där Seoul förväntas husera ett lopp. Men lyckas inte förhandlingarna med de banor och respektive ägare sÃ¥ kan det bli sÃ¥ lite som 13 lopp. Säsongen börjar som väntat i Florida och St Petersburg och avslutas förmodligen I Kalifornien och Fontana om nu ISC som äger banan och organiserar loppet och CART-organisationen kan hÃ¥lla sams och gräva ned alla eventuella stridsyxor. En stämning mot CART lades ju in av ISC dÃ¥ CART ställde in sista loppet i Ã¥r med hänvisning till de kraftiga eldsvÃ¥dorna i södra Kalifornien och hävdade Force Majeure.
Paul Tracy i St Pete i år.
Förvånande nog finns Brands Hatch med på kalendern som kanske blev det mest fiaskoartade lopet i år med bränslespararlopp och missnöjd publik. Vad som förefaller än mer mystiskt är att inte Eurospeedway och Tyskland finns med under europaturnen då det tidigare hävdats att minst två lopp krävs för att få ekonomi i själva resan över atlanten. Att sedan kanske just det loppet var populäraste bland CART-fansen kanske inte spelar någon roll om man inte har en organisation bakom som kan betala de arrangörsavgifter på ca 1 miljon dollar som CART vill ha spelar säkert också in.
Förhandlingarna med Mid-Ohio verkar ha totalt brutit samman.
Loppet finns inte med i kalendern och Denver har istället tagit dess datum i kalendern. Vad som är mer noterbart är att fejden med Indy Racing League inte är över. Det finns ingen möjlighet för CART-förare att kvalificera sig till Indy 500 då lopp är inbokade för båda dessa helgerna i maj. Sedan undrar man också hur de tänkt när de har ett nästan två månader långt uppehåll efter premiären den 22:a Februari i St Pete och klassikern i Long Beach den 18:e Maj.