SÄ har den Àntligen kommit till Sverige, filmen som motorsportvÀrlden har vÀntat pÄ Ànda sedan Sylvester Stallone för fyra Är sedan avslöjade sina planer pÄ att göra en film om nÄgra F1-förare. Efter mÄnga om och men blev det inte F1 utan CART-mÀsterskapet som stod i fokus. Sylvester Stallone fick hjÀlp av sin kompis Renny Harlin, som skulle regissera och ge biopubliken ett smakprov pÄ hur förarna uppfattar verkligheten pÄ banan. Men lyckades han verkligen? Och Àr "Driven" ett glÀdjeÀmne för oss motorsportfans?
Driven
regi: Renny Harlin
manus: Sylvester Stallone
lÀngd: 1.56
Jimmy Bly (Kip Pardue) Àr baby face-hjÀlten och rookien som överraskat alla och slÄss om ledningen i mÀsterskapet med den rutinerade tysken Beau Brandenburg (Til Schweiger). Pardues rullstolsbundne stallchef (Burt Reynolds) inser att hans nya stjÀrna hÄller pÄ att förlora mÀsterskapet och ersÀtter stallkamraten Memo Moreno (!) med en pensionerad ringrÀv, Joe Tanto (Sylvester Stallone). Stallone ska hjÀlpa det förvirrade underbarnet bÄde bakom ratten och pÄ ett psykologiskt plan vid sidan av banan. Det senare hindras av att underbarnets manager, tillika storebror (Robert Sean Leonard), Àr mer intresserad av att lillebror profilerar sig marknadsmÀssigt och tÀnker pÄ en framtid med pengar i överflöd.
"Driven" Àr inte enbart en film om motorsport. Manusförfattaren Stallone försöker skildra en nykomlings sÀtt att hantera uppstÄndelsen, och pressen frÄn sin stallchef och sig sjÀlv. TyvÀrr lyckas han inte fÄ oss speciellt intresserade av den unge stjÀrnförarens öden. Kanske Àr det för att vi aldrig fÄr nÄgon ordentlig bild av honom och vad hans syn pÄ racingen Àr. Inte heller Stallones rollfigur fÄr en ordentlig presentation. FrÄgorna kring varför han en gÄng slutade köra bil och varför han sÄg sig redo för en comeback hastas över.
I stÀllet koncentreras handlingen utanför banan kring nya och gamla kÀrleksaffÀrer. Stallones gamla flickvÀn Àr nu tillsammans med föraren som han nyss ersatt och underbarnet Pardue slÄss med den tyske trÄkmÄnsen Schweiger om den unga, blonda skönheten Sophia (Estella Warren). Under ett ögonblick fick jag uppfattningen att det Àr förarfruarna som avgör CART-mÀsterskapen, men sÄ Àr nog inte fallet. SÄvÀl kÀrleksbekymmer som uppgörelser pÄ banan kommenteras med en stÀndigt korthuggen och innehÄllslös dialog dÀr rollfigurerna inte sÀger ett ord mer Àn det publiken i salongen nödvÀndigtvis mÄste veta (och ibland mindre). Det mÀrks att Sylvester Stallone skrivit manus.
En del kan kanske stĂ„ ut med en dĂ„lig handling, obesvarade frĂ„gor och skĂ„despelarprestationer som fĂ„r dialogen i svenska sĂ„por att framstĂ„ som spontan och okonstlad â detta Ă€r ju trots allt en film om motorsport. Problemet med "Driven" Ă€r att man höjer Ă€n mer pĂ„ ögonbrynen ju fler mil förarna kör. I rĂ€ttvisans namn ska det sĂ€gas att det finns motorsportscener i filmen som Ă€r realistiska, spĂ€nnande och inte överdrivna in absurdum. Det Ă€r de bilder Renny Harlin filmat under autentiska CART-tĂ€vlingar, och som anvĂ€nds som utfyllnad till nĂ€rbilderna av Stallone, Pardue och Schweiger nĂ€r de slĂ„ss om poĂ€ng i Stallones manus. Det Ă€r nĂ€r specialeffekterna och datoranimeringen tar vid som all verklighetsanknytning lĂ€mnas utanför filmduken.
Ănda sedan projekteringen av inspelningarna började har Stallone och Harlin pĂ„stĂ„tt sig vara stora motorsportfans. Vi som verkligen Ă€r det har svĂ„rt att tro dem nĂ€r vi ser resultatet av deras arbete. För hĂ€r kraschas det, och det kraschas rejĂ€lt! HĂ€r flyger det bilar tio, tjugo, trettio meter upp i luften, de landar och efter att de blivit pĂ„körda pĂ„ halvvolley av andra bilar flyger de ivĂ€g sextio, sjuttio, Ă„ttio meter utanför bana och lĂ€ktare och landar i en sjö. HĂ€r fungerar dĂ€cktravar och avĂ„kningszoner som katapulter, som ger bilarna mer fart och mindre trovĂ€rdighet. Sylvester Stallone har försvarat de överdrivna krascherna och sagt att de visst Ă€r verklighetstrogna. Sanningen Ă€r att det finns PC-spel för en hundralapp som följer fysikens lagar bĂ€ttre Ă€n "Driven"-teamets sanslösa animeringsonani.
Det Àr emellertid inte bara krascherna som gör "Driven" till en vÄnda för den motorsportintresserade. Renny Harlin ville spegla bilkörande i 350 kilometer i timmen ur förarens perspektiv. Han lyckades inte sÀrskilt bra. NÀr vi följer en tÀtstrid pÄ Torontos gator ur förarens synvikel Äker vi i en jÀmn hastighet genom sÄvÀl kurvor som rakstrÀckor. En uppsnabbad David Hasselhoff i "Knight Rider" inger mer trovÀrdighet. Och nÀr CART-förarna tvingas köra i regn i Tyskland (nej, det Àr inte pÄ Lausitzring) Àr regndropparna som trÀffar visiret sÄ uppenbart datoranimerade att riktiga ombordkamerorna under autentiska regnlopp ger en bÀttre uppfattning om vad föraren ser och inte ser nÀr det Àr blött ute (CART-förare har förresten aldrig varit bÀttre i regn).
Bilden av motorsport ur förarens perspektiv förstörs dessutom av Harlins snabba klipp och underliga kameravinklar. Vi ser oftare förarens fötter och pedaler Àn asfalten framför honom och sÄ fort förarna sÀtter sig i bilen övergÄr filmen till ett smÄtt kaotiskt MTV-stadium med osammanhÀngande bilder och opassande musik och man mÄste koncentrera sig i biomörkret för att förstÄ vem som leder loppet.
Felaktigheterna och frustrationen för den motorsportintresserade fortsĂ€tter. Vi ser PacWest-förarna Stallone och Pardue samtala med varandra i bĂ€sta "Top Gun"-anda, mitt under pĂ„gĂ„ende tĂ€vling. Vid ett annat tillfĂ€lle blir underbarnet Ă€n mer förvirrat nĂ€r han över radion tvingas lyssna till en polsk riksdag med flickvĂ€n, manager och stallchef som ledamöter â alla med var sitt headset. AvstĂ„ndet mellan tĂ€tbilarna överskrider aldrig tre decimeter och slipstreaming framstĂ„r som onödig â det tycks vara lĂ€ttare att ta sig i fatt bilen framför genom att ligga pĂ„ sidan om den, Ă€ven pĂ„ snabba ovaler. PĂ„ ovalerna styr förarna till vĂ€nster för att hĂ„lla sig pĂ„ banan pĂ„ rakorna och de tappar utan anledning fart mitt pĂ„ en raka. Och nĂ€r en förare i snĂ€v vinkel kör in i muren i 350+ och glider ett hundratal meter uppochnervĂ€nd, bara för att sekunderna senare, pĂ„ egen hand, fĂ„ av sig sĂ€kerhetsbĂ€lte, ta ut ratten och krypa ut ur bilen innan rĂ€ddningsmanskapet ens Ă€r pĂ„ plats, dĂ„ Ă€r mĂ„ttet rĂ„gat.
Den mest bisarra scenen i filmen Àr den omtalade biljakten pÄ Chicagos gator. Förarna Àr pÄ nÄgon sorts galaförestÀllning, och det Àr sjÀlvklart ett kÀrleksbekymmer som fÄr Pardue att hoppa i sin tÀvlingsbil som stÄr utstÀlld (och naturligtvis startklar med brÀnsle och ratt) och ge sig ut i trafiken. Stallone vill tala honom tillrÀtta och följer efter i sin tÀvlingsbil i 300 kilometer i timmen, sicksackande genom Chicagotrafiken. Under manusarbetet föreslog nÄgra tÀvlingsförare för Stallone att han skulle ta bort scenen eftersom den aldrig skulle kunna intrÀffa i verkligheten. Stallone höll med om att den var osannolik, men behöll den ÀndÄ.
FrÄgan Àr hur mÄnga av de tretton besökarna i biosalongen som kÀnde sig nöjda nÀr vi gick ut efter tvÄ timmars "Driven". Vilken publik kommer att uppskatta filmen? Den konstlade dialogen gör att de romantiska scenerna aldrig tÀnder till, de actionÀlskade Stallonefantasterna blir nog besvikna pÄ att det bara Àr nÄgra bilförares sÀkerhet och inte hela jordens befolkning som Àr i fara, och motorsportÀlskarna kommer skratta okontrollerat pÄ ett par stÀllen dÀr det Àr meningen att de ska fÄ gÄshud. FrÄgan Àr om ens Sylvester Stallone och Renny Harlin kan kÀnna sig nöjda med det de gjort. Stallone sÀgs vilja lÀmna actiongenren. Det sa han visserligen redan efter "Cop Land" 1997.
Men det finns en man som kan dra pÄ smilbandet och kÀnna sig lÀttad nÀr han ser filmen. Med facit i hand ska Bernie Ecclestone vara evigt tacksam att "Driven" kom att handla om CART och inte formel 1. Hellre ingen publicitet Àn dÄlig publicitet.
|