CHAMP KALENDER 2006
 1 Long Beach9/4 
 2 Houston13/5 
 3 Monterrey21/5 
 4 Milwaukee4/6 
 5 Portland18/6 
 6 Cleveland25/6 
 7 Toronto9/7 
 8 Edmonton23/7 
 9 San Jose30/7 
 10 Denver13/8 
 11 Montreal27/8 
 12 Road America24/9 
 13 Surfers Paradise22/10 
 14 Mexiko City12/11 
Inför RockinghamTill föregćende sidaSkriv ut

 Klicka här för en stor bild
Paul Tracy.
CART kommer till europa och frÄn förra Ärets tvÄ lopp Àr det bara ett kvar. NÀr Eurospeedway i Tyskland gick i konkurs var det mÄnga som trodde att Àven englandsloppet skulle stÀllas in eftersom logistik-kostnaderna för loppet i ett slag fördubblades. Men loppet skall köras och europa fÄr se CART-bilar för andra Äret i rad.

Rockinghambanan i Corby Àr en, hur konstigt det Àn lÄter en fyrkantig oval. En ovalbana med fyra kurvor, alla kurvor Àr dock olika varandra. Banan mÀter 2,416 kilometer eller 1,5 miles. SÄledes en halv mile kortare Àn sin europeiska kollega, Eurospeedway/Lausitzring i tyskland. Enligt arrangören har man Àven bÀttrat pÄ underarbetet pÄ banan. Förra Äret stÀllde fukt som trÀngde upp underifrÄn till stora problem - Àven om luften var fri frÄn regn kunde man inte köra eftersom banan var fuktig nÀr vÀta trÀngde upp frÄn marken.
Doseringen pÄ banan Àr max 7,9 grader (5,7 pÄ Lausitzring). Den rÀknas inte heller som en superspeedway.

  Klicka här för en stor bild
Adrian Fernandez väntar på bättre väder.
Förra Ärets avslutande varv blev en riktig klassiker som vevades i sportsÀndningar i veckor efterÄt. Ett efterlÀngtat succé-slut pÄ en helg som var pÄ vÀg mot katastrof. Det regnade i England och Corby (nÀhÀ!?) och kvalet blev instÀllt men till slut kunde en fri trÀning och ett kortat lopp genomföras.
Slutvarven blev en kamp mellan Kenny BrÀck och de bÄda Penskeförarna Castroneves och de Ferran. NÀr grönflaggan hÀngs ut pÄ varv 103 visar sig snart att Kenny och de Ferran drar ifrÄn Castroneves som inte kan hÄlla deras tempo. Nu Àr banan fri frÄn varvningar och Kenny fÄr inte riktigt nÀrkontakt med de Ferran som ser stark ut. Men lagom till de sista varven har man kommit ikapp lÄngsammare bilar och fÄr börja varva igen. NÀr de Ferran ska till och varva Max Papis pÄ det 138:e varvet fÄr Kenny ovÀntad hjÀlp, Kennys dÄvarande stallkamra, stÀngde dörren brutalt framför de Ferran som fick slÄ av pÄ takten och det var precis vad Kenny behövde. Han fick ny fart och flög förbi en nÄgot förvÄnad de Ferran.
Men det var inte slut Ànnu, de Ferran tog ny fart och i den allra sista kurvan kom han ikapp Kenny som sÄg ut att ta ett defensivt innerspÄr. De Ferran tog helt sonika den andra vÀgen, den pÄ utsidan, och han grejade det! Han kunde med sitt ytterspÄr gÄ pÄ gasen lite tidigare Àn Kenny och körde hem segern i det första loppet pÄ Rockingham.
En mÀrkbart besviken Kenny BrÀck tyckte efter loppet att det helt enkelt var:
  –  FördjĂ€vligt.
Forza-Motorsport höll naturligtvis med i den djupgÄende analysen

 Klicka här för en stor bild  
Christian Fittipaldi först i ledet.
Att sia om vilka som skall kunna vara med och slÄss om segern till Ärets lopp Àr ett ganska hopplöst företag. Möjligen om de inledande trÀningspassen kan hÄllas sÄ kan Ganassi-teamet fÄ till en instÀllning pÄ bilen som rÀcker för Kenny att vara med och slÄss i toppen. Men med tanke pÄ tidigare resultat och form pÄ ovaler ar det inte sÀrskilt troligt.


Anders Löfström, 2002-09-11 19:09
     
   
 
 
 ANNONSER