| Funktionärer i arbete. | | Det Ă€r dags för CART i Montreal, och det pĂ„ en bana som racing-fans Ă€r bekanta med. NĂ€mligen Circuit Gilles-Villeneuve. En bana det har körts F1 pĂ„ sedan 1978. Det finns nĂ„gra förare i fĂ€ltet som aldrig har kört pĂ„ banan, dĂ€ribland Kenny BrĂ€ck.
Det verkar inte bekymmra vÀrmlÀnningen nÀmnvÀrt utan han sÀger:
Det Àr vÀl bara att Äke dit och köre sÄ fort de gÄr...
Sant, men se upp för Tracy och Vasser, Kenny. Det Àr dags att plocka poÀng nu, mycket poÀng.
Kenny fortsÀtter sin utlÀggning om banan:
Jag vet inte riktigt vad jag kan förvĂ€nta mig, dĂ„ jag inte tĂ€vlat pĂ„ banan tidigare. Men jag har naturligtvis sett bilder | | | Kenny Bräck på väg utför. | frĂ„n Formel 1-lopp dĂ€r och banskisser. Det blir intressant ur den aspekten att se vem som anpassar sig bĂ€st till banan.
Av vad jag sett har banan lÄnga rakstrÀckor och ett antal S-kurvor. Det Àr en fin anlÀggning och jag ser verkligen fram emot att fÄ tÀvla dÀr. Det hÀr Àr sÀsongens tredje och sista lopp i Kanada i CART-serien och precis som i Toronto och Vancouver vÀntas det bli en riktig folkfest. Jag tror att publiken i Montreal kÀnner en stor nyfikenhet pÄ CART, avslutar Kenny.
Michael Andretti, Christian Fittipaldi, Tora Takagi och Shinji Nakano har alla kört F1-bil runt banan som ligger pÄ ön Ile du Notre Dame mitt i St Lawrence floden. Playersförarna Tagliani och Carpentier och Àven Jimmy Vasser har alla vunnit hÀr i Atlantic-serien.
Naturligtvis Ă€r mĂ„nga spĂ€nda att se vad en CART-bil kan göra pĂ„ samma bana som en F1-bil, en jĂ€mförelse som naturligtvis haltar nĂ„got med tanke pĂ„ alla skillnader i reglementen. NĂ„vĂ€l banan Ă€r bestyckad med lĂ„nga snabba rakstrĂ€ckor och lĂ„ngsamma kurvor som krĂ€ver hĂ„rda inbromsningar. Banan anvĂ€nds sĂ€llan vilket innebĂ€r att den under de första trĂ€ningspassen brukar vara hal. Det i sin tur brukar medföra att mĂ„nga förare Ă€r av banan under de första passen och drar ut grus pĂ„ banan â vilket inte direkt förbĂ€ttrar greppet. Lagom till kvalet brukar det dock finnas bra med grepp i banan.
HÄll ocksÄ lite extra utkik i den sista chikanen innan start- och mÄl, en kurva vi numera kallar vÀrldsmÀstarkurvan. HÀr brukar mÄnga förare sÀtta bilen i muren i utgÄngen och 1998 lyckades tre stycken forna vÀrldsmÀstare med just den bedriften; Hill, Villeneuve och Schumacher. Inför Ärets F1-lopp var kurvan dock omgjord och utgÄngen har gjorts lite bredare sÄ det ska finnas en Ätminstone mindre risk för att detta ska ske igen.
| | Cristiano da Matta på väg till F1. | | Allt annat Ă€n en vinst för da Matta och Newman/Haas igen Ă€r en överaskning. Visserligen har da Matta visat sig frĂ„n en mĂ€nsklig sida vid nĂ„gra tillfĂ€llen under Ă„ret men om bilen hĂ„ller verkar ingenting kunna stoppa brasilianaren och hans jakt pĂ„ mĂ€sterskapstiteln. Man kan kanske Ă€ven ana att da Matta jagar annat Ă€n CART-titeln med sin fart. Envisa rykten placerar da Matta i Toyotas F1-stall nĂ€sta Ă„r och det vore ju inte sĂ„ dumt att göra bra ifrĂ„n sig pĂ„ en bana som ingĂ„r i F1-kalendern.
Alex Tagliani har hemmabana i Montreal men frÄgan Àr om det Àr till hans fördel, historien visar att det tas i lite vÀl mycket bakom ratten nÀr det Àr dags för lopp pÄ hemmaplan. Patrick Carpentier kanadesare Àven han fÄr rÀknas till hemmaförare Àven om han inte kommer frÄn just staden Montreal. Paul Tracy frÄn West Hill tÀnker sÀker försöka lÀgga sig i kampen om segern, arg som ett bi efter krashen med Kenny sist pÄ Road America. Senast Paul körde pÄ banan var 1987 i ett för-lopp till F1-ditot. Han vann loppet men blev diskvalificerad för att ha kört för tufft...
|